2013-09-11, 10:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av amaguard
Jag är bekant med fuppen, vet inte om du såg (läste) vad/vem jag svarade på.

Btw, vi var två som höll på i minst 2,5 timmar med en bakdel (och lite rygg) på liten hjort. 20-25 minuters "styckning" tycker jag låter i minsta laget. Eller han kanske gör köttfärs av allt?

PK är en duktig hantverkare - Långt bättre än utredarnas utredningsarbete.
Idag kommer mer pinsamheter var så säker (från rättegången altså).
Känns kusligt, men Amaguard har helt rätt. Man styckar inte en hjort på 20 minuter. Att höra köttfärs av allt är inte direkt ekonomiskt.
Senast redigerad av smålandtintin 2013-09-11 kl. 10:42.
Citera
2013-09-11, 10:43
Medlem
S*en-Er*k Engb*rgs vittnesmål kan vara av betydelse.
Binder Pierres bil till området runt brottsplatsen 15:30 på morddagen.

Undrar vilken bil Pierre körde med till Kolstad...
Citera
2013-09-11, 10:51
Medlem
tempeZZts avatar
Varför handlar diskussionerna om skotten enbart om de utförts inomhus eller utomhus? Det finns ju en form av mellanting...

De tester som gjorts visar att skott inomhus inte kan höras på ett visst avstånd, men vad är det som säger att inte någon dörr på garaget varit öppen? En öppen port eller en öppen gångdörr skulle ju medföra att ljudet från skotten hörts betydligt längre.

Om det är så att A hastigt tagit sig ut i garaget för att hon märkt att något pågår där ute så kan hon ryckt upp en dörr och klivit in i garaget utan att stänga dörren bakom sig. Hon kanske rusar fram mot en redan nedslagen G och kanske sköts innan hon hann stänga dörren.
Citera
2013-09-11, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Varför handlar diskussionerna om skotten enbart om de utförts inomhus eller utomhus? Det finns ju en form av mellanting...

De tester som gjorts visar att skott inomhus inte kan höras på ett visst avstånd, men vad är det som säger att inte någon dörr på garaget varit öppen? En öppen port eller en öppen gångdörr skulle ju medföra att ljudet från skotten hörts betydligt längre.

Om det är så att A hastigt tagit sig ut i garaget för att hon märkt att något pågår där ute så kan hon ryckt upp en dörr och klivit in i garaget utan att stänga dörren bakom sig. Hon kanske rusar fram mot en redan nedslagen G och kanske sköts innan hon hann stänga dörren.

Ja något åt det hållet kanske...

Då är frågan om du känner du dig bekväm tidsmässigt med den tankegången;

Att dessa skott kan vara de skott som är GM´s skott?
Citera
2013-09-11, 11:46
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Polisen har genomfört tester med öppna dörrar.

Ur Vapenundersökning praktiska prov

"Hagelskott avlossas inifrån en carport, med öppning söderut, genom en dörröppning på carportens västra gavel i nordvästlig riktning."

"Ett skott avlossas inne i en ladugårdsbyggnad med en öppen gångdörr i ostlig riktning."

Källa: Sidan 14 i Tilläggsprotokoll del 2

I sin egen slutsats har man dock reserverat sig.

Ur Vapenundersökning praktiska prov

"Beskrivningen av ljudeffekten av ett hagelskott under olika förutsättningar är subjektiv och uppfattas individuellt olika."

Källa: Sidan 14 i Tilläggsprotokoll del 2

Denna reservation innebär i princip att Polisen själva ifrågasätter hela testets legitimitet. Följande fråga uppenbarar sig:
Varför deltog inte vittnena i skottestet?!
Citera
2013-09-11, 12:12
Medlem
Vad säger ni krimreportrar, Har åklagaren gett upp?

(ett skratt lättar upp stämningen ibland, men i rätten brukar det betyda något annat
eller har jag helt fel där)

I samband under förhör... med att G tillsynes lär sig skicka mms på sin mobil.

Saxat ostran.se

""
11.01. Dämpade skratt i salen när åklagaren plockar upp sin
mobiltelefon och frågar om åldern på Gustafs dito.
"Den var väl inte så här gammal i alla fall!?""

Kom igen smålandstintin, ge din syn på detta!
Citera
2013-09-11, 12:28
Medlem
Det var intressant att läsa see s vittnesmål. Skåpbilen har alltså setts i Flakeböle på em den 13.dec. Hur förklara misstänkte Gm bort detta?
Citera
2013-09-11, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av amaguard
Vad säger ni krimreportrar, Har åklagaren gett upp?

(ett skratt lättar upp stämningen ibland, men i rätten brukar det betyda något annat
eller har jag helt fel där)

I samband under förhör... med att G tillsynes lär sig skicka mms på sin mobil.

Saxat ostran.se

""
11.01. Dämpade skratt i salen när åklagaren plockar upp sin
mobiltelefon och frågar om åldern på Gustafs dito.
"Den var väl inte så här gammal i alla fall!?""

Kom igen smålandstintin, ge din syn på detta!

Har sett betydligt värre clowntrick utan att tro att åklagaren gett upp. Beror på stämningen i rättssalen och åklagarens kynne snarare än bevisläget tror jag.
Citera
2013-09-11, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undrandeundrande
S*en-Er*k Engb*rgs vittnesmål kan vara av betydelse.
Binder Pierres bil till området runt brottsplatsen 15:30 på morddagen.
..

Ja, jag reagerar också på det. Besvärande för PK ... Den uppgiften har väl inte varit på tapeten tidigare??
SEE är tvärsäker på saken dessutom....
Citera
2013-09-11, 12:51
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Ja, jag reagerar också på det. Besvärande för PK ... Den uppgiften har väl inte varit på tapeten tidigare??

SEE:S vittnesmål är inte tillförlitligt.
Citera
2013-09-11, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton

Gamla gubbar brukar ha bra långsyn. Så han såg nog det han ville se, trots flera hundra meter.
Men om "bilen" hade bakruta eller inte kunde han inte tala om.
En grön rand därimot på bilens sida. (?)

SEE kommer ihåg detta säkert men de andra resorna i veckan är ett osäkert kort.
Senast redigerad av amaguard 2013-09-11 kl. 13:19. Anledning: självrensning av svammel - ord i onödan
Citera
2013-09-11, 13:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Herregud... Detta visar om något åklagarens desperation och hur svagt åtalet är.
Att många vittnen kallas behöver inte betyda att åklagaren är desperat.
1. Indiciemål kräver av naturliga skäl fler vittnen än när gm sitter med mordvapnet i handen, offrets blid på kroppen, och skriker "jag mördade hen".
2. Ofta brukar åklagare och advokat av processekonomiska skäl snacka ihop sig innan rättegången. Då slipper man kalla vittnen för de delar där den misstänkte vidgår de faktiska omständigheterna.
Kommer de inte överens blir det många vittnen.
3. Det är extremt få grova brott i Kalmar. En åklagare som Rogland i Malmö hade kanske skippat hälften av vittnena eller tagit dem per telefon, medan åklagaren här vill vara på säkra sidan.
Ett så här allvarligt fall har Kalmar tingsrätt inte haft sedan PK mördade senast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in