Håller med
fostrom och
Brottarbyxan i det omdöme om Gina Dirawi som förekommer i deras inlägg lite tidigare i den här tråden.
Läser nu att Gina Dirawi i år
åter är nominerad till priset för "Bästa kvinnliga programledare" i tv-galan Kristallen. Ett pris som hon tydligen vann förra året. Detta visste jag inte eftersom jag inte haft något intresse av denna "gala". Annars vill man bara utbrista något i stil med "Vad är det för fel på folk ??".Då det faktiskt är de som röstar fram vinnarna. Eller är detta faktiskt också en liten "fingervisning" om att många tycks rösta på Dirawi utifrån etnicitet ??.
Och som om detta inte vore nog, så är en av själva galans programledare, ja ni har förmodligen redan gissat:
Gina Dirawi.
Intressant förresten hur hon i mitt tycke ändrat sitt språk. Från att ha pratat ren svenska med en ganska tydlig mellansvensk/norrländsk dialekt, hon kommer ju från Sundsvall, till något som väl ska likna någon slags street-smart, storstads, förorts,-svenska. Med instuckna amerikanska slangord eller t.o.m hela meningar på engelska. Varför kan man undra ??.
En annan sak som jag noterar är att hon direkt är "på hugget", när det gäller något med muslimer, som det så kallad "hijabuppropet" som hon blixtsnabbt meddelade sitt deltagande i och visade en bild på sig själv iklädd slöja. Eller när Jonad Gardell drog ett skämt om heltäckande klädsel. Då kom det grov kritik från henne direkt. Annars har hon ju blivit varnad av SVT för att haft en text eller om det var en rekommendation på sin blogg till en
judefientlig bok/skrift.
Slutligen är detta replikskifte en riktig klassiker. När en turkisk journalist under melodifestivalen frågade henne: Do you like Turkey ?? till vilket hon svarade (översatt till svenska) : Ja, kalkon är gott.