Citat:
Problemet med ditt tips är - förutom det motbjudande i att lyssna på soul - att tiden för närvarande inte finns att lägga på en eller ett par timmars skoputs bara så där. Det handlar säkert om prioriteringar men jag tänker mig att teckenväxlingen för marginalnyttan för min del går vid ca en halvtimme numera.
Fast nu ser du inte skogen för alla träden. Det handlar ju, som sagt, inte om "en eller ett par timmars skoputs". Istället handlar det om ett tillfälle ā så lång tid - och det helt beroende på vilken typ av puts du vill åstadkomma. Nöjer du dig utan spit-shine tar det ju än mindre tid. Dessutom är ju en grundputs inte heller något som nödvändigtvis måste göras vid en enda sittning. Du kan ju helt problemfritt dela upp arbetet på flera tillfällen, om du tex inte har tid att köra hela vägen på en gång.
Sen vad gäller vidmakthållandet av putsen så rör det sig ju inte heller om några timmars insatser. Tvärtom, och som jag sade tidigare, kan du lätt få tillbaka grundputsen på kanske 10-15 min arbete och troligtvis snabbare ändå, om du nu inte vill ha en glasklar yta någonstans på skon.
Sen är det ju självklart så att andra saker i livet är viktigare och tar högre prioritet - med all rätta - än just skoputsning. Men det är en helt annan sak. Att du inte orkar fixa till skorna och därför skyller på att det tar "för lång tid" är nog snarare en motivationsfråga. Eller har jag fel?
Citat:
Just så! Eller så struntar du i det hela, om du är nöjd med den puts du har. Jag tycker personligen inte att det såg ut att vara något fel på den alls.

Citat:
Så över till dina skor. Förutom det som påpekats tidigare med hur vackra de är, välputsade och välbyggda tycker jag de jämförande bilderna var väldigt instruktiva i och med att man så lätt ser de rätt stora skillnader som man kanske inte annars hade lagt märke till. De betydligt tätare tåsömmarna på EG jfrt med JL till exempel är inget jag hade reflekterat speciellt över om det inte var för att jag såg dem intill varandra.
Har svårt att säga vilken som är snyggast av dem i och med att de är så olika. Det som drar ner betyget lite på EG:n är den rätt stora vinkel som är mellan spännenas riktning till skillnad från JL där de nästan är parallella. Vilken föredrar du förresten? I övrigt är ju alla sömmar och andra detaljer föredömligt utförda.
Vad är det förresten för färg på spännena på EG:sen? Jag har ju svårt att se färger som bekant och dessa ser väldigt svårbedömda ut.
Har svårt att säga vilken som är snyggast av dem i och med att de är så olika. Det som drar ner betyget lite på EG:n är den rätt stora vinkel som är mellan spännenas riktning till skillnad från JL där de nästan är parallella. Vilken föredrar du förresten? I övrigt är ju alla sömmar och andra detaljer föredömligt utförda.
Vad är det förresten för färg på spännena på EG:sen? Jag har ju svårt att se färger som bekant och dessa ser väldigt svårbedömda ut.
Intressanta reflektioner. Tack för det. Jag vet faktiskt inte vilka jag föredrar, utan får vara lite klyschig och säga att jag just nu älskar dem båda lika mycket. Det är ju ändå - trots likheterna - väldigt olika skor och som har helt skilda användningsområden. Iaf enligt mig. Men om jag måste välja så är jag nog lite mer kär i Williamsen just nu. Och där får jag ge Alister rätt igen. Det är verkligen en speciell och härlig känsla när man får testa på en helt ny tillverkare och då få chansen att ta till sig ett helt nytt formspråk och upplevelse än vad man tidigare haft erfarenheten av. Inte nödvändigtvis bättre, utan bara annorlunda.
Spännena på EG:sen är lite svårbeskrivna, eftersom metallen har valts för att ha ungefär samma nyanser som lädret. Den bästa beskrivning jag kan komma på är "sotad mässing" - nästan ett slags "mässing antique", om du förstår vad jag menar.
Citat:
Köpte förra veckan ett par Santoni halvt på impuls, eftersom jag ville testa något annat än bara Crockett & Jones.
Väl hemma måste jag säga att de är alldeles underbara och sitter oerhört bra redan efter en halvtimme. Nu minns jag inte vem det var som frågade om Santoni och storlekar men jag vill minnas att jag sade att de var true to size och det tar jag tillbaka här och nu. Jag har alltid haft UK 9, både på skor jag köpt och sådana jag har provat. Dessa Santoni är UK 8,5 och sitter som alla andra nior jag har testat, så den tabellen som någon länkade till var onekligen inte helt missvisande.
http://imgur.com/a/Cn3x5
Några snabbtagna bilder. Dåligt ljus och dåligt skärpdjup, men förhoppningsvis framgår det något hur vackra de är.
Väl hemma måste jag säga att de är alldeles underbara och sitter oerhört bra redan efter en halvtimme. Nu minns jag inte vem det var som frågade om Santoni och storlekar men jag vill minnas att jag sade att de var true to size och det tar jag tillbaka här och nu. Jag har alltid haft UK 9, både på skor jag köpt och sådana jag har provat. Dessa Santoni är UK 8,5 och sitter som alla andra nior jag har testat, så den tabellen som någon länkade till var onekligen inte helt missvisande.
http://imgur.com/a/Cn3x5
Några snabbtagna bilder. Dåligt ljus och dåligt skärpdjup, men förhoppningsvis framgår det något hur vackra de är.
Väldigt vacker läst! Mycket elegant. Jag tycker att den påminner om EG 82:an - vilket jag personligen håller väldigt högt. Jag gillar även skiftningarna i lädret. På bilderna ser det nästan ut som Ilcea-läder - men det är det väl inte? Medaljongen hade nog Santoni kunnat dra ner volymen lite på - jag tycker den tar upp för stor del av vampen som den nu är utformad.
Utöver det är jag lite smått chockad att den gode Pörr har dragit på sig skor av den här typen. Är de inte väldigt extravaganta för din smak? Hursomhelst tycker jag att det är kul att se. De där tassel-loafersen i blå mocka verkar komma allt närmre...

Vad hade du tänkt att använda skorna till för klädsel förresten?
Senast redigerad av hoodog 2013-08-29 kl. 10:35.
Senast redigerad av hoodog 2013-08-29 kl. 10:35.