2013-09-06, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Visst har du rätt i hur efterbliven Ralfus är=) Men det är faktiskt skillnad i straff då dråp är en lindrigare form av mord. Ralf vill nog gärna sänka straffet med 2 år eller något. I dagsläget ska han ju ändå sitta 4 år.
jo,det vet jag. men kan man verkligen hävda att man försöker dräpa nån och inte mörda någon? det låter ju som att man sätter sig själv på mordförsök per automatik.förstår att han vill komma under 4 år så som han babblat...hamnar väl kumla vid 4 år och över,skulle vara kul att se typ raffas reality tvshow på kumla
2013-09-06, 11:58
Medlem
AnotherFakeNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolls100
jo,det vet jag. men kan man verkligen hävda att man försöker dräpa nån och inte mörda någon? det låter ju som att man sätter sig själv på mordförsök per automatik.förstår att han vill komma under 4 år så som han babblat...hamnar väl kumla vid 4 år och över,skulle vara kul att se typ raffas reality tvshow på kumla

Han skulle nog kunna komma undan med dråpförsök. Så fort ordet mord används så måste åklagaren bevisa avsikt att döda
2013-09-06, 18:59
Medlem
DallasSkullss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherFakeName
Han skulle nog kunna komma undan med dråpförsök. Så fort ordet mord används så måste åklagaren bevisa avsikt att döda

Tror det beviset fanns i form av uttalande på Facebook annars har jag missförstått det jag läster i Domen.

Nä nu är det dags för sprit!
2013-09-06, 19:53
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DallasSkulls
Tror det beviset fanns i form av uttalande på Facebook annars har jag missförstått det jag läster i Domen.

Ja, Gaffa's internet- och telefonvanor skulle nog räcka som bevisning för en hel del, både saker han gjort och saker han inte gjort.
LGL - Luftslottet GangLand.
2013-09-06, 21:02
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherFakeName

Han behöver fortfarande inte säga det rakt ut ifall det finns belastande omständigheter omkring hans halvdana erkännande.
2013-09-07, 09:40
Medlem
dbaw84s avatar
Rätta mig om jag har fel.

Är det inte så att dråp är när någon dör fast det inte var meningen. Alltså, jag hade planerat att misshandla någon men han råkade dö under misshandeln = dråp.

Jag har aldrig hört uttrycket dråpförsök tidigare, om man haft uppsåtet att ta livet av någon torde det vara mordförsök. Man kan väl inte heller begå ett vållande till annans död försök.. Raffa borde väl erkänna grov misshandel utan uppsåt att döda om han var smart.
2013-09-07, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dbaw84

Är det inte så att dråp är när någon dör fast det inte var meningen. Alltså, jag hade planerat att misshandla någon men han råkade dö under misshandeln = dråp.

Jag har aldrig hört uttrycket dråpförsök tidigare, om man haft uppsåtet att ta livet av någon torde det vara mordförsök. Man kan väl inte heller begå ett vållande till annans död försök.. Raffa borde väl erkänna grov misshandel utan uppsåt att döda om han var smart.
Jag är inte så insatt men gissar på att dråpförsök innebär att målet inte var att döda men det var väldigt nära. Men det kan ju lika väl klassas som grov misshandel?
2013-09-07, 13:08
Medlem
Citat:

Att ta livet av någon är antingen mord (brottsbalken 3:1), dråp (brottsbalken 3:2) eller grovt vållande/vållande till annans död (brottsbalken 3:7). Försök till brott (mord eller dråp) och aktuella påföljder finns i brottsbalken 23:1. Eftersom straffskalan för dråp är lägre skulle en ändring av rubriceringen till försök till dråp innebära strafflättnad.
Eftersom vållande till annans död är ett oaktsamhetsbrott har jag svårt att se att någon kan dömas för försök till vållande till annans död.

Mord: uppsåtligt dödande
Dråp: uppsåtligt dödande men det finns t.ex. förmildrande omständigheter
Vållande till annans död: inget uppsåt finns men gärningen innehåller oaktsamhet/risktagande utöver det vanliga (typexempel är den som kör ihjäl någon på fyllan, det brukar bli grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till annans död).
2013-09-07, 14:22
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:

För att enkelt förklara det:
Mord: När du bestämmer dig för att ta livet av någon och sedermera också gör det, du tänker alltså igenom och planerar gärningen i förväg.

Dråp: När du tar livet av någon utan att du på förhand tänkt att du ska göra det.
Ett bra exempel för detta är ett fyllebråk som urartar och slutar med att den ena inblandade slår ihjäl den andra.
Försök till dråp är alltså när du inte på förhand tänkt dig att ha ihjäl någon men där det kan bevisas att du varit på god väg att göra just detta.

Om du under stridens hetta bestämmer dig för att du ska döda någon så bör det alltså också betraktas som dråp (eller försök till dråp, beroende på utgången).
2013-09-07, 16:47
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DallasSkulls

Ja, är man så pass listig att man dödshotar någon på Facebook innan man sticker kniven i samma person, så blir det nog helt klart lite svårare att få det till dråp.
Men vem vet, snart sitter kanske vår hjälte i hovrätten och förklarar vilken häftig gangster han egentligen är. Säkert kommer han dessutom att gola ner ytterligare personer i sin närhet av bara farten. Undrar varför han aldrig golat på den mysteriske Vargas?

Hovrätten borde ju faktiskt i egenintresse ta en runda till med Gaffa, med lite tur kommer halva Småland att bli nedgolade och nya brott uppdagas.
2013-09-07, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Undrar varför han aldrig golat på den mysteriske Vargas?
... med lite tur kommer halva Småland att bli nedgolade och nya brott uppdagas.
stort tack! tradens skarpaste kommentar
skumt namn han hitte pa, later som vargen pa klatten i varmland som bara kan skjutas me silverkula
2013-09-09, 18:17
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buckan
stort tack! tradens skarpaste kommentar
skumt namn han hitte pa, later som vargen pa klatten i varmland som bara kan skjutas me silverkula
Haha, varje gång jag ser ditt användarnamn i den här tråden så läser jag "buckan" men jag uppfattar det alltid som "bucklan".
Förmodligen har det sin förklaring i vad tråden vi befinner oss i handlar om.....

Något nytt på R-fronten? Någon som kan bekräfta (alt. dementera) att domen verkligen har överklagats till Hovrätten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in