2013-09-06, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Även Inge Morelius bekräftar delvis detta genom sitt tidiga vittnesmål (innan han ändrar "vägg" till "skyltfönster") när han började vrida det mer åt den officiella versionen, eller rättare sagt när "de" börjar vrida hans uppgifter åt det hållet. Han uppfattar situationen något hotfullare än AB dock vilket kan förstås och förklaras med avståndet:

Sedan hamnar vi åter på det här med blodpölens placering. Morelius säger vad GM hade träffat om inte OP varit framför:

Vad gjorde paret snett inpå eller rentav i riktning mot Tunnelgatan? Undvika snöhögen till höger på den bild polisen tagit? Att GM skulle stått vid det avfasade skyltfönstret är av det citerade att döma uteslutet.

http://fbportnoy.webs.com/apps/photos/photo?photoid=72296330

Att det gick troll redan på morddagen med kulorna börjar bli mer och mer uppenbart varför.
Bra inlägg, det förklara även varför Anders Björkman bara såg GM ta 2 steg sedan vara GM borta, LOP var lite "off" promenadlinjen hem!
Citera
2013-09-06, 20:58
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag har läst ! Det står tidigare i tråden. Bengtsson undvek att besvara frågan om HIV. Länka till tidningen i vilken intervjun publicerades, där framgår den exakta ordalydelsen.

Du har för en gångs skull läst någonting som rör Palmemordet, men i vanlig ordning tolkat den nya informationen på ett felaktigt sätt. Märkligt nog råkar dina feltolkningar alltid överensstämma med dina övertygelser.

Vad anser Mästerdetektiven Boudine förresten om begreppet konfirmeringsbias?

http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias
Citera
2013-09-06, 20:58
Medlem
Citat:
Landsförrädarspåret har den fördelen att det begränsar skadan till en person, ensam ansvarig för denna olycksaliga härva, medan den teori jag företräder drar med sig/skadar/komprometterar så många fler. Påståendet om värn om det man från officiellt håll kallar rikets säkerhet är i själva verket värn om de ansvariga inblandades säkerhet, och därmed har det officiella Sverige dragit ett likhetstecken mellan rikets och de i Palmemordet inblandades säkerhet, vilket intill förväxling antas vara samma sak. Undra på att Palmemordet efter tjugosju år fortfarande är olöst ..

Jag anser tvärtom, om OP skulle varit landsförrädare , så skulle han dragit med sej partiet i fallet.
Han var så starkt förknippad med SAP, ingen senare partiledare var lika profilerad som OP, på gott och ont.

Om till exempel Reinfeldt skulle vara amerikansk spion och bli ertappad ett år före valet, skulle det definitivt svärta ned Moderaterna. även om han gjort det helt och hållet på eget initiativ.
Citera
2013-09-06, 21:03
Medlem
OilersFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Ska man ta sig till KB?

Jag läste idag i Brödernas P. bok att de personer som hade stått i gränden ,som LP,hade iaktagit även setts av ett vitte,Nyberg,de var tre till antalet varav den tredje stått en bit bort.

Ölvebro hade under en lång tid förnekat de här uppgifterna som nys,vittnet Nyberg inte tillförlitlig.Nyberg hörde dem kommunicera med varandra över WT.

Några år senare pressas Ölvebro igen och då säger denne att de här tre var identifierade.punkt och nema från Ölvebro om vilka de var.Bröderna P.spekulerade ifall Ölvebro ljög ännu en gång för att rädda situationen i intervjun.

Vi vet inte alls säkert om de män LP såg är samma som de HN iakttog. Ölvebros försök att misskreditera HN:s vittnesmål är dock mycket lågt; att han skulle ha "hattat" fram och tillbaka mellan olika uppgifter stämmer inte med verkligheten. Alla alkoholister och missbrukare som ändrar sig från förhör till förhör är tydligen trovärdiga, bara de pekar i riktning mot en viss CP. Men när hedervärda medborgare lämnar uppgifter som pekar mot att makarnas bostad varit övervakad viftas det hela bara bort på ett bedrägligt sätt.
Senast redigerad av OilersFan 2013-09-06 kl. 21:06.
Citera
2013-09-06, 21:27
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag anser tvärtom, om OP skulle varit landsförrädare , så skulle han dragit med sej partiet i fallet.
Han var så starkt förknippad med SAP, ingen senare partiledare var lika profilerad som OP, på gott och ont.

Om till exempel Reinfeldt skulle vara amerikansk spion och bli ertappad ett år före valet, skulle det definitivt svärta ned Moderaterna. även om han gjort det helt och hållet på eget initiativ.
Liknelsen haltar av olika skäl. Carl Bildt är mycket lojal mot USA men kommer inte att dra med sig Reinfeldt i något "fall". Jag tror att de som hatade Palme mest VILLE tro att han var sovjetisk spion och kanske inbillade sig det och kanske utnyttjades av konspiratörerna, i den mån de alls var inblandade själva mordkvällen.
Citera
2013-09-06, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Liknelsen haltar av olika skäl. Carl Bildt är mycket lojal mot USA men kommer inte att dra med sig Reinfeldt i något "fall". Jag tror att de som hatade Palme mest VILLE tro att han var sovjetisk spion och kanske inbillade sig det och kanske utnyttjades av konspiratörerna, i den mån de alls var inblandade själva mordkvällen.

Jag omformulerar mig ; håller du med mig om följande, att om OP skulle blivit ertappad som Sovjetisk spion skulle det också skadat partiet i hög grad inte enbart honom själv
.
Jag menar att det både skadat partiet och han själv som person.
Citera
2013-09-06, 21:40
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
Vi vet inte alls säkert om de män LP såg är samma som de HN iakttog. Ölvebros försök att misskreditera HN:s vittnesmål är dock mycket lågt; att han skulle ha "hattat" fram och tillbaka mellan olika uppgifter stämmer inte med verkligheten. Alla alkoholister och missbrukare som ändrar sig från förhör till förhör är tydligen trovärdiga, bara de pekar i riktning mot en viss CP. Men när hedervärda medborgare lämnar uppgifter som pekar mot att makarnas bostad varit övervakad viftas det hela bara bort på ett bedrägligt sätt.

Precis,jag borde ha lagt till att jag mer ville syfta på en sorts övervakning.Om nu Ölvebro talar sanning.den mannen är tvetungad,som fler som har utrett det här ,mot CP spåret.
Citera
2013-09-06, 22:03
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Du har för en gångs skull läst någonting som rör Palmemordet, men i vanlig ordning tolkat den nya informationen på ett felaktigt sätt. Märkligt nog råkar dina feltolkningar alltid överensstämma med dina övertygelser.

Vad anser Mästerdetektiven Boudine förresten om begreppet konfirmeringsbias?

http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

Det tydligaste exemplet på konfirmeringsbias är väl ieshos försvar och tolkning av Lisbet Palmes göranden och låtanden på mordplatsen. Verkar vara en framgångsrik metod eftersom hans uppdragsgivare inte bett honom upphöra med det ..
Citera
2013-09-06, 22:14
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
ag anser tvärtom, om OP skulle varit landsförrädare , så skulle han dragit med sej partiet i fallet.

Knappast en övertänkt analys. Lindrigt sagt, den är felaktig. "Partiet" skulle utan större problem kunna vältra över skulden på Olof Palme och svära sig fria från varje kännedom om vad OP haft för sig. Och blivit trodda på sitt ord. Min teori drar med sig större delen av (S)-nomenklaturan i fallet. Det är därför det är knäpptyst från sossehåll. LandsförrädarPalme hade man slängt till vargarna utan att blinka.
Senast redigerad av MBoudine 2013-09-06 kl. 22:20.
Citera
2013-09-06, 22:15
Medlem
Citat:
Knappast en övertänkt analys. Lindrigt sagt. "Partiet" skulle utan större problem kunna vältra över skulden på Olof Palme och svära sig fri från varje kännedom om vad OP haft för sig. Och blivit trodda på sitt ord. Min teori drar med sig hela (S)-nomenklaturan i fallet. Det är därför det är knäpptyst från sossehåll. LandsförrädarPalme hade man slängt till vargarna utan att blinka.

Jag håller inte med dig i denna fråga!
Citera
2013-09-06, 22:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jag omformulerar mig ; håller du med mig om följande, att om OP skulle blivit ertappad som Sovjetisk spion skulle det också skadat partiet i hög grad inte enbart honom själv
.
Jag menar att det både skadat partiet och han själv som person.
Ja, naturligtvis! Men vad kan man dra för slutsatser av det? Ingen kan väl ändå på allvar mena att sossehatare och Palmehatare inom polisen skulle ha mörkat utredningen för att skydda SAP?
Citera
2013-09-06, 22:40
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Jag håller inte med dig i denna fråga!

Goes without saying eftersom du tror att det felaktiga landsförrädarspåret innehåller mordmotivet.
Senast redigerad av MBoudine 2013-09-06 kl. 22:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in