2012-08-10, 13:43
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conjo
alla vet väl att det är åshöjden som är minsta orten

Alla vet väl att Åshöjden förlorade i sin sista match, dvs kvalet om uppflyttning till Allsvenskan.

Nu är detta inte Sverige men Auxerre brukar väl kallas för världens bästa bya-lag eller har jag fått helt fel för mig?
Citera
2012-08-10, 13:46
Medlem
dires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Alla vet väl att Åshöjden förlorade i sin sista match, dvs kvalet om uppflyttning till Allsvenskan.

Nu är detta inte Sverige men Auxerre brukar väl kallas för världens bästa bya-lag eller har jag fått helt fel för mig?

Villareal och Auxerre är ungefär lika stora, och Villareal får väl anses vara mer framgångsrika.
Citera
2012-08-10, 13:47
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ja. Hällevik ligger ju inte speciellt långt från Sölvesborg.

Ja..Hällevik är den minsta orten i Allsvenskan någonsin...men det har ju Mjällby ett betydligt större upptagningsområde publikt och sponsormässigt som omfattar stora delar av Blekinge och nordöstra Skåne. Så det blir ju lite missvisande när man ska prata hur "fantastiskt" något är...Likaså med tex Åtvidaberg och Ljungskile...visserligen mycket större än Hällevik, men dessa ligger dessutom nära större städer.

Billingsfors är nog det bäst exemplet..Liten ort, litet upptagningsomårde och ganska långt till närmsta större stad. Men så ligger dom sist i maratontabellen också...
Senast redigerad av Steff83 2012-08-10 kl. 13:50.
Citera
2012-08-12, 09:06
Medlem
Nummer-6s avatar
är det nån som vet om nåt av lagen i premier league eller championship är små orter/städer ?
Citera
2012-08-12, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-6
är det nån som vet om nåt av lagen i premier league eller championship är små orter/städer ?

Nej, Dom minsta städerna ligger på runt 100,000 invånare, finns en hel del i league 1 och 2 dock.

Däremot så går det inte riktigt att säga så i England då hela landet är en stor jävla stad precis som Holland och Belgien.
Citera
2012-08-12, 12:36
Medlem
pihlbaoges avatar
Mjällby får man väl säga att ligger nära till hands som så, Mjällby i sig har inte många invånare, men laget spelar sina matcher i det lite större samhället Hällevik, som i sin tur ligger i den ännu större kommunen Sölvesborg, som i sin tur ligger rätt nära Kristanstad.

Sen kan man fråga sig hur det var med Råå när de spelade i Allsvenskan. Så vitt jag kan minnas var Råå en egen kommun då, och samhället hade inte vuxit ihop med Helsingborg än, och bör således ha varit väldigt litet.

Annars, om man tittar på det omvända, så kan jag tycka det är väldigt udda att Uppsala aldrig fått ett etablerat allsvenskt lag. Är ändå en stad med ca 200 000 invånare. Fast många av dem är väl inflyttade studenter som håller på andra lag.
Citera
2012-08-12, 14:16
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihlbaoge
Annars, om man tittar på det omvända, så kan jag tycka det är väldigt udda att Uppsala aldrig fått ett etablerat allsvenskt lag. Är ändå en stad med ca 200 000 invånare. Fast många av dem är väl inflyttade studenter som håller på andra lag.
Uppsala är dessutom rätt dåliga på de flesta sporter. Nog för att vi har två bra innebandylag, men man tycker ändå att de borde prestera bättre i tex fotboll.
Citera
2013-08-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pihlbaoge
Mjällby får man väl säga att ligger nära till hands som så, Mjällby i sig har inte många invånare, men laget spelar sina matcher i det lite större samhället Hällevik, som i sin tur ligger i den ännu större kommunen Sölvesborg, som i sin tur ligger rätt nära Kristanstad.

Sen kan man fråga sig hur det var med Råå när de spelade i Allsvenskan. Så vitt jag kan minnas var Råå en egen kommun då, och samhället hade inte vuxit ihop med Helsingborg än, och bör således ha varit väldigt litet.

Nja inte helt rätt där. Hällevik har ca 813 inv och är mindre än Mjällby som har 1254 inv. Staden Sölvesborg har 8400 inv och i hela kommunen är det 16773.

Sen kan man alltid diskutera det här med upptagningsområde. Visst finns det "större" städer inom 4 mil radie i Mjällbys fall men där konkurrerar man också med andra klubbar och idrotter om publikintresset. Det är därför i princip omöjligt att jämföra en klubb med en annan då det är så pass många parametrar som skall in i den ekvationen. Dock är det väl rätt så unikt att en by på 800 personer har en klubb som numer har etablerat sig i allsvenskan och förmodligen gör sin femte säsong på raken i AS nästa år.
Citera
2013-08-13, 09:20
Medlem
kostymnisses avatar
Dock måste, som någon var inne på, Strandvallen i Hällevik måste vara den allsvenska arena som är svårast att nå utan bil eller med kollektivtrafik... Det går ju bara att åka till Sölvesborg och sedan går det väl kanske någon buss längs stora vägen men det är en redig bit att gå sedan så det är ju egentligen bara taxi som gäller där...
Citera
2013-08-20, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja..Hällevik är den minsta orten i Allsvenskan någonsin...men det har ju Mjällby ett betydligt större upptagningsområde publikt och sponsormässigt som omfattar stora delar av Blekinge och nordöstra Skåne. Så det blir ju lite missvisande när man ska prata hur "fantastiskt" något är...Likaså med tex Åtvidaberg och Ljungskile...visserligen mycket större än Hällevik, men dessa ligger dessutom nära större städer.

Billingsfors är nog det bäst exemplet..Liten ort, litet upptagningsomårde och ganska långt till närmsta större stad. Men så ligger dom sist i maratontabellen också...

Nu blir det en bump, men ändå.

Problemet med Åtvidaberg och att det har nära till andra städer och en större region är ju att det finns redan andra organisationer som tar en stor del av kakan. I Östergötland finns ett par speedwaylag i Elitserien, ett hockeylag i Elitserien, två allsvenska fotbollslag, ett hockeylag i SHL samt volleybollag, basketlag och innbandylag och annat trams i högsta divisionen. Dessutom gnäller Linköpings FC på allt och alla hela tiden för att de är tjejer och vunnit SM-guld.
Citera
2013-08-23, 22:02
Medlem
Är inte Ljungskile mindre än Mjällby?
Citera
2013-08-23, 22:56
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Är inte Ljungskile mindre än Mjällby?
Ljungskile är 4 gånger större än Hällevik där Strandvallen ligger. Räknar vi Mjällby + Hällevik så är Ljungskile fortfarande nästan dubbelt så stort. Räknar vi däremot hela Sölvesborgs kommun så slår dom Ljungskile stort, hela 5 gånger större då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in