Då var fönstret nog slut för Chelsea för sommaren (iaf när det gäller vad som kommer in).
Jag gillar spelarna man har tagit in men samtidigt så ställer man sig självklart lite frågande till Eto'o och Willian, dock pga olika anledningar.
Att jämföra Eto'o med Torres känns löjligt då de deras situationer är så olika varandra. Torres ansågs som en av världens bästa och gick för Chelsea's rekordsumma när det gäller värvningar, fick en superlön på ett långt kontrakt och förväntades leda Chelsea's linje.
Ta sedan Eto'o som kommer i princip gratis, går ner kraftigt i lön och troligen endast kommer in på ett ettårskontrakt.
Han är inte tänkt som någon stjärnspelare utan snarare någon som bättre ska passa den spelmodell som Mou försöker implementera.
Man kan generalisera och säga att båda var spelare som levde på sin snabbhet men inte längre har den, men med tanke på spelsystemet Mou har kört hittills så verkar andra egenskaper viktiga hos vår anfallare. Dessa inkluderar att ligga rätt i ytor, öppna ytor för andra, hålla i bollen samt vara en jävel på att avsluta.
Har Eto'o dessa egenskaper?
Jag har ingen aning och jag tänker inte heller låtsas (eller försöka få det att låta) som att jag följt den ryska ligan och därför kan svaret. Mou tycker uppenbarligen att Eto'o kan förbättre truppen och det räcker för mig.
Vad gäller Willian så är det inte hans kvalite som ifrågasätts, utan om Chelsea behövde honom. I början så kändes det som ett klart nej, men när man inser att han är en spelartyp som Chelsea faktiskt behöver så känns det bättre. Frågan är dock om man inte borde ha tagit pengarna man la ut på Willian och Eto'o och istället köpt en mer beprövad striker i en bra ålder (dock så vill man samtidigt att Lukaku ska få chanser mer och mer, så det finns också positiva aspekter i att köpa en 32-åring).
Jag själv gissar på att när alla nya spelare spelat in sig i årsskiftet så kommer vi att ha se liknande första och andraelvor:
Eto'o
Hazard - Mata - Willian
Ramires - Lampard
Cole - Terry - Luiz - Ivanovic
Lukaku
Schurrle - Oscar - KDB
MVG - Mikel
Bertrand - Cahill - Ivanovic - Cesar
Jag själv hade hellre sett Iva i mitten med Azpi ute på högern, slippa se Lampard i pivoten, samt Lukaku som förstaval där uppe, men det är bara jag.