2013-06-30, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag förstår vad du menar, men det håller inte, Det du tar som självklart är att det är det reduktionistiska sättet som ska definiera vad som ska räknas som en förklaring och därmed som vetenskapligt. Detta i sig är ett filosofiskt ställningstagande. Inget fel med det, men man ska vara på det klara med att det är just en filosofi, och inte en absolut sanning att det SKA vara så.

Det går inte att isolera ner känslor, tankar, kraft till att i det yttersta bestå av vissa ämnen.
Däremot kan man se spåren av detta i form av kemikalier. Dvs "kemikalierna" är endast bärare av kraften/energin. Det är inte själva energin i sig.
Jämför med en radiomottagare. När alla delar finns på plats bildas det musik ur apparaten. Om delarna inte är där så blir det inget ljud.
Elektromagnetism är inte partiklarna i sig. Det är partiklarna som är laddade med en energi.
Och går man ett steg till så är partiklarna i sig själva kraft/energi. Det finns ingen materia. Bara energi i omvandling.

Om det var så att det enbart är kemikalier, så skulle man kunna ta en antal döda partiklar och arrangera dem i en viss ordning så skulle de tillsammans skapa påverka andra döda partiklar.
I så fall vore det något med själva formationen av partiklarna som skapar ett energifält. Vilket är det som vi påstår. Att det tillsammans bildar en form av antenn.

Kan hålla med om att kraft och energi finns där om man synar materia. Men vi pratar ju ändå då om fysikaliska krafter och fenomen och inte själar, andar och energifält som har ett medvetande?
Citera
2013-06-30, 17:28
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Kan hålla med om att kraft och energi finns där om man synar materia. Men vi pratar ju ändå då om fysikaliska krafter och fenomen och inte själar, andar och energifält som har ett medvetande?
Jag vet inte var man ska dra gränsen för fysikaliska krafter och själar/medvetande. Allt är väl fysikaliska krafter? Finns det något som inte är det? Vad skiljer en "fysikalisk" kraft från en icke-fysikalisk kraft?
Att vi kan mäta den i ett instrument? Gränsen för vad vi kan mäta ändrar sig hela tiden i takt med att instrumenten blir bättre och att vi vet vad vi ska leta efter. För två hundra år sedan var radiovågor häxmagi. Frågan är snarare vad vi har anledning att tro att det finns.
Om man kollar på universum som en stor komplex organism så påminner den om en hjärna. Det mesta är ingenting. Förstorar man upp en atom så att kärnan blir lika stor som ett knappnålshuvud, så ligger elektronbanorna som väggarna på Globen (arnenan)
Förstorar man upp en hjärna till storleken av ett universum så är det mesta tomrum. Det är bara synapserna som håller i hop det.

Kolla denna bild av universum
http://www.bajona.com/wp-content/uploads/2011/07/map-of-the-universe-3.jpg
Citera
2013-06-30, 17:30
Medlem
Citat:
Det är inte kroppen (hjärnan) som skapar medvetande. När materia når en viss grad av komplexitet så börjar den leda kraft/energi som är på en annan kanal/nivå/frekvens. Ungefär som en kristallmottagare för radiovågor.
Det finns bara ett enda stort medvetande. Antingen är man inkopplat i det, eller så är man det inte.
Samma med själen. Det finns bara en en själ.

Jag menar ingenting. Vill bara hålla igång diskussionen :-D
Citera
2013-06-30, 17:31
Medlem
Citat:
Det är inte kroppen (hjärnan) som skapar medvetande. När materia når en viss grad av komplexitet så börjar den leda kraft/energi som är på en annan kanal/nivå/frekvens. Ungefär som en kristallmottagare för radiovågor.
Det finns bara ett enda stort medvetande. Antingen är man inkopplat i det, eller så är man det inte.
Samma med själen. Det finns bara en en själ.

Inget är rätt eller fel.
Citera
2013-06-30, 17:51
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvingen

Inget är rätt eller fel.
Jag också.
Citera
2013-08-22, 11:03
Medlem
Hamstern12s avatar
vad finns utanför universum ?

Är det någon filosof som kan ?

pesimisst som jag är skulle jag chansa på mer jobb och fler så kallade barn.....
Senast redigerad av Hamstern12 2013-08-22 kl. 11:05.
Citera
2013-08-22, 11:06
Medlem
MrUnderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamstern12
Är det någon filosof som kan ?

Kan du inte tänka ut det själv? ...

Citera
2013-08-22, 11:08
Medlem
Snygga brudar och en öl kagge som aldrig tar slut.
Citera
2013-08-22, 11:14
Medlem
Inte mitt starka ämne men om jag minns rätt så kallas det universum vi lever i för hubbleuniversum/hubbleeffekten. Det denna effekt gör är att rymden expanderar konstant och genom att mäta detta kan man slå fast vid hur gammalt universum är och liknande uträkningar.

Vad som finns utanför detta vet ingen men det finns massor med teorier som ett oändligt stort tomt rum som bara väntas på att fylla ut, multiuniversum, att man kommer tillbaka till samma punkt man startade på tillslut då rymden är krökt och inte platt etc.
Citera
2013-08-22, 11:32
Medlem
TimeForMes avatar
Sådant här tycker jag bara är jobbigt att fundera kring, kommer inte fram till något vettigt, visst det finns teorier och sådant men det går ju inte att bevisa så att säga.
Citera
2013-08-22, 11:41
Medlem
universum är ögat på en människa, så utan för universum är ett ännu större universum. bom
Citera
2013-08-22, 11:42
Medlem
Idag har tre olika led inom fysiken oberoende av varandra lett fram till samma slutsats - att vårt universum som vi känner till det endast skulle vara ett av oändligt många universum.

Teorin om evig inflation, teorin om mörk energi och strängteori har alla gett upphov till detta.

Det är inte bevis för att universum skulle vara ett av många. Men det är svårt att ignorera.

Vad som skulle finnas utanför vårt universum vet vi givetvis inte, men teorier säger att det består av mörk energi som expanderar "sig självt", och att det emellanåt uppstår "kortslutningar" som ger upphov till olika universum så som vi känner till det. Det vi känner till som Big Bang. Dessa universum expanderar då i en mycket långsammare takt än det "yttre universum" (på grund av att den mörka energin inom detta område då konverterats till partiklar har jag för mig) och vi kan således (idag(?)) omöjligt veta om det finns universum utanför vårt.

Det finns också en teori bland strängteorierna (M-teori, som kan kallas "slutprodukten" av de fem strängteorierna) att allt ligger på ett tredimensionellt D-bran som vibrerar. När andra bran (som alla ligger parallellt med vårt) kolliderar med vårt på grund av vibrationerna så uppstår ett "Big Bang", och det skulle kunna ske oändligt antal gånger.

Övriga universum i detta yttre universum skulle enligt hypoteser inom strängteorierna (tror jag det var) ge upphov till fullkomligt annorlunda fysikaliska lagar än de vi känner till. Många universum skulle förstöra sig själva direkt på grund av deras märkliga fysikaliska lagar, men vissa skulle kunna "överleva", och vårt universum skulle i så fall vara ett bland dem. De till synes slumpmässiga, och matematiskt otroligt osannolika (det är bara osannolikt om vårt universum skulle vara det enda), men nödvändiga lagar vi har för att överleva skulle kunna vara ett tecken på detta.

Det skulle också innebära att det finns exakta kopior av vårt universum, och det skulle innebära att det finns kopior av vårt universum, men med vissa "modifieringar". Där du t.ex. fick den där snygga bruden i skolan, där liv aldrig uppstod på jorden, eller där asteroiden aldrig dödade dinosaurierna.

Detta kan vi idag dock inte bevisa. Därför är det nu, och antagligen förblir en filosofi, och inte fysik även om teorier inom fysik resulterat i denna hypotes.
Senast redigerad av Daudodidi 2013-08-22 kl. 12:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in