Citat:
Ursprungligen postat av
Pad
Då heter det att vi är så lika exempelvis chimpanserna för att Gud skulle vara väldigt förtjust i att använda samma byggmaterial. Det är en praktisk nonsensförklaring för att vifta bort evidens för evolutionsteorin, men Gud verkar göra det här väldigt fläckvis, vilket jag påpekade.
Att chimpanser har lik DNA med människor är evidens för religionernas de-evolutionsteori, så som jag förklarade i förra inlägget, men du hann inte läsa de två nya stycken som jag redigerade in. Vi var ju som sagt andliga hermafroditer först, och sen avvecklades däggdjuren från dessa proto-människor, och det är därför de delar mycket av våran DNA.
Citat:
Det är roligt hur vissa saker ska läsas metaforiskt men andra bokstavligt. Hur avgör ni vad som är vad? Det är ju knappast det enda stället som svajar i bibeln.
Om man har förmågan att skilja vad som är metaforer så kan man se vad som är vad. Det är ganska självklart att det där med talande ormar och kunskapens träd är metaforer. Om det tycks finnas en motsägelse kan det också vara en ledtråd att det inte borde tas bokstavligt.
Men det mesta i religioner/mytologi borde inte tas bokstavligt. Därför använde Jesus också liknelser hela tiden. Men även själva varelsen Jesus/Gud är en metafor för bland annat Zodiaken och dess 12 konstellationer/lärjungar, även fast det också fanns en eller flera historiska personer som berättelsen delvis baseras på.
Vissa saker är både bokstavliga och metaforiska samtidigt, till exempel när Jesus säger att han är ljuset så menar han bokstavligen att han är universums ljus och elektricitet som styr allting, men han menar också att han är ett andligt ljus av kunskap i ett mörker av okunskap...