2013-09-13, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han kan ha glömt att han anmälde konto, och väntade på avin som vanligt. Sa han att han hade fått avin?

Och hade den oöppnad i bilen.
Citera
2013-09-13, 17:29
Medlem
Citat:
Han kan ha glömt att han anmälde konto, och väntade på avin som vanligt. Sa han att han hade fått avin?

Det är i alla fall vad PK kommer hävda. Från rättegång.se:

"efter källa golf åkte jag norrut antar jag, har jag för mig, jag vet inte riktigt, jag kommer inte ihåg riktigt, men det kan vara så att jag åkte hem, jag tror att jag åkte hem för att hämta avin från skatteverket, det kan vara så. han hade ingen tanke på att åka hem i samband med att han lastade virke i enerum och hämta avin. då hade jag ju inte åkt hem senare, säger pierre. jag kom på det sen och åkte hem vid tre för att hämta avin för att sen åka till banken och sätta in avin, banken i löttorp stängde klockan 6." [...] "efter jag varit hemma åker jag till banken i löttorp för att sätta in pengarna men när jag satt på parkeringen utanför banken upptäcker jag att det står 0 kr till mig och det inte finns någon utbetalningsavi i kuvertet."
Citera
2013-09-13, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Det är i alla fall vad PK kommer hävda. Från rättegång.se:

"efter källa golf åkte jag norrut antar jag, har jag för mig, jag vet inte riktigt, jag kommer inte ihåg riktigt, men det kan vara så att jag åkte hem, jag tror att jag åkte hem för att hämta avin från skatteverket, det kan vara så. han hade ingen tanke på att åka hem i samband med att han lastade virke i enerum och hämta avin. då hade jag ju inte åkt hem senare, säger pierre. jag kom på det sen och åkte hem vid tre för att hämta avin för att sen åka till banken och sätta in avin, banken i löttorp stängde klockan 6." [...] "efter jag varit hemma åker jag till banken i löttorp för att sätta in pengarna men när jag satt på parkeringen utanför banken upptäcker jag att det står 0 kr till mig och det inte finns någon utbetalningsavi i kuvertet."

...och jag tror nog att PK väntade sig att det snart skulle bli "stålar på kontot" och att han får en rejäl chock när han utanför banken (alternativt i hemmet?) upptäcker att siffran istället är noll (och att dessutom avin saknas). Om han hämtar kuvertet vid första eller andra hembesöket där på eftermiddagen är ju svårt att vara säker på- postens uppgifter talar ju för det senare. Nu gäller det att skaffa fram 25000 (som det stod på hans första besked) snabbt så att LK inte ska misstänka att något är fel. Nu är det bråttom, men paret GN/AN, som ju nyligen ärvt miljonbelopp, måste väl kunna låna ut detta till honom och bilen rullar mot Flakeböle... Om PK hade fått ett nej här hade PK rimligen fortsatt sin jakt på pengar med nya telefonsamtal, men istället är telefonen avstängd. Att han istället skulle åka till Kolstad och arbeta med något han inte minns efter beskedet i kuvertet och under flera timmar inte försöka få tag i dessa pengar måste anses som mycket osannolikt. Dessutom- när telefonen startas åter så ringer han direkt PE om just ett lån på 25000, problemet är alltså inte löst.
Senast redigerad av Xzeeed 2013-09-13 kl. 17:53.
Citera
2013-09-13, 17:42
Medlem
åker man flera mil till banken utan att öppna kuvertet först? utan att ta reda på vad det står.
Citera
2013-09-13, 17:47
Medlem
countrychicks avatar
Citat:

Han sa på förhandlingen att han hade glömt att skatteåterbäringen går direkt till fogden när man har skulder där, trots att samma sak hände förra året. KFM har också skickat ett utmätningsbeslut på skatteåterbäringen som troligtvis kom till PK i början på mordveckan. Alltså ett annat beslut än det Skatteverket skickade. Men PK öppnar ju iofs inte all post från KFM så jag vet inte om han sett det.

Jag har för mig att han och Lotta diskuterat det där med med mottagarkontot hos SKV, och att det finns med i något förhör med Lotta, men det kan vara något som pratades om i rätten. Då drog PK någon historia om att han inte hade något anmält konto och det var något som hade med hans tidigare firma att göra, jag har för mig att det var så han förklarade för Lotta varför han skulle få en avi.

Jag har också för mig att han sa i rätten att han kollat med Skatteverket och att det skulle sagt att det var en avi på väg, vilket inte är särskilt troligt om han hade ett anmält mottagarkonto. Hur som helst, någon avi det stod 0 kr på lär han inte ha fått eftersom du inte får någon avi om du har ett anmält mottagarkonto. Han kan ha fått ett kontoutdrag från skattekontot dock.

Men som sagt, jag måste dubbelkolla vad som sagts när och återkomma.
Citera
2013-09-13, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jimcroce
åker man flera mil till banken utan att öppna kuvertet först? utan att ta reda på vad det står.

Inte om man väntar ett stort belopp, han ljuger om detta så som han ljuger om allt annat.
Två dubbelmordbränder och ytterligare mord och mordbränder har han gjort men nu är det färdigeldat för en lång tid framöver.
Citera
2013-09-13, 17:55
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
...och jag tror nog att PK väntade sig att det snart skulle bli "stålar på kontot" och att han får en rejäl chock när han utanför banken upptäcker att siffran istället är noll (och att dessutom avin saknas). Nu gäller det att skaffa fram 25000 (som det stod på hans första besked) snabbt så att LK inte ska misstänka att något är fel. Nu är det bråttom, men paret GN/AN, som ju nyligen ärvt miljonbelopp, måste väl kunna låna ut detta till honom och bilen rullar mot Flakeböle...

Fast han skickar "snart stålar på kontot" innan han har varit hemma och kollat posten. Han kunde alltså i det läget inte ens säkert veta att det skulle ha kommit något från SKV. Enligt PK hade "dom" lovat att utbetalningarna skulle skickas ut under den veckan men brevet från SKV hade lika gärna kunnat komma på fredagen. Och brevet kan PK också ha fått tidigare i veckan. Det är inte fastställt när han verkligen fick brevet.
Citera
2013-09-13, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Han sa på förhandlingen att han hade glömt att skatteåterbäringen går direkt till fogden när man har skulder där, trots att samma sak hände förra året. KFM har också skickat ett utmätningsbeslut på skatteåterbäringen som troligtvis kom till PK i början på mordveckan. Alltså ett annat beslut än det Skatteverket skickade. Men PK öppnar ju iofs inte all post från KFM så jag vet inte om han sett det.

Jag har för mig att han och Lotta diskuterat det där med med mottagarkontot hos SKV, och att det finns med i något förhör med Lotta, men det kan vara något som pratades om i rätten. Då drog PK någon historia om att han inte hade något anmält konto och det var något som hade med hans tidigare firma att göra, jag har för mig att det var så han förklarade för Lotta varför han skulle få en avi.

Jag har också för mig att han sa i rätten att han kollat med Skatteverket och att det skulle sagt att det var en avi på väg, vilket inte är särskilt troligt om han hade ett anmält mottagarkonto. Hur som helst, någon avi det stod 0 kr på lär han inte ha fått eftersom du inte får någon avi om du har ett anmält mottagarkonto. Han kan ha fått ett kontoutdrag från skattekontot dock.

Men som sagt, jag måste dubbelkolla vad som sagts när och återkomma.

Det måste väl gå att ta reda på om han överhuvudtaget fått ett kuvert skickat till sig (om än utan avi)? Om han fått det, så fungerar fortfarande min teori ett par inlägg ovanför här...
Citera
2013-09-13, 18:01
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Det måste väl gå att ta reda på om han överhuvudtaget fått ett kuvert skickat till sig (om än utan avi)? Om han fått det, så fungerar fortfarande min teori ett par inlägg ovanför här...

Jojo, att brevet skickats någon gång under första halvan av december vet man. Men inte vilken dag det gick från leverantören, hur lång tid postgången tog, eller när PK fick brevet. Jag tror inte han åkte hem för att hämta brevet, jag tror han redan visste att han inte skulle få någon skatt tillbaka och åkte hem av andra skäl.
Citera
2013-09-13, 18:19
Medlem
Citat:
Jojo, att brevet skickats någon gång under första halvan av december vet man. Men inte vilken dag det gick från leverantören, hur lång tid postgången tog, eller när PK fick brevet. Jag tror inte han åkte hem för att hämta brevet, jag tror han redan visste att han inte skulle få någon skatt tillbaka och åkte hem av andra skäl.

Förbannat bra uträknat utifrån ganska faktiska omständigheter som tider, motiv, vittnen osv.

Då undrar jag vad du tänker om händelseförloppet vid "dödandet".

Skott eller slag, vad kom först?
Citera
2013-09-13, 18:28
Bannlyst
Först slog han halvt ihjäl Gustav, tömde hans plånbok, skär upp skåpet och avvaktar.
När Annika kommer in skjuter han ihjäl henne, slår på 7 liter diesel och riggar upp toarullen som förtändning, åker hem som om ingenting har hänt, precis som han gjorde 2006 m fl.
Citera
2013-09-13, 18:29
Medlem
Citat:

Ja precis, så var det ju. Men frågan är varför han inte redan tidigare då försökt få tag i dessa pengar samma vecka, vad man känner till? Kanske tillfrågades GN redan den 12:e eller AN på morgonen den 13:e (varpå hon uppmanade PK att komma tillbaka när GN var hemma, dvs. då båda kopplar upp mot Flakebölemasten 14:09?). Borde man om inte annat kunna ta hjälp av andra människor på norra Öland, det måste väl varit någon mer i närområdet som fått samma typ av brev vid denna tid och som skickades samtidigt? På något sätt borde det väl gå att verkligen fastställa när brevet kom fram?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in