Citat:
Ursprungligen postat av
rattugglan
Cigarettfimpar hittade de nog utav en hel del märken beroende på hur noggrant de sökte. Att kunna knyta någon specifik utav dem till en GM ter sig (i nuläget) omöjligt. Hittade de däremot någon form utav fimp från en cannabiscigarett så kan den ju med större sannolikhet antas härröra från GM (med tanke på att området är "lite finare"), men fortfarande väldigt lösa skott.
Det har väl sagts att tekniker tror sig ha en enda chans att lyfta DNA:t från föremålet, så det rör sig nog inte om blodspår, saliv eller hårstrå. Det skars ju loss en stor bit asfalt, för att säkra däckavtryck kan man ju anta, men är det verkligen normalt förfarande i sådana fall?
Skoavtryck känns mer troligt, men fortfarande väldigt svårt att knyta dem till brottet, så anledningen till att arbetslinjen verkar vara att det rör sig om två eller fler GM gissar jag delvis beror på omständigheterna under vilket detta utfördes, samt vittnet "Hannas" redogörelser om att hon hörde mansröster. Sen får man ju hoppas att polisen har ytterligare mer att gå på än vi..
Ja, det fanns säkert en hel del cigarettfimpar i/vid lekplatsen. Frågan är om det fanns någon/några i direkt anslutning till Helenas (?) tillhörigheter. För om t ex en fimp hamnat ovanpå tuggummipaketet, så är det sannolikt att den rökande personen slängt fimpen
efter att tuggummipaketet hamnade där - mellan Helenas försvinnande och då fimpen hittades. I sådana fall - och om fimpen/fimparna sparats - så skulle kanske chansen finnas att det skulle kunna gå att få fram en profil i dag.
Jag har för mig att då DNA:t diskuterades tidigare (bl a det som stått i magasinet
Misstänkt), så talades det om ett ev. biologiskt spår. Jag kan kolla det, för jag borde ha tidningen kvar.
Jag vet inte om det är normalt förfarande att skära ut asfaltsbitar där det finns däckspår, men det är det säkert. Det var kanske det de kunde göra i detta fall. Vid däckspår på t ex jord, så måste det väl gå att gjuta, som vid spår efter skosula? Någon slags (gipsliknande?) massa hälls då över spåret, stelnar och tas loss (och avgjutning av spåret finns kvar på plattan). Det skulle vara intressant att veta hur väl däckspåren framträdde på asfalten i detta fall.
Ang. ev. skoavtryck så gäller väl samma sak som vid ev. fimpar: det beror på var det/de fanns. Om t ex en sko trampat ner tuggummipaketet, så har skon gjort det i samband med eller efter Helena försvann; den kunde inte ha gjort det innan det fanns där.
Jag vet inte om "Hannas" redogörelser om mansröster och tjejskrik ligger till grund för tanken om minst två personer. När det gäller åtminstone GW:s uttalande om detta, så har jag en stark känsla av att han
inte sätter alltför stor tilltro till hennes vittnesmål.
Risken finns att värdefulla spår "slarvades" bort då området inte spärrades av direkt, och människor kunde gå omkring där ett tag.