2006-07-06, 18:20
Bannlyst
De flesta myter är inga riktiga myter...
Citera
2006-07-06, 18:29
Medlem
storytellers avatar
Hur är det med att dricka sprit/öl i en bastu? Fullare i något sammanhang?
Citera
2006-07-06, 18:30
Medlem
pentrys avatar
Den största klassikern gällande myter och alkohol är ju den om att det blandas i kräkmedel i systembolagsspriten. Vet inte om detta är lika vanligt att folk tror på nu, som för tio år sedan. Självklart är det inte sant. Klintbergs bok "Råttan i pizzan" avfärdar självklart denna myt. De roliga i mannens undersökningar var att till och med en oroande stor andel av systembolagets anställda trodde på detta också.

Edit - läste bara trådens rubrik först. Tydligen vill tobes endast att man postar myter om fullhetsgrad? Tycker tråden kan gälla alla typer av myter runt alkohol.....
Citera
2006-07-06, 18:33
Medlem
Gatsus avatar
Jag har hört att om man gör ett litet hål i botten av en ölburk (med en nål/spik whatever) o dricker därigenom, kommer inte ihåg om man skulle dricka allt på en gång eller bara dricka helt enkelt så ska man bli riktgit sjukt jävla full på 1 öl..
Citera
2006-07-06, 18:35
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatsu
Jag har hört att om man gör ett litet hål i botten av en ölburk (med en nål/spik whatever) o dricker därigenom, kommer inte ihåg om man skulle dricka allt på en gång eller bara dricka helt enkelt så ska man bli riktgit sjukt jävla full på 1 öl..
I tonåren gjorde vi under en period hål i sidan av ölen med en nyckel ganska långt upp, höll för hålet när man förde den till munnen och tog sedan bort fingret. Gjorde att det kom en jäkla massa öl samtidigt vill jag minnas. Vet inte varför.
Att man blir fullare av att dricka snabbare är knappast någon myt. Prova själv att dricka en sjuttiofemma på en timme och därefter på en hel kväll och jämför hur full du blir.
Citera
2006-07-06, 19:40
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Har kompisar som säger att de blir fullare om de snusar samtidigt som de dricker. Vet inte om det är sant doh...
Citera
2006-07-06, 20:34
Medlem
Flammbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Har kompisar som säger att de blir fullare om de snusar samtidigt som de dricker. Vet inte om det är sant doh...

Minns att jag började bli nykter igen och tog en snus, efter 1 minut började det snurra så in i helvette, slängde iväg den. Kanske kan stämma
Citera
2006-07-06, 22:47
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Edit - läste bara trådens rubrik först. Tydligen vill tobes endast att man postar myter om fullhetsgrad? Tycker tråden kan gälla alla typer av myter runt alkohol.....

Givetvis kan man diskutera alla slags myter, gav bara exempel på vad man kan diskutera - då de flesta myter handlar just om hur man ska bli full snabbare

/Mod
Citera
2006-07-07, 04:22
Medlem
Fan varje fredagkväll man skulle ut (även om man bara skulle köpa chips) så höll farsan föredrag om att "förra veckan i grannkommunen så söp tre killar sig blinda på hembränt", en tjej i klassen var "ALKOHOLALLERGIKER" och blev därför fullare än andra när hon drack, det hade hon ärvt av sin mor(som var gammal, frireligiös och välmenande) en annan tjej i klassen var tobaksallergiker och kunde dö av ett enda bloss och var därför framme och sade åt alla att släcka sina cig när hon skulle gå förbi. -Aaahh the memories! Måhända offtopic i slutet där...
Citera
2006-07-07, 04:40
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Dina kompisar är 15 bast och lyckas ibland köpa en snusdosa eller sno av pappa. Klart att en nikotinkick på fyllan ger en extra boost, det vet jag själv från den perioden. Som snusar fungerar det inte riktigt så, däremot blir jag sjukt grinig/sur och får en helt värdelös kväll om jag glömmer snuset (ÄVEN om jag röker cigg).

Hur är det där med att supa på tom mage? Gör det någon större skillnad? Jag har fått för mig det.
(Är man uttorkad så blir man iaf kalas ganska mycket lättare..).
Citera
2006-07-07, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Dina kompisar är 15 bast och lyckas ibland köpa en snusdosa eller sno av pappa. Klart att en nikotinkick på fyllan ger en extra boost, det vet jag själv från den perioden. Som snusar fungerar det inte riktigt så, däremot blir jag sjukt grinig/sur och får en helt värdelös kväll om jag glömmer snuset (ÄVEN om jag röker cigg).

Hur är det där med att supa på tom mage? Gör det någon större skillnad? Jag har fått för mig det.
(Är man uttorkad så blir man iaf kalas ganska mycket lättare..).

Det där med att supa på tom mage kan nog stämma.
Upplever att man blir snabbare/mer full av att dricka på tom mage, än nyss äten.
Kanske har någon slags placebo effekt, då jag vet om detta och således tror stenhårt på detta.
Någon mer kunnig, var vänlig och klargör.
Citera
2006-07-07, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bebsy_1
Det där med att supa på tom mage kan nog stämma.
Upplever att man blir snabbare/mer full av att dricka på tom mage, än nyss äten.
Kanske har någon slags placebo effekt, då jag vet om detta och således tror stenhårt på detta.
Någon mer kunnig, var vänlig och klargör.
Är magen tom, går alkoholen fortare till blodet

Omkring 20% av alkoholen tas upp direkt i magsäcken, resten tas upp av tarmarna. Om man ätit mat, i synnerhet fet mat eller mat med mycket kolhydrater, så tas maginnehållet upp långsammare av tunntarmen vilket saktar ner absorptionen av alkohol. Outspädd alkohol och kolsyrade alkoholdrycker tas också upp fortare. När väl alkoholen är i blodomloppet, så dämpas dess effekt av utspädning med det vatten som finns tillgängligt i kroppen. Detta är ett av skälen till att kvinnor, som i regel har lägre muskelmassa än män, är känsligare för alkohol eftersom muskler innehåller mycket vatten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alkohol_%28metabolisering%29
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in