2013-08-25, 14:33
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Det var faktiskt en mycket bra och relevant fråga. Borde inte vara så svårt att se om förekomsten av ,9 är signifikant skild från från de andra decimal permutationerna.
Det är bara att testa om

1) decimal permutationerna kan tänkas vara uniformtfördelade
samt
2) om ,9 är signifikant mer förekommande i SDs opinonssiffror

Rådatan går att finna här.

Vad jag kan se leder 9,9 vs 10,0 med 5-1.
2013-08-25, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Det verkar finnas en stark korrelation mellan satsningar/bidrag på nyanlända invandrare och nedskärningar på ålderboenden eller vården. Då pratar vi om röda sosse-kommuner främst, även om de borgliga är lika stolliga med. Det är lönlöst att ha en diskussion, vilket har varit extra tydligt de sista 10-15 åren, om nedskärningar i välfärden men samtidigt totalt ignorera elefanten i rummet. Därför är det mer liv i denna tråd och "kriget om mångkulturen". Kejsaren är naken och det följs noga av "fotsoldaterna" på nätet

För övrigt. När man säger "SD växer i Stockholm". Pratar man då Stockholms kommun eller Stockholms län, och räknas Solna, Sollentuna, Sumpan m.fl. in då?. I stockholms kommun hamnade man väl på knappt 3 procent, medan man låg på runt 5 i Storstockholm. Någon som kan förtydliga?
Korrelationen är som sagt pedagogiskt tydlig, så det är bara att säga BRAVO! till våra folkvalda.

Så låtom oss nu debattera-tjafsa-diskutera invandringen i all oändlighet så att våra folkvalda ostört kan fortsätta sin handel och vandel med det som återstår av välfärden.
2013-08-25, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag håller med.
Borde inte mätningen landa in när som helst?

Den kommer med all sannolikhet i kommande vecka. Spännande till tusen!
2013-08-25, 14:49
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Mycket kan man säga om Jimmie Åkesson men hans tal igår var i en del otroligt smart. I stort sätt så gav han utryck för att det var nattsvart för alliansens möjligheter till att vinna nästa val och att alternativet för de borgerliga väljarna var kristallklart dvs gå till SD. På det viset tror Åkesson att SD kan bli ett ännu större parti och som av egen kraft har möjligheten att påverka.
Briljant tänkt och det skulle inte förvåna mig om tappet från M till SD kommer att öka beroende på detta och självklart det faktum att det finns många invandrarkritiska i M och som inte gillar de nya moderaternas invandrarpolitik.
Lyckas Jimmie med detta är jag rädd för att SD kommer att öka ytterligare.

Om nu ditt scenario blir verklighet (du har hitills alltid haft fel dock), kan Åkesson bruka samma retorik mot de rödgröna och deras block och särskilt mot S (LO-kollektiven bestående av män) om de rödgröna får majoritet i riksdagen vid valet 2014.

Vad jag menar är att de väljare som förr röstade på C och KD försvinner ju inte efter valet 2014 utan blir bara av med de partier de förr brukade rösta på och har vid valet 2018 att välja mellan de som då återstår. Därav Åkessons retorik mot landsbygdens väljare och kyrkans folk redan nu.

Allt talar då för att SD har ytterligare expansion att se fram emot eftersom alla inte då lär hamna hos moderaterna.....och få hos de rödgröna.
Senast redigerad av Rektangel 2013-08-25 kl. 15:06.
2013-08-25, 15:24
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertyz
Angående Sifo:s siffror så känns mitt inlägg från den 11/8 ännu mer aktuellt.

https://www.flashback.org/sp44731170

Gällande det där med att Jimmie skulle vara särskilt oroad över att både C och KD åker ut ur riksdagen... ( unvis.it/http://www.svd.se/nyheter/inrikes/akesson-vi-kan-mista-inflytande_8451764.svd ) Stämmer det verkligen? Jag har inte hunnit lyssna på talet ännu. Vad säger ni? Verkar han genuint oroad över det eller är det bara det där citatet som SvD har från honom gällande det?

Jag tror snarare att det är frågan om att han som nybörjare i riksdagen inte vill visa skadeglädje över att de äldre partierna går dåligt.
2013-08-25, 15:30
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Jag tror snarare att det är frågan om att han som nybörjare i riksdagen inte vill visa skadeglädje över att de äldre partierna går dåligt.

Så tror även jag. JÅ är blygsam och vill inte onödan reta upp olika delar av väljarkåren utan rundar nu både centern och KD och riktar sin retorik direkt till deras väljare.
2013-08-25, 15:31
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas

För övrigt. När man säger "SD växer i Stockholm". Pratar man då Stockholms kommun eller Stockholms län, och räknas Solna, Sollentuna, Sumpan m.fl. in då?. I stockholms kommun hamnade man väl på knappt 3 procent, medan man låg på runt 5 i Storstockholm. Någon som kan förtydliga?

Man menar säkerligen Stockholms kommun vilket innefattar många förorter. Det är mycket människor så lossnar det här och folk börjar tala med varandra kan man öka fort.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stockholm_boroughs_2007.svg

Blir faktiskt själv osäker, de går framåt i vilket fall som helst, säkerligen ännu mer i Solna och Sundbyberg.
Senast redigerad av White Christmas 2013-08-25 kl. 15:35.
2013-08-25, 15:37
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Ja precis ! Mobiler är icke existerande på semestern och pensionärer är verkligen hardcore SD!
faktum är att det är i gruppen invandrare och pensionärer Sd växer mest,och givetvis beror det till viss del även på kvinnorna i de grupperna.
2013-08-25, 15:42
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
faktum är att det är i gruppen invandrare och pensionärer Sd växer mest,och givetvis beror det till viss del även på kvinnorna i de grupperna.

Någon källa till att stödet ökar bland invandrare? Vore nice att visa för "SD-hatare".
2013-08-25, 16:05
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Man menar säkerligen Stockholms kommun vilket innefattar många förorter. Det är mycket människor så lossnar det här och folk börjar tala med varandra kan man öka fort.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stockholm_boroughs_2007.svg

Blir faktiskt själv osäker, de går framåt i vilket fall som helst, säkerligen ännu mer i Solna och Sundbyberg.
Det nu aktuella exemplet i Saltsjö-Boo, där myndigheterna körde över områdets detaljplan och invånarnas protester angående placerandet av ett hem för "ensamkommande flyktingbarn" mitt i villaidyllen, är bara en av flera händelser som kommer att öka SD-rösterna bland storstadens övre medelklass.

Nacka tillhör rent tekniskt inte Stockholms kommun, men övre medelklass umgås med övre medelklass och ilskan, rädslan och paniken över det nämnda exemplet kommer sannolikt att sprida sig under under arkitekternas, ekonomernas och mellanchefernas umgängesträffar, oavsett var i Storstockholm dessa bor.
2013-08-25, 16:17
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Det nu aktuella exemplet i Saltsjö-Boo, där myndigheterna körde över områdets detaljplan och invånarnas protester angående placerandet av ett hem för "ensamkommande flyktingbarn" mitt i villaidyllen, är bara en av flera händelser som kommer att öka SD-rösterna bland storstadens övre medelklass.

Nacka tillhör rent tekniskt inte Stockholms kommun, men övre medelklass umgås med övre medelklass och ilskan, rädslan och paniken över det nämnda exemplet kommer sannolikt att sprida sig under under arkitekternas, ekonomernas och mellanchefernas umgängesträffar, oavsett var i Storstockholm dessa bor.

Lite krydda på det mångkulturella moset är ju också att detta är en värdeminskare för människor som oftast redan sitter på miljonlån. Mångkulturen börjar helt enkelt att närma sig fler och fler svenskar och då spelar det ingen roll om vi har ett 10:e jobb skatteavdrag, det var okej så länge man slapp det själv. Svenskar som har något innanför pannbenet vet om detta redan nu och förebereder sig därefter, för tusentals kommer det bli en smärtsam chock.
2013-08-25, 16:41
Medlem
Arthass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Lite krydda på det mångkulturella moset är ju också att detta är en värdeminskare för människor som oftast redan sitter på miljonlån. Mångkulturen börjar helt enkelt att närma sig fler och fler svenskar och då spelar det ingen roll om vi har ett 10:e jobb skatteavdrag, det var okej så länge man slapp det själv. Svenskar som har något innanför pannbenet vet om detta redan nu och förebereder sig därefter, för tusentals kommer det bli en smärtsam chock.

Att folk sket i SD tills bara några år sedan i Sthlm är som sagt som du säger. Förr i tiden slängde man in nyanlända till Rinkeby, Vårby, Alby, Skärholmen m.m. Men dessa ställen är ju knappast enorma och fylls snabbt upp. Så även de lägenheter som socialen "paxar" till nyanlända. Det har ju skett enorm utförsäljning av allmännyttan och hos privata aktörer från hyresrätter till bostadsrätter under samma period

Den geniala idén nu är som sagt att privata välfärdsentreprenörer insett att det är mer lönsamt att hyra ut till staten än till privata konsumenter. Helt enkelt att hyra ut gamla vårdhem, campingar, hotell, slott mm. för dyra pengar som bekostas av stat och kommun. Om inte detta funkar är självklart kommunen beredd på att hosta upp 3 miljoner för en villa till en nyanländ familj med 8 ungar från Somalia. Folk lägger ner dyra lån på hus, det minsta man vill ha då är grannar man ej räknat med.
Dock måste jag säga att denna sorts verksamhet än så länge är klart överrepresenterad i andra delar av Sverige, framförallt gelsbygd och utflyttningsorter. Men det börjar så smått ske i sthlm också, se exempel i inlägget strax ovan.

8 % i Stockholm är intressant. Vi har ju dels utanförskapsområden där SD ligger rätt risigt till och där de röda regerar. Sedan närförorter alá Enskede, Viksjö, Spånga (ej Tensta) som antagligen är de områden där SD fortsatt kommer ligga högst. Ungefär som området med svenskar precis nära Rosengård. Läste dock att SD tydligen låg högt i Hammarby sjöstad, vilket kan tyda på att det är människor som flyttar dit levt hyfsat nära mångkulturen och inte glömt bort vad detta innebär.
Slutligen så är det även ytterst intressant att se hur SD ligger i Bromma och City. Går det få 8 % i Stockholm utan att ha minst 6 % i detta folktäta område? Svårt tänka mig att SD skulle få 12 % i låt oss säga Fruängen och 4 % på Kungsholmen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in