Ja, det låter ju onekligen lite så.
Mewn börja med att ringa din operatör och fråga om telefonen verkligen är imei-blockad, är den det, så åk hem till tomten ifråga med ett baseballträ och begär pengarna tillbaka.
edit: det är även möjligt att den bara är bedrägeri-spärrad i så fall fungerar luren eventuellt hos en operatör sdom använder ett annat nät också.