2013-09-03, 20:01
Medlem
PK uppger att han varit i Kolstad 15:26 , men observeras i Böda-rondellen vid 15-tiden den 13 december. Då har han inte tid att köra till Kolstad och var utom täckning klockan 15:26, men han har t.ex. tid att köra hem och hämta ett vapen.
Citera
2013-09-03, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Googla! Det finns hur mycket som helst om detta på nätet.

Det finns även hur mycket som helst om chemtrails och Illuminati på nätet... Bättre kan du.
Citera
2013-09-03, 20:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det jag inte begriper är varför han inte säger att telefonen var urladdad. Händer mig allt som oftast och då är ju telefonen stendöd. I vissa fall har den varit det i flera timmar innan jag märkt det - och jag har också fått häpnadsväckande många sms av min fru. Dock inte särskilt arga.
Det hade varit betydligt enklare än att hävda att telefonen stänger av sig själv. Samtidigt gör det att jag misstänker att det han säger om telefonen är sant, annars hade han använt urladdning som bortförklaring.
Njaej, telefonen kommer väl igång igen innan han har haft någon chans att ladda den? Eller har han en laddare i bilen? Kommer inte ihåg...

För mig gäller att den där avstängningen kommer alldeles för lägligt, och alldeles för ensamt, för att den ska gå att tro på. Det finns ju en tidskarta över PK:s vidarekopplade samtal och för sent inkomna SMS som visar att något liknande i vart fall inte hänt på . nio månader.
Citera
2013-09-03, 20:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det har ett väsentligt högre bevisvärde om han vittnar än om man säger att han eventuellt finns. Försvaret behöver inte ta fram hen, men det ligger i dess intresse att göra det.
Jo, det är klart att det ligger ett väsentligt högre bevisvärde om han som besudlade geväret vittnar om det, men det är nog lättare sagt än gjort att få honom att göra det.
Citera
2013-09-03, 20:18
Medlem
Citat:
*Här håller jag med dig av egen erfarenhet. Telefoner kan stänga av sig av outgrundliga anledningar. Det är åklagaren som kommer bli lidande av att detta inte utretts mer, han kommer ha svårt att skingra de tvivel försvarsadvokaten tveklöst kommer att så. Skulle inte bli förvånad om åklagaren helt får släppa indiciet att telefonen var avstängd.

Oavsett vilken anledningen var att telefonen inte kunde nås under den angivna tiden är Lottas 33 samtal plus sms anmärkningsvärda. Så PKs mobil är inte helt oviktig som indicium.
Citera
2013-09-03, 20:21
Medlem
Alltså caset mot PK ser ju rätt tight ut minst sagt, men varför ger sig åklagaren in på en så osäker sak som att påstå att mordet/morden begicks mellan 1730 och 1830? Det finns ju flera indikationer på skottlossning efter kl 19.00 bland annat. Vad pekar på att det hela ägde rum mellan 1730 och 1830? Och vad mer pekar emot?
Citera
2013-09-03, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Njaej, telefonen kommer väl igång igen innan han har haft någon chans att ladda den? Eller har han en laddare i bilen? Kommer inte ihåg...

För mig gäller att den där avstängningen kommer alldeles för lägligt, och alldeles för ensamt, för att den ska gå att tro på. Det finns ju en tidskarta över PK:s vidarekopplade samtal och för sent inkomna SMS som visar att något liknande i vart fall inte hänt på . nio månader.
Är det utrett att han aldrig drabbats av avstängd telefon tidigare. Jag gör det kanske en gång i månaden när jag inte laddat i tid. Rekordet är nästan en arbetsdag, ibland bara några minuter. Och jag har en laddare i bilen och kopplar in den så fort jag märker att batteriet är slut. Jag hade med andra ord kunnat snacka mig ur den frågeställningen ganska lätt.
Citera
2013-09-03, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Oavsett vilken anledningen var att telefonen inte kunde nås under den angivna tiden är Lottas 33 samtal plus sms anmärkningsvärda. Så PKs mobil är inte helt oviktig som indicium.
Framförallt har PK genom sitt agerande gjort det till ett indicium.
Citera
2013-09-03, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T

Nej man behöver inte bekymra sig så mycket över att mobilsamtalen inte automatiskt kopplar PK till morden. Masttömningen gör sig jobb ändå, nämligen slår fast att han var i och kring området vid tiden för morden, han som av alla människor råkar ha Gs blod på sitt gevär. Stödbevisning var ordet.
Citera
2013-09-03, 20:39
Medlem
Citat:
Är det utrett att han aldrig drabbats av avstängd telefon tidigare.

Hur skulle det gå till har du tänkt?

Man utrett om telefonen har en tendens att stänga av sig vid normal användning och kommit fram till att så inte är fallet.
Citera
2013-09-03, 20:44
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RRobbs
Läs på bättre. Testningen av blodet visade att det var färskt. Lerduveskyttet sades ha ägt rum för 20-30 år sedan. Den uråldriga ammunitionstypen för Valmeten har återfunnits i A:s kropp.

Läs på bättre själv och sluta sprida desinformation! SKL har INTE kommit med något utlåtande angående hur "färskt" blodet var. Därmed kan det inte uteslutas att blodet nått vapnet i samband med exempelvis lerduvsekjutning.
Avseende ammunitionstypen så skriver SKL: Hagelfabrikatet är ett vanligt förekommande fabrikat men av äldre modell, även grovleken på haglet är mycket vanligt förekommande jakthagel.
SKL kan inte binda PK:s ammunition till brottsplatsen.
Citera
2013-09-03, 20:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Är det utrett att han aldrig drabbats av avstängd telefon tidigare.
Nej, för det går inteatt utreda. Vad man kan konstatera är att han under en undersökningsperiod aldrig har drabbats av avstängd telefon med ens tillnärmelsevis så många vidarekopplade samtal och för sent mottagna SMS, och heller inte av så sent mottagna SMS. Och det har gjorts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in