2013-09-03, 17:50
Medlem
Jag minns en märklig historia från min tid vid journalisthögskolan. Vi fick en uppgift. Två Journalister ( troligtvis på GT ) hade hjälpt polisen inför ett förhör av en misstänkt. De två hade skrivit en liten artikel i sin tidning ( läs GT ) där de beskrev att polisen fått en ny misstänkt i
"Helena mordet". Utredarna hade länge misstänkt att mördaren väntat på en gunga i lekparken. Här hade polisens teknicker hittat en cigarettfimp som de tagit DNA på.

Problemet var att halva nyheten var påhittat. De hade en misstänkt som de försökte knäcka med historien. Sens moral var hur vi som journalister skulle ställa oss. Var det rätt att hjälpa polisen eller skulle vi hålla oss till lagen om objektiv nyhetsbevakning.

Tidningen blev tvungen att erkänna som det var och dementin fanns ute innan förhöret börjat. Den misstänkte släpptes efter någon timme. Jag tror han var den person Leif GW pratade om att coolcase gruppen tittat på.

Nu får jag reservera mig för ev. fel. Jag vet inte om hela historien är korrekt återgiven men det finns stora media ankor i Helena Anderssons försvinnande
Citera
2013-09-03, 19:33
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henis
Jag minns en märklig historia från min tid vid journalisthögskolan. Vi fick en uppgift. Två Journalister ( troligtvis på GT ) hade hjälpt polisen inför ett förhör av en misstänkt. De två hade skrivit en liten artikel i sin tidning ( läs GT ) där de beskrev att polisen fått en ny misstänkt i
"Helena mordet". Utredarna hade länge misstänkt att mördaren väntat på en gunga i lekparken. Här hade polisens teknicker hittat en cigarettfimp som de tagit DNA på.

Problemet var att halva nyheten var påhittat. De hade en misstänkt som de försökte knäcka med historien. Sens moral var hur vi som journalister skulle ställa oss. Var det rätt att hjälpa polisen eller skulle vi hålla oss till lagen om objektiv nyhetsbevakning.

Tidningen blev tvungen att erkänna som det var och dementin fanns ute innan förhöret börjat. Den misstänkte släpptes efter någon timme. Jag tror han var den person Leif GW pratade om att coolcase gruppen tittat på.

Nu får jag reservera mig för ev. fel. Jag vet inte om hela historien är korrekt återgiven men det finns stora media ankor i Helena Anderssons försvinnande

Det finns en hel del ankor i media, och det finns det (säkert) också i Helenafallet. Ibland undrar man om vissa uttalanden yttras medvetet och med en speciell tanke på gm i bakhuvudet (att få gm att känna sig stressad osv).

Du skriver att "halva nyheten var påhittat". Vilken del av nyheten var påhittad - och vilken var sann?

När ungefär ska detta (med Journalisthögskolan) ha skett i tid?

Kan du utveckla lite ang. det du skrev om GW och någon som Cold case-gruppen tittat på?
Citera
2013-09-03, 19:59
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Cigarettfimpar hittade de nog utav en hel del märken beroende på hur noggrant de sökte. Att kunna knyta någon specifik utav dem till en GM ter sig (i nuläget) omöjligt. Hittade de däremot någon form utav fimp från en cannabiscigarett så kan den ju med större sannolikhet antas härröra från GM (med tanke på att området är "lite finare"), men fortfarande väldigt lösa skott.

Det har väl sagts att tekniker tror sig ha en enda chans att lyfta DNA:t från föremålet, så det rör sig nog inte om blodspår, saliv eller hårstrå. Det skars ju loss en stor bit asfalt, för att säkra däckavtryck kan man ju anta, men är det verkligen normalt förfarande i sådana fall?

Skoavtryck känns mer troligt, men fortfarande väldigt svårt att knyta dem till brottet, så anledningen till att arbetslinjen verkar vara att det rör sig om två eller fler GM gissar jag delvis beror på omständigheterna under vilket detta utfördes, samt vittnet "Hannas" redogörelser om att hon hörde mansröster. Sen får man ju hoppas att polisen har ytterligare mer att gå på än vi..

Ja, det fanns säkert en hel del cigarettfimpar i/vid lekplatsen. Frågan är om det fanns någon/några i direkt anslutning till Helenas (?) tillhörigheter. För om t ex en fimp hamnat ovanpå tuggummipaketet, så är det sannolikt att den rökande personen slängt fimpen efter att tuggummipaketet hamnade där - mellan Helenas försvinnande och då fimpen hittades. I sådana fall - och om fimpen/fimparna sparats - så skulle kanske chansen finnas att det skulle kunna gå att få fram en profil i dag.

Jag har för mig att då DNA:t diskuterades tidigare (bl a det som stått i magasinet Misstänkt), så talades det om ett ev. biologiskt spår. Jag kan kolla det, för jag borde ha tidningen kvar.

Jag vet inte om det är normalt förfarande att skära ut asfaltsbitar där det finns däckspår, men det är det säkert. Det var kanske det de kunde göra i detta fall. Vid däckspår på t ex jord, så måste det väl gå att gjuta, som vid spår efter skosula? Någon slags (gipsliknande?) massa hälls då över spåret, stelnar och tas loss (och avgjutning av spåret finns kvar på plattan). Det skulle vara intressant att veta hur väl däckspåren framträdde på asfalten i detta fall.

Ang. ev. skoavtryck så gäller väl samma sak som vid ev. fimpar: det beror på var det/de fanns. Om t ex en sko trampat ner tuggummipaketet, så har skon gjort det i samband med eller efter Helena försvann; den kunde inte ha gjort det innan det fanns där.

Jag vet inte om "Hannas" redogörelser om mansröster och tjejskrik ligger till grund för tanken om minst två personer. När det gäller åtminstone GW:s uttalande om detta, så har jag en stark känsla av att han inte sätter alltför stor tilltro till hennes vittnesmål.

Risken finns att värdefulla spår "slarvades" bort då området inte spärrades av direkt, och människor kunde gå omkring där ett tag.
Citera
2013-09-04, 10:20
Medlem
ingen som har funderat på om BO ligger dubbelbegravd på kyrkogården i Lyrestad, kyrkogårds vaktis hade lika bil vid tillfälle och ett mycket skumt betende, samt ensam tillgång till alla lokaler
samt bårhus i Lyrestad kan inte va omöjligt att få ner en xtra kropp i en kista sen e den borta
för alltid små tysta diskutioner har förekommit om detta i mer än tio år men det är nog aldrig
kollat men det finns mycket som stämmer även där
Citera
2013-09-04, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temurof
ingen som har funderat på om BO ligger dubbelbegravd på kyrkogården i Lyrestad, kyrkogårds vaktis hade lika bil vid tillfälle och ett mycket skumt betende, samt ensam tillgång till alla lokaler
samt bårhus i Lyrestad kan inte va omöjligt att få ner en xtra kropp i en kista sen e den borta
för alltid små tysta diskutioner har förekommit om detta i mer än tio år men det är nog aldrig
BO? Är det någon som begravden vid denna tiden och där du har en tanke om att Helena skulle varit med i samma kista?
Citera
2013-09-04, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temurof
Vem var vaktmästare vid denna tid? Varför just Lyrestad?
Citera
2013-09-04, 23:47
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmatsburk
BO? Är det någon som begravden vid denna tiden och där du har en tanke om att Helena skulle varit med i samma kista?
Ja Bosse Hansson

Nä men BO är en abbreviering av BrottsOffer.

GM, GärningsMan. Fast ska vi vara PK så borde det heta GH, GärningsHen
Citera
2013-09-05, 18:13
Medlem
Rednecksvedala2s avatar
DET HÄR ÄR REDNECKSVEDALA. Jag har tappat bort mina inloggningsuppgifter till mitt första konto. Alltså jag som är P.k. Det har väl gått ca 300 sidor sedan jag var här senast. läste snabbt igenom dom. ca 50 sidor räckte. Jag såg att det är ungefär samma typ av funderingar och gissningar på Namn, vad tjänar det till att komma med en massa namn. En del av namnen tar jag mig bara för pannan. Att ens ta upp dom. Måste ju finnas någon substans i vad man tänker . Vet inte hur många gissningar på ställen hon kan tänkas vara. Jag tycker att man håller sig till fakta. Det polisen vet! Sen kommer det givetvis in en del som kanske har uppgifter som är av intresse. sånt kan man gå vidare på. Enligt mig. sväva iväg , saboterar och detta blir bara en lek nästan där man förstör många personer genom att lägga upp namn. Jag såg att jag var omnämnd av karl den 12 igen. Att jag använde centralstimulerande på den tiden. Hur kommer jag in i bilden igen. Har jag inte förklarat och svarat på varenda fråga. jag satt i statds parken från ca 01.50 till ca 03.30 kanske. vi var ca 7 pers. skulle vi alla ljuga. Polisen kom även dit och körde mig hem för att jag var ganska påverkad av alkohol. Sen vill jag säga att jag tror att alkohol är en större fara när det gäller våldtäkter , än amfetamin. Visst påverkas många sexuellt av den drogen. Men inte så att man blir galen och spänner på en hund. finns dock undantag!, Fylla däremot, gör folk aggressiva, tappar omdöme etc. Får för sig att kvinnor flörtar med dom. följer efter dom , resten vet man. står ofta i tidningen hur kvinnor blir förföljda efter discon etc.. Jag gillar inte att nämna namn. men en som var redlös för jämnan var ju herr ma.n.s Th..o. Så då hade det lika gärna kunna vara han. Glöm li*liestierna. Han var med mig och dom andra i parken. VARFÖR HAR JAG NU ÅTERVÄNT!!!!. Jo det är så här . jag har ju en person som ni känner till som jag anser vara skyldig 100%. Jag sitter ju inne med uppgifter som jag inte velat läcka ut. pga. att jag måste vara säker innan jag lägger upp. En nyhet! Jag vet att efter Helena försvann så skjutsade jag någon till sjukhus parkeringen för att hämta sin bil. En eller 2 dagar efter. Jag kommer så väl ihåg att jag frågade personen, varför har du ställt bilen här??. Jag vet att jag hade 2 namn som det endast kunde vara. den ena var. ch..ster. r...e. Den andra var Herr. kommer inte ihåg. Varför har detta tagit så lång tid? Jag och förstnämnde blev fiender över en affär. Sen åkte han in 10 år i fängelse. sen flyttade han till finland. Träffade honom för ett par månader sedan i Mariestad. Tog upp frågan om jag skjutsat honom till sjukhuset . min tanke var att han kanske gömde bilen , ifall han gjort inbrott, och varit jagad. Han sa NEJ. Han sa jag gömde ju alltid bilen.......Ja just det sa jag, så jag vet att det inte var han. Sen bodde han längre ifrån . Än vet inte. kan inte svara. Han hade varit tvungen att gå över vissa ställen för att ta sig hem så upptäckten att polisen skulle sett honom hade varit alldeles för stor.Däremot mister pu. Han bodde bara ca 500-600 meter från detta ställe. Samma sida som han bodde på. vilket innebär att man kan gå mellan hus etc. för att inte bli upptäckt. Sen en sak till till alla som gissar. om ett inbrott skedde i Mariestad med omnejd. Inte trodde någon att Herr be*gren eller B*unnhagen hade gjort det. NEJ alla visste ungefär vem det kunde vara, nämligen jag. Ska man leta efter förövare så borde man tänka lite. personlighet. lätt eller svårt att få kvinnor. Kunde inte ta nej från kvinnor. Slår kvinnan för hon lämnar honom. Dom namn som kommer upp som min gamle lärare uno. Det är ju helt sjukt att han kommer upp. var finns substansen i det. Eller j*rgen l*nder. som jag umgicks med. Fan han tänkte inte ens på kvinnor. Han satt ute i sitt hus i jula och pundade. Jag skulle nog kunna försvara dom flesta namn som kommit upp på denna tråd. Vi i Mariestad känner varandra så väl, att man visste fan när folk gick och la sig. Visst finns det folk som ingen kunnat annat som visat sig vara våldtäktsmän. Men gör man gärningsmanna profil på dom flesta här så försvinner säker dom flesta. Jag har min uppfattning klar som jag angett tidigare på tråden. Men det verkade totallt som det gick upp i rök. Tror att man inte kom längre där. Vi fick ju inga vettiga svar. JAG VET. HAN VET, MITT X VET, VI SÅG HUR HAN SÅG UT NÄR HAN KOM UPP TILL OSS DEN DÄR MORGONEN. ALLT HAN SA ETC. jag har en sak till , hoppas att det är den pusselbit som kommer få honom att inse att han är dömd. Ska på något sätt kontakta en person. för detta är en person som jag slagit på käften. så ingen ide att jag kollar upp detta. Sen har jag tömt allt jag vet! När jag tänker efter så minns jag att det var pu´s bil vi åkte till. för jag tyckte att det var konstigt att han parkerat så nära sitt hem. Kommer inte exakt ihåg vad svaret var!. Tror jag vet, Men att bara tro och sen skriva det. det är ingen sanning, Det är spekulation. SOM SAGT. DU DUMPADE HENNE I VÄNERN. DET ÄR OCKSÅ VAD POLISEN SAGT TILL MIG ATT DOM TROR ATT HON LIGGER. Dom tror att du hade båt. Jag tror att du undvek marieforsleden så snabbt som möjligt. Du ville in på småvägar. Tror att du åkte fel. Därför har några sett en vit bil inne på området efteråt. likt den modell du hade. Ditt lokalsinne var ju inte av bästa arten på den tiden. du hittade ju inte ens till sjöängen. Tror att du åkte vidare ner mot sandviken. vattenverket. Där bland vassen tror jag du tryckte ner henne. Tror du plockade upp henne längs vägen. lift hem. Du sa ju själv till mig att detta var en snygg tjej. Sen ville du säkert ha en kram av henne, som tack för liften. troligtvis ville du mera. Hon springer, du hinner ikapp. du var stark som 3 män. så hon var ingen match för dig . Tror inte du tänkte våldta henne . du ville nog bara få tyst på hennes skrikande och så hon lugnade ner sig, men du var för stark för dig själv och klämde nog för hårt runt halsen. Men hon kämpade den arma tös. Vilket syntes på din vita skjorta. din hals ditt bröst och din läppe som tog evigheter att läka. HMMM sorry, du föll ju i buskarna innan du kom upp till mig den där morgonen. Undrar om ditt samvete kommer att tala om var hon ligger. Tror inte det. Behövs nog andra metoder. FAN TA DIG!!!
Senast redigerad av blomvattnare 2013-09-17 kl. 07:56. Anledning: namn maskade
Citera
2013-09-05, 18:32
Medlem
Rednecksvedala2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shabbyshic
P.K = Om det är som du skriver angående P.U att han kom upp till dig och var riven både här och där och var så upprörd och sa att han gjort något fruktansvärt som han ville ha alibi för, detta hände enligt dig natten som Helena försvann. Varför händer det inte något med dom uppgifterna?!? Vet polisen om detta? Någon måste berätta detta för polisen annars.
Läs tråden. Klart att dom fått uppgifterna av mig, men som sagt det tog ett tag. Ville och kunde inte tänka att en bäste polare kunde gjort något sådant! Jag tror du finner allt som jag vet på tråden. Tänker inte gå igenom samma frågor igen. svarar gärna på nya. som tillför något. Det hände visst något med dom uppgifterna. Polisen hade efter jag talat om vad jag visste. så fanns det 2 MISSTÄNKTA. en som flyttat till varberg, Har ingen aning om vem det var. Den andra var pu. Några år senare förklarar dom för mig att han från varberg är avskriven. För mig blir det jackpott. Alltså 100% ÅT ETT HÅLL. Jag kan bara säga vad jag varit med om. och av det att dömma . DÖMMER JAG
Citera
2013-09-05, 18:53
Medlem
Rednecksvedala2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Du har rätt, Fin! Det är kanske inte mycket till alibi, då den "kritiska" tiden, som polisen främst är intresserad av, är den mellan kl. 02-03. Men han bör ha alibi av de andra personerna som gick till Stadsparken efter Statt. Mitt stalltips är att polisen kollat dessa personer. Men vi kan väl skicka frågan vidare till redneck? (Den tid det tog för polisen att skjutsa hem honom, bör vara säkert ur alibisynpunkt, i alla fall. )
Klart att alla har kollats upp, vi var ju 3 som var med i en tidning, tror det var aftonbladet. arne lundström gjorde reportaget. Vi berättade det vi sett när vi satt på parkbänkarna vid fontänen, medan lasse spelade på sin gurra. Så var det väl ett och annat bloss i pipan.
Citera
2013-09-05, 18:55
Medlem
Rednecksvedala2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Du har rätt, Fin! Det är kanske inte mycket till alibi, då den "kritiska" tiden, som polisen främst är intresserad av, är den mellan kl. 02-03. Men han bör ha alibi av de andra personerna som gick till Stadsparken efter Statt. Mitt stalltips är att polisen kollat dessa personer. Men vi kan väl skicka frågan vidare till redneck? (Den tid det tog för polisen att skjutsa hem honom, bör vara säkert ur alibisynpunkt, i alla fall. )
Vet inte hur lång tid det tog. kanske 10 min
Citera
2013-09-05, 19:16
Medlem
Rednecksvedala2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
lögnare.
lögnare.lol. Dom jag ljög för polisen , och sådana som jag tyckte att dom inte hade med mitt liv att göra. Sen lever jag, Varit lite kass. Men tog Andra livet . så nu funkar jag, Nya zealand har jag inte flyttat till. Var av egenskap av ledare för rightwingresistance I europa där för att träffa grundaren, och andra politiker som är och tänker som mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in