2013-09-14, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadWerdz
Nu rikta inte mitt inlägg sig till dig om du nu ens verkligen har varit med förut.
Utan till nybörjarna ni ljuger för med att det skulle vara säkert och att ni skulle kunna försvara dem.

I Jönköping var det SvP mot lokala kids med få tillresta. Det fanns ingen tydlig planering innan och intresset var ganska svalt från riktiga antifas.

Imorn är det i huvudstaden, det ligger ganska mycket mer prestige i att försöka stoppa en sådan marsch. Kordinationen, planeringen och kvaliteten på motståndet är på en helt annan nivå.

Men jag är ganska ointresserad av att slänga käft ikväll. Jag har sagt mitt.

Det är väl ingen som från vår sida hymlar med att det troligen kommer att vara en massa patrask ute på gatorna, som kommer försöka störa manifestationen. Detta är nog alla medvetna om, att sedan någon enstaka "går på" er fint om att det blir vattenkrig förekommer nog, men ärligt talat så är det nog mest era egna naiva supporters som ni lurar och i detta ligger också er största blotta.

Visst ni kommer säkerligen bli fler än oss i morgon, men era led kommer som vanligt att bestå av huvudsakligen naiva pacifist-snorungar!

Medan våra kommer bestå huvudsakligen av, i dessa sammanhang, härdade veteraner som har varit med om detta flera gånger tidigare!!

Till detta kommer det faktumet att vi har både den juridiska och den moraliska rätten på vår sida i morgon!
2013-09-14, 01:07
Medlem
8711s avatar
Det här "problemet" med vänsterextremister och folk som kan kasta saker är egentligen rätt lätt att lösa. Om man försöker föra en bra dialog med polisen och sent ser till att ändra vägen man ska gå och att detta inte kommer ut, så kan vänsterextremisterna stå där i sin gatukorsning och se dumma ut när ingen kommer dit och dom offrat hela sin dag på ingenting. Så får SvP en lugn marsch på andra stora gator och många riktigt nyfikna som kommer titta istället för massa våldsverkare som skrämmer bort normala människor längs den tidigare ordinarie vägen.

Någon sån lösning hade jag nog gärna försökt få till om jag varit arrangör. Det skulle få miffona att se så otroligt dumma ut och få dom att verka oerhört korkade när dom bara står där och glor.
2013-09-14, 01:25
Medlem
8711s avatar
Från DN:s artikel:

"– I och med namnbytet sattes gud i första rummet" (Var två ord till efter gud, men tar det som exempel.)

Ooookej? Hur gör man den tolkningen? Jag har inte uppfattat detta. Att gud skulle vara en stor del av vad SvP informerar om och driver politik om. Vet inte om jag någonsin sett partiet använda ordet?

Märkligt.
2013-09-14, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Från DN:s artikel:

"– I och med namnbytet sattes gud i första rummet" (Var två ord till efter gud, men tar det som exempel.)

Ooookej? Hur gör man den tolkningen? Jag har inte uppfattat detta. Att gud skulle vara en stor del av vad SvP informerar om och driver politik om. Vet inte om jag någonsin sett partiet använda ordet?

Märkligt.
Ja, de ligger verkligen lågt med den kristna aspekten...

Vi har alltså att göra med nå slags kristna nynazister som planerar att inrätta ett fascistiskt storeuropa fullt med kz-läger. Han tar verkligen i från tårna, Bergman. Helt sjuk artikel. Vilken charlatan.

Sparar den artikeln under "humor".
2013-09-14, 02:03
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Jag kämpar för fullt med att lära mig orden till låten "Friheten Leve" utantill men skrev ändå en liten fusklapp för säkerhets skull.

https://www.youtube.com/watch?v=s1YK81s07Gw

Snart skall vi sjunga och ha roligt tillsammans och visa att vi Svenskar vägrar låta oss utplånas i tystnad.

Länge leve friheten!

2013-09-14, 02:22
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebnekaisa
Ja, de ligger verkligen lågt med den kristna aspekten...

Vi har alltså att göra med nå slags kristna nynazister som planerar att inrätta ett fascistiskt storeuropa fullt med kz-läger. Han tar verkligen i från tårna, Bergman. Helt sjuk artikel. Vilken charlatan.

Sparar den artikeln under "humor".

Men även det andra. Att familjen och fäderneslandet skulle ha satts i första rummet i samband med ett namnbyte? Även om man så går tillbaka till NSF-tiden så var det nog viktigt även då med dessa punkter. Vad menar karln egentligen? Var han svårt berusad när han skrev artikeln?
2013-09-14, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Men även det andra. Att familjen och fäderneslandet skulle ha satts i första rummet i samband med ett namnbyte? Även om man så går tillbaka till NSF-tiden så var det nog viktigt även då med dessa punkter. Vad menar karln egentligen? Var han svårt berusad när han skrev artikeln?
Han ser ju lätt begåvningshandikappad ut. http://anders-bergman.net/ab.html
Man får väl ha överseende.
2013-09-14, 04:12
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Då jag hoppar runt på kryckor så undrar jag var i Humlegården det är samling så slipper jag gå och leta runt. (Fast å andra sidan så hörs det nog var det är) Nu måste jag sova så jag orkar med hela dagen i morrn!
2013-09-14, 06:00
Bannlyst
Citat:
Nu rikta inte mitt inlägg sig till dig om du nu ens verkligen har varit med förut.
Utan till nybörjarna ni ljuger för med att det skulle vara säkert och att ni skulle kunna försvara dem.

I Jönköping var det SvP mot lokala kids med få tillresta. Det fanns ingen tydlig planering innan och intresset var ganska svalt från riktiga antifas.

Imorn är det i huvudstaden, det ligger ganska mycket mer prestige i att försöka stoppa en sådan marsch. Kordinationen, planeringen och kvaliteten på motståndet är på en helt annan nivå.

Men jag är ganska ointresserad av att slänga käft ikväll. Jag har sagt mitt.

Fast det var ju många år sedan vänstern hade en lyckad motdemo i Stockholm. Man får ju gå tillbaka till 80-talet för att hitta något man lyckats stoppa.
2013-09-14, 06:08
Medlem
Citat:
Då jag anser att det målas upp en ganska oärlig bild av hur en sådan här situation kan utvecklas så tänker jag ta friheten att dela med mig av mina blygsamma erfarenheter av demonstrationer som eskalerar. Ta det som propaganda eller som lögner om du vill, men det är sanningen

För det första är det viktigt att förstå att säpo och polisen kommer dokumentera var och en som medverkar i marschen. På evenemang som har en förutbestämd samlingspunkt kommer man försöka fånga upp så många smågrupper som möjligt innan demonstrationen. De kommer att plocka folk på parkeringar, vid bussar, tåg, alla ställen där de har möjlighet att under kontrollerade former kolla folk innan de ansluter sig till "massan". Dessa kommer visiteras och legitimeras. Vid minsta misstanke kommer de omhändertas och slussas iväg. Detta är ingen kirurgisk insats, utan de kommer ta alla som råkar vara närheten och verka dela åsikter med våldsgrupperna de vill ha bort. Polisen har fullständig laglig rätt att omhänderta dig och bussa iväg dig till till ödemarken och det är en rätt de hellre nyttjar en gång för mycket än för lite. Alla som tar sig igenom dessa kontroller kommer att bli fotograferade. Titta upp mot fönster i byggnader runt marschen och du kommer se fotografer och poliser utplacerade. Deras enda jobb är att få bra bilder på era ansikten så att man i efterhand lätt kan dokumentera vilka som var på plats och eventuellt vem som gjorde vad. SvP klassas som en extremmiljö och dessa dokumenteras, det är fakta.

Det är även många som hävdat att man måste freda sig mot vattenballonger i den här tråden. Och mot det kan jag bara konstateras att ett sådant fredande kommer tas som en provokation från motdemonstranternas sida. Det kommer leda till att även de ökar sin våldsnivå. Skillnaden mellan er är att ni realistiskt kommer vara mellan 200 och 500 personer enligt era egna och andras uppskattningar. Motståndarsidan kommer vara mellan 1000 och 2000 personer. Alla av dessa kommer givetvis inte alla vara beredda att skada någon, men frågan är hur många som kommer vara det när de ser er slå första slaget pågrund av lite vatten i deras perspektiv. I deras ögon kommer det vara som en bekräftelse på att ni är våldspsykopater hela bunten och i den stunden kommer deras adrenalinpumpade logik säga åt många av dem att det är fullt legitimt att angripa er.

Under SDLs demonstration i Malmö tyckte jag det blev väldigt uppenbart hur lätt polis kan tappa kontroll över en situation. Och då stod SDL ändå inboxade i ett hörn. Ni ska imorgon marschera längs en längre sträcka. Det är fysiskt omöjligt att ha lika bra kontroll då. Och skulle situationen bli våldsam och det börjar regna gatstenar kommer inga poliser prioritera att skydda er, man kommer skydda sig själv och sina kollegor primärt.

Och tro för allt i världen att polisen inte kommer angripa er om individer från marschen börjar använda våld. I en stressad situation blir man pepparsprayad och får smaka batong om man står i vägen oavsett om man är hardcore revolutionär eller fredlig demokrat.

Och sedan har vi ju förstås era vakter. Jag kan ju börja med att be dig kolla SMRs bilder från Umeå, visst finns det några riktiga muskelberg där som jag nog inte hade velat möta i en mörk gränd. Men det finns 3 taniga tonåringar som knappt fått fjun på läppen för varje av biffarna. och SMR är en betydligt våldsammare organisation än SvP. Era vakter kanske kommer ha en del grabbar som kan vara bra att gömma sig bakom när åskan går, men en majoritet av dem kommer vara lika livrädda och gröna som dig. Och även om de skulle vara riktiga ariska krigare hela bunten. Vad ska de göra åt situationen? Radikalvänstern har aldrig någonsin varit intresserade av att slåss skysst. Ponera att man kommer börja kasta gatusten. Vad hjälper era vakter då? oavsett hur hårda de är? En gatusten splittrar polisens plexisköldar, vad tror du de kommer göra med era träsköldar? Och hur många vakter tror du själv det kommer finnas? hur ska de skydda dig från 20, 50 eller tom 100 stenkastare?

Och tro inte att det kommer vara någon lugn eller kontrollerad situation. Det första som kommer hända om situationen eskalerar är att man kommer bomba området med rök och bangers, Står du intill en sådan kommer du inte bli skadad, men du kommer ha ett obehagligt ringande i öronen, ha svårt att höra och ha en puls på 200. Du kommer ha dålig sikt och era prydliga led kommer lösas upp i kaos. Och angreppen kommer inte komma från en sida, i samma sekund som det smäller kommer mängder av smågrupper lämna motdemonstrationen och bege sig ut i närområdet för att angripa er från olika vinklar. Plötsligt kommer vakterna du lade all din tilltro ha rört sig för att möta ett angrepp från en annan riktning och du står själv där och ska värna dig mot 10-20 arga demonstranter som anser ha all rätt i världen att skada dig svårt.

Du kommer vara livrädd och du riskerar väldigt verkliga och svåra skador om du beger dig till Stockholm imorgon. Kanske kommer det gå bra, kanske kan polisen kontrollera situationen, kanske kommer militansnivån hållas kring vattenkrig. Men det finns inte en käft som kan garantera något sådant, alla som påstår det är lögnare.

Personligen hoppas jag verkligen inte situationen urartar imorgon. Men kom ihåg att kläder torkar, ansikten som träffas av gatustenar läker inte.

Öhh, den senaste manifestationen jag deltog på - slapp den grupp vi åkte dit med varken legitimera oss eller bli tvångsfotograferade. Så det är knappast en universell sanning. (Stoppa Svenskfientligheten)

Och nej, Intergalactic behöver inte vara rädd. Så länge man är uppmärksam och någorlunda förberedd på konfrontation (vilket sällan äger rum). Hotbilden är minimal på större evenemang. Se till att ta dig dit och därifrån i grupp bara.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Ansikten som träffas av glassplitter då?
2013-09-14, 08:48
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebnekaisa
Nä, det blir uppvigling (till ofredande, kanske ringa misshandel? Beror väl på lite). https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppvigling
Stämpling är lite annorlunda, t ex att erbjuda någon betalning för att begå brott.

Kan inte tänka mig att det han säger i artikeln är uppvigling. Men isåfall är det ju ansvarig utgivare som är ansvarig.

Den här Niklas har ju dock erkänt att han planerar brott. Kanske gör det att polis lättare kan använda bestämmelserna i polislagen, t ex 13C https://lagen.nu/1984:387#P13cS1, farerekvisitet kanske lättare anses uppfyllt när de erkännt sina planer. Kommer inte riktigt ihåg hur den här huliganparagrafen tillämpas, orkar inte kolla upp heller, men kanske en möjlighet.

Jag har skapat en annan tråd om det pressetiska i och med att DN tar upp vattenkriget, och framförallt annonserar ut det med stor rubrik på framsidan.
https://www.flashback.org/t2219322
2013-09-14, 09:16
Bannlyst
Jag gick på stan igår och fick se klisterlappen "Vattenkrig mot raskrig" Nazisterna bla bla bla bla

Våldsvänstern ska alltså ta med vattenpistoler som liknar just pistoler.

Gissar att vissa fyller upp pistolerna med kiss också.

Det kommer bli kaos.
Senast redigerad av Worldwarthree 2013-09-14 kl. 09:24.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in