Citat:
Ursprungligen postat av
zizacon
Fint att du är tvärsäker. Inte desto mindre är det mycket troligt att det är Draxler det handlar om DarrenArsenal1 bekräftade det sent igår, och tyskhistorien har många bekräftat vid det här laget. Det är förvisso lite snack om Özil också men annars finns det inte särskilt många kandidater ärligt talat för de summorna.
Därtill har ju Draxler själv hintat om att han kanske inte blir kvar, och att han är beredd att gå om klubben accepterar ett bud. Någonstans är ändå de aktuella summorna oerhört mycket pengar för en 19-åring. Jag menar se bara vad t.ex. Eden Hazard gick för. Att Schalke skulle kräva samma pris som för Cavani känns ärligt talat ganska fånigt. Det är förstås en sak att snacka, och en annan när det ligger ett konkret bud.
Sedan är det ju inte på något sätt säkert att det blir av, men att kategoriskt avfärda det är rätt löjligt.
I ditt resonemang glömmer du en viktig sak, Schalke är som de andra tyska klubbarna medlemsägt till 51%. Detta betyder att klubbledningen på ett helt annat sätt än i klubbar som är rena aktiebolag är beroende av sina medlemmars accept. Precis som i Dortmunds fall finns det inga större dominerande ägare i deras aktiebolag (så var det när jag sist kollade i varje fall) utan även dessa "ägare" är i stor utsträckning supportrar till klubben på något sätt eller sådana som "börsspekulerar".
Trots detta så fungerar en tysk klubb oftast likadant som alla andra, men det finns undantag. En profilspelare, som Draxler är för Schalke numera, går inte att sälja om klubben inte har allvarliga ekonomiska problem. (Vilket inte Schalke har, men hade när Neuer gick till Bayern.) Ägarna/fansen skulle bli rasande, aktiekursen sjunka kraftigt och klubbledningen avsättas.
Så i nuläget kan han inte gå till en annan klubb, Arsenal eller whatever. Klubben tecknade nytt kontrakt med Draxler i våras och "firade" detta med att åka runt i Ruhrområdet med skyltar på reklambilar som visade detta. Någon utköpsklasul finns säkert inte längre, eftersom detta skedde veckan efter att Götze aktiverat sin.
Men jag lägger in en brasklapp, skulle de kunna "återfå" den förlorade sonen, Özil, då kan Draxler släppas.
Tror därför din tysk är Özil och inte Draxler, men båda är från Gelsenkirchen. Större chans med denne till Islington.