2013-09-07, 22:47
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Det var det som Madrid föll på, IOC måste skydda sitt varumärke och man skulle bli kraftigt ifrågasatta om man gav OS till ett land med tveksam idrottsmoral. Den sista frågan var just om doping och svaret var lika dumt som naivt, det enda som hade kunnat rädda Madrid vore om man hade lagt alla korten på bordet, erkänt massivt fuskande och rensat upp i träsket.

Madrid blev hårt pressade under utfrågningen idag hur landet hanterade Puerta och Fuentes. Turkiet har också fått rätt mycket kritik för att vara slapphänta i frågan. Tokyo utnyttjade det och poängterade i presentationen att det aldrig har hänt att en japansk idrottare har lämnat positivt prov i OS eller paralympics. Jag tror faktiskt att det fick betydelse.
Citera
2013-09-07, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Det var det som Madrid föll på, IOC måste skydda sitt varumärke och man skulle bli kraftigt ifrågasatta om man gav OS till ett land med tveksam idrottsmoral. Den sista frågan var just om doping och svaret var lika dumt som naivt, det enda som hade kunnat rädda Madrid vore om man hade lagt alla korten på bordet, erkänt massivt fuskande och rensat upp i träsket.

Vilket massiva fuskande? Har jag missat nåt?
Vad svarade de på frågan om doping då? Jag vet att Istanbuls representant även han hade ett tveksamt svar angående deras uppenbara dopingproblematik
Citera
2013-09-07, 22:51
Medlem
Röstningen:

Tokyo 42
Istanbul 26
Madrid 26

Istanbul 49
Madrid 45

Tokyo 60
Istanbul 36
Senast redigerad av Shasse 2013-09-07 kl. 22:55.
Citera
2013-09-08, 02:58
Medlem
DukeSilvers avatar
*Håller handen för munnen*
Hihihi
Citera
2013-09-08, 10:58
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Intressant att notera att OS inte kommer att gå i den traditionella västvärlden på bra länge nu. Efter OS i London förra året står ju följande spel på schemat:

Vinter-OS 2014 i ryska Sotji
Sommar-OS 2016 i brasilianska Rio
Vinter-OS 2018 i sydkoreanska Pyeongchang
och nu då Sommar-OS 2020 i japanska Tokyo

Även om jag tycker Tokyo är ett rimligt bud är det lite tråkigt att vi får två asiatiska OS i rad med rätt knäppa tider för vi svenskar. Evenemang som äger rum på förmiddagen i Pyeongchang/Tokyo kommer ju vara mitt i natten här, vilket ju ställer till problem. Min röst hade, som jag skrivit tidigare , gått till Istanbul. Men de kan ju trösta sig med att de med stor sannolikhet får arrangera fotbolls-EM 2020 istället.

Vad tror vi då om framtida OS? Det kanske är dags för amerikanskt OS igen, även om de ju otvetydigt haft oproportionerligt många?

För egen del tar jag gärna fler spel i tidszoner som känns bra för oss svenskar om vi snackar om 2022 och 2024.

Själv känns det som att tyskarna ligger bra till för ett av de två spelen. Kända för sin organisationsförmåga och känns väldigt pålitliga. Man kan också arrangera båda spelen där München är en het kandidat för 2022 och jag tror att Berlin skulle kunna attrahera visst intresse för 2024.

Oslo är ju annars en intressant kandidat för vinter-OS 2022 och vi OS-fans har ytterligare ett viktigt datum i kalendern nu imorgon då våra grannar har folkomröstning gällande huruvida man ska gå vidare med sitt bud. Kineserna har ju visat intresse för 2022, men jag tror de får vänta till 2026 eller 2030 för att få sitt vinter-OS. Jag tror också att man borde satsa på Harbin snarare än ett ytterligare Beijingbud. Jag vet inte riktigt om jag tror på buden från de östeuropeiska länderna, så jag tror vi tittar på ett OS i München eller Oslo år 2022. Förmodligen är det Münchens spel om de vill ha det med tanke på jubileumsåret 1972 och hela grejen.

Almaty tycker jag är ett spännande bud, men timingen är lite fel. Tror att staden har relativt god chans att få ett spel 2026 eller 2030.

Så spolar vi fram till 2015 och korar München som värd 2022 och går vidare till den riktiga upptakten till budprocessen 2024.

Och här har vi riktigt många starka kandidater, inklusive många fina europeiska städer som redan nämnda Berlin, men också Paris, Rom och ett gäng östeuropeiska städer med St Petersburg och Kiev i spetsen. Här håller jag Paris som det bästa budet givet att man varit nära tidigare, är en av världens största och mest kända städer, jubileum med OS 1924, bra existerande infrastruktur etc. Blir det Europa 2024 blir det Paris tror och hoppas jag på.

Tittar vi över på amerikanerna så känns det ju som att ett sommar-OS är mest rimligt och där finns det ju väldigt många intressenter. Washington DC var den senaste staden i raden att forma en så kallad "explanatory committee". Realistiskt intresse finns även främst från Philadelphia, Los Angeles, Boston och Dallas. Bud från Tulsa och San Diego kommer aldrig att realiseras. USOC kommer bestämma sig för tre potentiella länder tidigt nästa år.

Själv tror jag inte på det nyliga intresset från Washington DC. Staden är redan ett säkerhetsgetingbo, har en alltför politiskt laddning som synonym för en krigsförande supermakt, har en hel del sociala problem och har inget major professionellt/college sportlag i behov av ny arena, svårt att fördela kostnaderna på delstaterna (kommer ligga mellan DC, Maryland och Virginia). Visst att det låter bra på papper, men man har tidigare fått avslag från USOC.

Dallas, Boston och Philly är kanske lite för små och får ju svårt att hävda sig i den internationella konkurrensen då de inte direkt besitter massa name value. Dock tycker jag Boston är en rätt lockande outsider - man har stöd från sin delstat, många proffslag, står för det bästa med USA i min mening, är världens akademiska huvudstad, har erfarenhet från stora arrangemang som Boston Marathon och Sail Boston. Tyvärr är det ju alldeles för litet och trångt för att ha ett OS där.

Så vill USOC lägga fram ett säkert bud kan man ju alltid gå för Los Angeles. Samtidigt känns LA också som en svår kandidat att få igenom. Att de redan haft spelen två gånger räknas ju verkligen i deras nackdel då IOK uttalat vill vara pionjärer och utforska nya städer och områden. Men å andra sidan har de ju erfarenhet av två väldigt lyckade spel, bra väder, världens underhållningshuvudstad, anpassade för turism och många sportlag. När huvudalternativen försvunnit (Chicago hoppade av, NYC verkar ointresserade och är ju rätt opraktiskt och min personliga favorit San Francisco är för byråkratiskt och har inte ordning på grejerna) verkar LA stå kvar som den mest sannolika.

Så jag håller OS 2024 i LA som det mest sannolika trots den naturliga attraktionen i ett afrikanskt OS. Durban känns som en het kandidat både geografiskt och logistiskt med sin position vid den afrikanska kusten av den Indiska Oceanen. Kapstaden är ju en vacker stad som jag själv gärna hade sett som värd för de första afrikanska spelen. Nairobi är också intresserade, men jag tror på Durban om det blir i Afrika.

Som jag redogjorde för ovan känns ju ett asiatiskt spel 2024 lite avlägset i och med Tokyo och särskilt ett ostasiatiskt bud från städer som Busan och Taipei. Dock kan man inte helt och hållet slänga ut Doha från ekvationen, då ändå tillhör en helt annan kulturell sfär. Samma sak gäller med intresset från Toronto - Calgary 1988 och Vancouver 2010 får hålla kanadickerna lugna för ett litet tag till. Men visst har de en liten chans givet att de ändå arrangerar Pan American Games 2015.

Så 2024 tror jag på antingen LA eller Paris och tror(/hoppas kanske mest på Paris, även om Sydafrika ligger ruskigt bra till om presenterar ett någorlunda halvkompetent bud av politiska skäl.
Citera
2013-09-08, 11:03
Medlem
mishimas avatar
De senaste opinionsmätningarna visar på att det blir ett nej i Oslo imorgon. Det är lite överraskande. Jag trodde norrmännen såg framför sig "idrottsfest" och "nationalistisk yra" och inte tänkte på sådant viktigt som ekonomiska faktorer.
Senast redigerad av mishima 2013-09-08 kl. 11:16.
Citera
2013-09-08, 11:20
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
De senaste opinionsmätningarna visar på att det blir ett nej i Oslo imorgon. Det är lite överraskande. Jag trodde norrmännen såg framför sig "idrottsfest" och "nationalistisk yra" och inte tänkte på sådant viktigt som ekonomiska faktorer.

Särskilt när de är ett av få länder som kan ta den ekonomiska förlust förknippat med OS utan större bekymmer.

Då kan vi klubba München förutsatt att det blir ett positivt svar i omröstningen den 10 november. Har du hört något kring hur det lutar där? I Olso var det ju väl känt att det varit relativt jämt under hela sommaren.

EDIT: Även om jag ser att det ändå lutade åt nej hela tiden när jag undersöker.
Senast redigerad av Arctic Monkey 2013-09-08 kl. 11:32.
Citera
2013-09-08, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Då kan vi klubba München förutsatt att det blir ett positivt svar i omröstningen den 10 november. Har du hört något kring hur det lutar där? I Olso var det ju väl känt att det varit relativt jämt under hela sommaren.

SOK har väl inte lagt ner sina planer på Stockholm/Åre än? Även om de förmodligen inte kommer ha en särskilt stor chans alls mot München..
Citera
2013-09-08, 11:55
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krockich
SOK har väl inte lagt ner sina planer på Stockholm/Åre än? Även om de förmodligen inte kommer ha en särskilt stor chans alls mot München..

Hoppas de lägger ned den där idiotidén innan det kostat för mycket pengar.
Citera
2013-09-08, 12:59
Bannlyst
Hoppas att Sarajevo får vinter-OS 2022. Dem hade det 1984 och kommer vara värd för 2017 European Youth Olympic Winter Festival. Men jag tror dock att Bosnien inte har råd med ett OS.
Citera
2013-09-08, 13:14
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Hoppas de lägger ned den där idiotidén innan det kostat för mycket pengar.
Bara att instämma. OS är kul, men stormakterna får gärna slåss om att få slösa bort pengar på det för min del.

Idag hoppas vi att squash kniper en OS-plats!
Citera
2013-09-08, 17:36
Medlem
mishimas avatar
Brottningen blir kvar. Det var bra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in