2013-09-07, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 600318
Vad är skillnaden på att vittna under ed och inte under ed? Vad menas med ed egentligen? Det betyder väl att man är tvungen att säga sanningen. Att inte vittna under ed betyder då att man inte behöver säga sanningen, eller? Vad är vitsen med att kalla in någon att vittna och samtidigt förklara att du behöver inte säga sanningen. Vi vill gärna att du gör det, men du är fri att ljuga, då du inte är under ed. Jag fattar inte denna ed-grejen....
Om man vittnar under ed och utelämnar, tillägger eller förändrar något medvetet riskerar man att fällas för mened. Det är ett s k artbrott, vilket innebär att normalstraffet är fängelse.
Om sambon i detta mål vittnar mot Pierre men inte berättar allt hon vet kan hon inte fällas för mened eftersom hon inte lämnat sanningsförsäkran.
Om hon däremot skulle peka ut någon felaktigt kan hon fällas för falsk tillvitelse.
Citera
2013-09-07, 21:24
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 600318
Vad är skillnaden på att vittna under ed och inte under ed? Vad menas med ed egentligen? Det betyder väl att man är tvungen att säga sanningen. Att inte vittna under ed betyder då att man inte behöver säga sanningen, eller? Vad är vitsen med att kalla in någon att vittna och samtidigt förklara att du behöver inte säga sanningen. Vi vill gärna att du gör det, men du är fri att ljuga, då du inte är under ed. Jag fattar inte denna ed-grejen....
Den tilltalade, liksom målsägare, kan höras utan ed. Det innebär givetvis att de kan ljuga, men vad är allternativet? Skulle i princip alla som döms mot sitt nekande dessutom bli dömda för mened?
En målsägare skall inte behöva ha ett sämre läge än en tilltalad, så därför avlägger inte dessa ed heller.
Nära anhöriga anses ha en sådan sitts att det, från ett mänskligt perspektiv, skulle vara alltför hårt att straffa den som de ville skydda.
Citera
2013-09-07, 22:01
Medlem
Läser förhören med lotta.
Känns starkt att det är förplanerat vad hon ska säga o inte om vissa saker.

"Nä jag har inte ens diskuterat den saken jag visste inte faktiskt jag har inte ens nää det har inte diskuterats

Det har inte gjorts (ohörbart)
Har Pierre sagt någonting till dig vad du ska säga?
Till? (ohörbart)"
Citera
2013-09-07, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wildboar666

"Nä jag har inte ens diskuterat den saken jag visste inte faktiskt jag har inte ens nää det har inte diskuterats

Till? (ohörbart)"
Tänker precis tvärt om. Ju rörigare, desto mindre som tyder på att det är inövat.
Citera
2013-09-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildboar666

Till? (ohörbart)"

Fortsatt läsa. Sammanfattning: hon har ta mig f-n ingen koll överhuvud taget på nånting, så in i helsingland borta om allt kan man väl inte vara.
Vimsar om allt vilket inte går att koppla till nånting.
Citera
2013-09-07, 23:09
Medlem
Hon kan fortsätta dölja sanningen, men samvetet slipper hon aldrig.
Att leva i en sådan lögn måste vara outhärdligt. Två, fyra? ...eller fem döda?
Räcker det inte nu?
Citera
2013-09-08, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Tänker precis tvärt om. Ju rörigare, desto mindre som tyder på att det är inövat.

Alla kärringar vet vad deras män gör. Utan undantag. Denna slinka är knappast något undantag.
Detta dravel till förhör av denna dam liknar snarast ett dagisförhör. Obegripligt att förhörsledare inte kan krama ur mer sanning , de sitter där och daltar i timmar och tror att de den vägen skall få någon att erkänna något. Detta är omöjligt, tempot är för uselt, och jönsandet är för högt.
Usel utbildning ligger antagligen bakom detta.
Citera
2013-09-08, 07:35
Medlem
Lawrence1131s avatar
Har polisen gått igenom vapen registret för att se hur många hagelbössor finns registrerade på norra öland som skulle kunna vara mordvapnet.? Jag förstår at det finns många illegala vapen men ändå en intressant uppgift tycker jag
Citera
2013-09-08, 07:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawrence1131
Har polisen gått igenom vapen registret för att se hur många hagelbössor finns registrerade på norra öland som skulle kunna vara mordvapnet.? Jag förstår at det finns många illegala vapen men ändå en intressant uppgift tycker jag
Varför skulle det vara en intressant uppgift?
Citera
2013-09-08, 07:38
Medlem
Lawrence1131s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför skulle det vara en intressant uppgift?
ponera att det bara finns två vapen och den andra ägaren har vattentätt alibi, feltänktceller?
Citera
2013-09-08, 07:41
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:

Det kanske har gjorts. Men det finns ingen annan misstänkt gärningsman till dessa mord.
Citera
2013-09-08, 07:43
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
ponera att det bara finns två vapen och den andra ägaren har vattentätt alibi, feltänktceller?

Orimlig tanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in