Citat:
Ursprungligen postat av
Fomalhaut
Häromdagen tittade jag på ett avsnitt av Into the Universe with Stephen Hawking. Programmet i fråga berörde tidsresor. Här konstaterades att en hypotetisk metod vore att färdas runt ett svart hål och på så vis sakta ner tiden till halvfart. Idag behandlades samma metod i Vetenskapens värld; här framhöll man dock en extremt mycket högre effektivitet. Jag minns inte de exakta siffrorna, men har för mig att det var något i stil med att en kvarts roterande kring ett svart håll kan slunga oss flertalet år in i framtiden. Vad stämmer? (Mm, jag kan förmodligen googla mig till svaret, men detta är roligare.)
Tiden går långsammare för en person som befinner sig i en rumtid som är relativt krökt, jämt emot för en person som befinner sig långt ifrån. Detta kallas "gravitationell tidsdilation".
Detta gör så klart att om du skulle befinna dig nära händelsehorisonten under en viss tid, skulle tiden för dig gå långsammare än för oss på Jorden. När du sedan återvänder (om du nu kan det), har vår tid fortlöpt snabbare än din.
Allt beror på hur nära det svarta hålet du är och hur länge du vistas där.
Gå tillbaka några sidor så var det faktiskt en som frågade precis samma sak. Skrev några svar till honom/henne om detta.
Formeln är i alla fall:
t'=t/(1-(2GM)/(Rc^2))^(0.5)
Där t' är tiden för en observatör "A" nära massan M.
t är tiden för en observatör "B" oändligt långt bort, eg en platt rumtid.
G är gravitationskonstanten.
R är observatörens "A" avstånd till masscentrum för massan M.
c är ljusets hastighet i vacuum.