2013-08-22, 02:08
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallekvalster
Här handlar det inte om att tro sig vara eller övertro på sig själv,båtägaren är fan i mig född på sjön och har tävlingsseglat i många år precis som sin far,så nå'n gröngöling var det då inte men det är ju fortfarande inte klarlagt vem som körde heller,det kan faktiskt vara någon med mindre sjövana....chansen är ju 1 på 4...vi får vänta och se,tids nog får vi svar!

Jag har en far som seglat i hela sitt liv. Där kan vi verkligen snacka om övertro på sig själv och sin förmåga ibland, (utan att behöva gå in på massa OT-detaljer). Du är inte bekant med detta fenomen alltså? Jag säger inte att alla med vana i något, och med slentrianmässigt hanterande tar överdrivna risker, men det är ett faktum att sådana fenomen existerar.

När det gäller vem som körde, så sägs det att ägaren ej var en av dom. Det kan ju stämma, vi får se som du säger.

Om det var ägaren, så ja. Då är fenomenet ett faktum. Det räcker bara med att ta en titt på bojens skador, så förstår man ju faktiskt detta.
Citera
2013-08-22, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallekvalster
Här handlar det inte om att tro sig vara eller övertro på sig själv,båtägaren är fan i mig född på sjön och har tävlingsseglat i många år precis som sin far,så nå'n gröngöling var det då inte men det är ju fortfarande inte klarlagt vem som körde heller,det kan faktiskt vara någon med mindre sjövana....chansen är ju 1 på 4...vi får vänta och se,tids nog får vi svar!

Drar vi in pappa D*ner i diskussionen så är det väl helt otroligt att inget liknande hänt tidigare. Kanske att hålet i bojen vore större och båten fastmonterad.

D*ner borde ha varit rejält packad ( däckad;-) om båten framförts av ngn annan. Han körde Alltid oavsett %
Citera
2013-08-22, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nattavara
Hur var det, den kille som är vid liv, hade han också sjövana?

Vi vet ju inte hur de 4 satt i båten, men vi smällen mot bojen
så borde de som sitter i baksits kommit som projektiler och
träffat de som satt i framstolarna. Alltså borde de fått en mer
dämpad smäll. Kan det vara så att någon av de som satt i baksits
klarade sig bättre. En med sjövana och det händer någon på sjön
så vill man in på land så fort som möjligt och skaffa hjälp.

Killen som ligger på sjukhus bröt kanske inte sina armar vid smällen
mot bojen utan när båten voltade upp på land. Och det behöver ju
inte alls gått fort när båten drog upp på land och voltade.

Det är ju Newtons lagar som sköter om sådant.

En båt med den v-botten och maskin, kanske med fullt spjäll
borde börja cirkla runt tills den havererat på sjön och sjunkit
som en gråsten.

Vid smällen mot bojen borde med hänsyn till det hål som
syntes i bojen, farten på båten kraftigt reducerats. Alltså
måste båten accelera igen efter smällen om gasspjäll ligger
på fullt. Är då roderutslaget skilt från 0 börjar båten cirkla.
Eftersom det i andra inlägg sägs att det blåste runt 10-12m/s
så borde det varit en skaplig våghöjd vilket också skulle hjälpa till
att roderutslaget till slut hamnar i ändläget.

*
GÖ verkar ha sjövana iaf när det gäller segling. Han förekommer på många bilder på stora och även små segelbåtar. Verkar ha seglat mkt långa sträckor tex Stavsnäs-Övik.
Citera
2013-08-22, 09:58
Medlem
Televinken63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
GÖ verkar ha sjövana iaf när det gäller segling. Han förekommer på många bilder på stora och även små segelbåtar. Verkar ha seglat mkt långa sträckor tex Stavsnäs-Övik.
Jag vill inte på nåt sätt förringa GÖ:s sjövana, men, i min värld så ser jag en betydlig skillnad på att
segla i 7-8 knop, kanske 12-14 med spinnaker, beroende på båt naturligtvis, mot att köra en motorbåt i kanske 45-50 knop, kanske till och med upp emot dom 60 som båten faktiskt var kapabel till. Dessutom hyfsat med promille.
Sen en sak, SD har garanterat åkt denna sträckan tusentals gånger, mer än många åkt sträckan Övik-Husum, han kunde denna sträcka som sin egen farstu. Han behöver inte åka efter några bojar eller fyren på Råskärsön. Även om han hade tagit några järn...
Dom flesta frågetecken kommer att rätas ut och en förklaring till olyckan kommer att landa vad det lider.
Hur som helst är det jävligt tragiskt det som hänt.
Bara att hoppas att det går bra för GÖ och att ha får all hjälp både fysiskt och psykiskt efter detta.
Citera
2013-08-22, 10:03
Medlem
Litenklens avatar
Vet inte om det här har varit uppe i tråden tidigare: http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.6198661-har-kan-svaret-finnas

Gps enheten skall undersökas.
Citera
2013-08-22, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Televinken63
Jag vill inte på nåt sätt förringa GÖ:s sjövana, men, i min värld så ser jag en betydlig skillnad på att
segla i 7-8 knop, kanske 12-14 med spinnaker, beroende på båt naturligtvis, mot att köra en motorbåt i kanske 45-50 knop, kanske till och med upp emot dom 60 som båten faktiskt var kapabel till. Dessutom hyfsat med promille.
Sen en sak, SD har garanterat åkt denna sträckan tusentals gånger, mer än många åkt sträckan Övik-Husum, han kunde denna sträcka som sin egen farstu. Han behöver inte åka efter några bojar eller fyren på Råskärsön. Även om han hade tagit några järn...
Dom flesta frågetecken kommer att rätas ut och en förklaring till olyckan kommer att landa vad det lider.
Hur som helst är det jävligt tragiskt det som hänt.
Bara att hoppas att det går bra för GÖ och att ha får all hjälp både fysiskt och psykiskt efter detta.
Yessss... Äntligen någon annan som också vet hur det i verkligheten ligger till med sjövanan hos båtägaren!
Citera
2013-08-22, 11:58
Medlem
Vad jag sett har ingen kommenterat det faktum att det är en viss fördröjning på GPS-visningen kontra verklig punkt båten befinner sig.
Jag uppskattar att min GPS (Raymarine) dröjer en dryg sekund.

Fart 30 knop = 15 meter

Fart 50 knop = 39 meter vid 1,5 sek.

Om lysbojen inte fungerade vid tillfället finns stor chans till diskrepans i uppfattningen, speciellt i kombination med onyktert tillstånd.
Citera
2013-08-22, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Perpersan
Om lysbojen inte fungerade vid tillfället finns stor chans till diskrepans i uppfattningen, speciellt i kombination med onyktert tillstånd.

Herregud vilken skrämmande inställning. Är detta vanligt bland båtfolk?

Vi testar resonemanget med en bil istället:

"Om trafikljuset inte fungerade vid tillfället finns stor chans att man missar korsningen, speciellt i kombination med onyktert tillstånd."

Låter sådär va?
Citera
2013-08-22, 13:04
Medlem
Jag har inte läst hela tråden men...

En motorbåt krockar i hög fart med en boj, fortsätter med fullt gaspådrag i annan riktning och voltar upp på land? Trots det hamnar två av personerna under båten (de slungas inte ur den vare sig upp på land eller i vattnet) och de två övriga hamnar i båtens närhet.

Där blir de liggandes från två-tretiden på natten då olyckan skedde fram till klockan elva på förmiddagen då sjöräddningen anländer. Tre av dem har då hunnit omkomma, en är svårt skadad och vårdas fortfarande på intensiven.

Var det ingen som saknade dem däremellan?
Citera
2013-08-22, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupoLupoLupo
Min teori är att efter att de lämnat av den femte personen i Skidsta så var det full gas mot Gullvik.

På grund av mörker, hög fart och inte minst nedsatt syn och omdöme på grund av alkohol väljer föraren att navigera via GPS. När de rundat Hörnskatan i hög fart och styr mot Skommarskaten ser det ut på GPSn som att de kommer att klara bojen men GPS kan visa lite fel (har hänt min Garmin flera gånger).

Att träffa bojen i, låt säga, 35 knop (båten toppar 60 knop i perfekta förhållanden) är som att krocka bil i 65 km/h utan bälte, kanske avlider någon redan där. Efter en sådan smäll är ingen i tillstånd att stoppa eller styra båten som därefter går i full fart mot land....

Som jag tidigare skrivit så tror jag att föraren till största del kört på GPS-plotter av tidigare nämnda orsaker. Det är ett mycket bekvämt sätt att navigera på men naturligtvis farligt då tex andra båtar inte syns på GPS.

Olyckan kan ha en annan förklaring än ovan nämnda: Föraren trodde sig vädja för bojen men istället styrde rakt på.

Förklaring: Om GPS-plottern är inställd så att Norr alltid är uppåt och man kör söderut (som i detta fall) blir högerkanten på GPS-plottern vänster i verkligheten och tvärt om. Hoppas ni förstår vad jag menar, gira styrbord blir mot väster och tvärt om. Lätt att inte tänka på det, har upplevt att göra fel själv någon gång. Rätt självklart men lurigt då det inte är intuitivt.

GPSer kan också ställas in så att framåt (föröver) alltid är uppåt, som på en bil-GPS, då uppstår inte problemet men själv tycker jag då att det är svårare att få översikt över sjökortet.

M.a.o Föraren kan ha upplevt att han kommer att ligga för nära bojen och försökt girat ut från den men i stället girat rakt på den.

Polisen borde kunna se om så var fallet genom att kolla GPS-plottern som troligen har spår inlagda.
Citera
2013-08-22, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obama-bin-laden
Jag har inte läst hela tråden men...

En motorbåt krockar i hög fart med en boj, fortsätter med fullt gaspådrag i annan riktning och voltar upp på land? Trots det hamnar två av personerna under båten (de slungas inte ur den vare sig upp på land eller i vattnet) och de två övriga hamnar i båtens närhet.

Där blir de liggandes från två-tretiden på natten då olyckan skedde fram till klockan elva på förmiddagen då sjöräddningen anländer. Tre av dem har då hunnit omkomma, en är svårt skadad och vårdas fortfarande på intensiven.

Var det ingen som saknade dem däremellan?
Jag har också funderat på varför de inte slungades ut i vattnet från båten vid kollisionen mot bojen. Det var ju också ganska långt till land, så hur kan de ha hamnat under båten?
Det andra tycker jag inte är så konstigt, kan bara gå till mig själv, om jag själv går på fest så inte är det väl nån som ringer och efterlyser mig kl 10-11 dagen efter? Om nån ringt och man inte svarar tar de väl för givet att man ligger och sover, speciellt efter en festkväll!
Citera
2013-08-22, 14:18
Medlem
BigMojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxium
Väldigt bra förklaring. Tack för den. Jag har förarbevis (samt gamla skepparexamen från 1969 med gamla utprickningssystemet) och har sett det mesta på sjön. En sådan här olycka ska inte behöva hända. Man chansar inte på sjön och man är nykter.

OT: Jag gnäller på användandet av dem. I samtliga fall ska det stå de eller varför inte dom om man inte kan det här med personliga pronomen. Ta det på rätt sätt.

Nej man kanske inte chansar på sjön men nykter är man fan inte, sjön är till för pirater. Inte trygghetsknarkande pursvenskar med akademisk utbildning.

Lite så är det. Det har jag sett på film.

Jack Sparrow
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in