Citat:
Ursprungligen postat av
dbaw84
Rätta mig om jag har fel.
Är det inte så att dråp är när någon dör fast det inte var meningen. Alltså, jag hade planerat att misshandla någon men han råkade dö under misshandeln = dråp.
Jag har aldrig hört uttrycket dråpförsök tidigare, om man haft uppsåtet att ta livet av någon torde det vara mordförsök. Man kan väl inte heller begå ett vållande till annans död försök.. Raffa borde väl erkänna grov misshandel utan uppsåt att döda om han var smart.
För att enkelt förklara det:
Mord: När du bestämmer dig för att ta livet av någon och sedermera också gör det, du tänker alltså igenom och planerar gärningen i förväg.
Dråp: När du tar livet av någon utan att du på förhand tänkt att du ska göra det.
Ett bra exempel för detta är ett fyllebråk som urartar och slutar med att den ena inblandade slår ihjäl den andra.
Försök till dråp är alltså när du inte på förhand tänkt dig att ha ihjäl någon men där det kan bevisas att du varit på god väg att göra just detta.
Om du under stridens hetta bestämmer dig för att du ska döda någon så bör det alltså också betraktas som dråp (eller försök till dråp, beroende på utgången).