2013-08-21, 17:02
Medlem
Quarrels avatar
GT: Misstänkt i Trollhättan-fallet åker till Thailand
Citat:
Polisen inte informerad

Kriminalkommissarie Thord Haraldsson, som jobbar med utredningen, har inte fått någon information om den misstänktes resa.

– Det har han inte gjort, han har inte informerat oss, säger Thord Haraldsson till GT.

Borde han göra det?

– Han får väl göra som han vill, jag har inte hört att han ska ha fått reseförbud. Så han är fri att göra vad han vill, säger Thord Haraldsson.

Enligt honom bör resan inte komplicera utredningen - förmodligen.

– Det är klart att det är värre att prata med honom om han är borta, men som det ser ut i dag ser jag inga komplikationer, säger Thord Haraldsson.
Citera
2013-08-21, 17:05
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
GT: Misstänkt i Trollhättan-fallet åker till Thailand

Helvete oxå. Polisen grusar mina karmatankar.

Men å andra sidan är jag inte förvånad... Helvete DB, Do the right thing! Du har ju själv förlorat anhöriga, du vet hur ont det gör.
Citera
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Det tycks snarare som att polisen vill ha fatt i den där hojen, att de inte vet vart den är.
Har jag inte läst ett smack om faktiskt, har du? I så fall var?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jag har gett ett annorlunda scenario tidigare men i grund och botten är det samma problematik - mycket tidskritiskt. Jag är dock förvissad om att ÅK har tämligen exakta tidsuppgifter.

Särskilt knappa tidsmarginaler blir det förstås om dessa resor förutsättes ha skett längs den blå vägen
Citera
2013-08-21, 17:06
Medlem
Hur skruvade dessa tre individer än må vara, så tycker jag att denna tråd släppt alternativa GM lite för enkelt och gått helt efter polisens spår. Jag har själv inget som helst eget intresse av att rikta uppmärksamheten mot någon annan möjlig GM, men trots att DBs version må vara ett överenskommet hopkok, så kan det ju finnas en risk att den stämmer.

Polisen kör förmodligen efter en enda huvudteori och försöker se till att den bevisas sann. Att parallellt lägga mycket resurser på alternativa teorier kostar penga, tid och personal och därför hoppas man såklart att huvudteorin stämmer. Redan det arbete som lagts för att jobba utifrån AJ - spåret lär väl ha ansträngt resurserna en aning. Det jag vill ha sagt är att det kan vara "bekvämt" i ett sådant läge att någon lämnar ett alibi som i stunden känns trovärdigt eftersom man huvudsakligen har siktet inställt någon annanstans.

OM en annan GM skulle vara aktuell, så är väl inte ett avstånd på några mil ett större hinder?

Än så länge vet vi ju inte när BO utsattes för brottet, och säkerligen har inte heller polisen kunnat säkerställa detta med någon vidare exakthet, såvida det inte finns andra vittnen. Dunsar måste inte nödvändigtvis bero på det brott som ledde till IFs död. Ett eventuellt bråk mellan AJ och IF kan ju vara ett parallellt efterspel till det tidigare "telefonbråket", samtidigt som det kan ha lett till ytterligare telefonsamtal som dragit GM till lägenheten?

Ponera att GM åker till IFs hem, släpps in, vilket slutar med att hen tar hennes liv. GM skyller (för sig själv) det som hänt på AJ (som utlösande faktor till hens eget ursinne) och vill därför lägga skulden på AJ och dennes följe. Efter att IF bragts om livet stjäls DBs bil (eventuellt av en medbrottsling), AJ, som har en del kläder kvar i lägenheten, tas med för att senare brännas i närheten av DBs hus. Efter att brottet begåtts vill alltså GM knyta AJ och DB till brottet, då GM vet att de varit i lägenheten, samt pga tidigare bråk dem emellan. Den tredje misstänkte hamnar således i polisens händer utan att GM haft detta som avsikt. Polisen som är inställda på sin teori, vilken i det läget känns mest trolig, kör stenhårt utifrån den, vilket gör att alla som har alibi (medbrottslingar/skyddande) kommer undan med detta utan att några större resurser läggs på att utreda sanningshalten i dessa versioner.

Nu hoppas jag visserligen att polisen gått på rätt spår från början, men jag är samtidigt rädd för risken att man låst sig för tidigt och därmed riskerar att inte kunna lösa detta tragiska fall.
Citera
2013-08-21, 17:08
Medlem
Sokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Detr väl inget i tråden som tytt på att DB skulle varit utfattig?
Han hade säkert några kronor liggande samt pengar kvar av junilönen.
Julilönen har han väl kvar hela. Lägg sen till att han kanske slipper betala hyra, så räcker det naturligtvis till en fet resa.

Kronofogden drar lön, har framkommit.

Förresten, borde inte de vara intresserade av hans eventuella Thailandsresepengar...Påminner lite om när "någon" smart kriminell med kronisskulder flashade sitt guldsmycke i kvällspressen. Tjoff!
Senast redigerad av Sokko 2013-08-21 kl. 17:21.
Citera
2013-08-21, 17:08
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Har jag inte läst ett smack om faktiskt, har du? I så fall var?

https://www.flashback.org/sp44882502

Så, vart kan hojen vara?
Citera
2013-08-21, 17:09
Medlem
Zizzla163s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Obegripligt svamlig och osaklig "intervju" som jag inte fäster något som helst avseende till, utom möjligen att "Sedan han häktades har 35-åringen förlorat sitt jobb och kommer att behöva flytta från sitt hus." Det är arbetsgivarens hus och han har tydligen bestämt sig.

Det kan inte bara bero på hotbilden mot honom då? Att hans chef kanske rekommenderar honom för hans egna skull att flytta och byta jobb?
Citera
2013-08-21, 17:09
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blajblajcsikidam
Hur skruvade dessa tre individer än må vara, så tycker jag att denna tråd släppt alternativa GM lite för enkelt och gått helt efter polisens spår. Jag har själv inget som helst eget intresse av att rikta uppmärksamheten mot någon annan möjlig GM, men trots att DBs version må vara ett överenskommet hopkok, så kan det ju finnas en risk att den stämmer.

Polisen kör förmodligen efter en enda huvudteori och försöker se till att den bevisas sann. Att parallellt lägga mycket resurser på alternativa teorier kostar penga, tid och personal och därför hoppas man såklart att huvudteorin stämmer. Redan det arbete som lagts för att jobba utifrån AJ - spåret lär väl ha ansträngt resurserna en aning. Det jag vill ha sagt är att det kan vara "bekvämt" i ett sådant läge att någon lämnar ett alibi som i stunden känns trovärdigt eftersom man huvudsakligen har siktet inställt någon annanstans.

OM en annan GM skulle vara aktuell, så är väl inte ett avstånd på några mil ett större hinder?

Än så länge vet vi ju inte när BO utsattes för brottet, och säkerligen har inte heller polisen kunnat säkerställa detta med någon vidare exakthet, såvida det inte finns andra vittnen. Dunsar måste inte nödvändigtvis bero på det brott som ledde till IFs död. Ett eventuellt bråk mellan AJ och IF kan ju vara ett parallellt efterspel till det tidigare "telefonbråket", samtidigt som det kan ha lett till ytterligare telefonsamtal som dragit GM till lägenheten?

Ponera att GM åker till IFs hem, släpps in, vilket slutar med att hen tar hennes liv. GM skyller (för sig själv) det som hänt på AJ (som utlösande faktor till hens eget ursinne) och vill därför lägga skulden på AJ och dennes följe. Efter att IF bragts om livet stjäls DBs bil (eventuellt av en medbrottsling), AJ, som har en del kläder kvar i lägenheten, tas med för att senare brännas i närheten av DBs hus. Efter att brottet begåtts vill alltså GM knyta AJ och DB till brottet, då GM vet att de varit i lägenheten, samt pga tidigare bråk dem emellan. Den tredje misstänkte hamnar således i polisens händer utan att GM haft detta som avsikt. Polisen som är inställda på sin teori, vilken i det läget känns mest trolig, kör stenhårt utifrån den, vilket gör att alla som har alibi (medbrottslingar/skyddande) kommer undan med detta utan att några större resurser läggs på att utreda sanningshalten i dessa versioner.

Nu hoppas jag visserligen att polisen gått på rätt spår från början, men jag är samtidigt rädd för risken att man låst sig för tidigt och därmed riskerar att inte kunna lösa detta tragiska fall.

Eh... nu VET man ju att AJ var i lägenheten på natten. Det har han även erkänt. Hur får du in en alt GM? Om AJ "vet" att Id@ var orolig när han "lämnade henne ensam i lägenheten" så vet han även för vad. Det har han inte yppat ett ord om. Nej, AJ is the man.
Citera
2013-08-21, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAR-skrift
Betänk tidsaspekten. DB:s statusuppdadering på FB 02:12. Framme vid BP c:a 02:45. Sedan ytterligare en resa med S40:n t.o.r. THN-GSTP, med lite spilltid. Lätt 03:45 innan MGM ens kunde börja lasta in kroppen.

Jag påstår inte att det alternativa scenariot är omöjligt; —men det ger extremt begränsade tidsmarginaler för resten av förloppet.

Om man tänker sig att DB:s statusuppdatering är gjord efter det att AJ redan har hämtats blir tidsmarginalerna mer realistiska!

Brottet begås direkt efter Id*a samtal med PT (runt ca 00.30), AJ kontaktar DB direkt efter och ber honom komma och hämta upp honom, DB kommer i sällskap med FH till adressen runt ca 01.15 och trion åker mot GSTP och anländer dit runt 01.45 (då har DB en halvtimma på sig att göra sin statusuppdatering), AJ lånar bilen och återvänder ganska direkt till THN dit han återvänder runt 02.15-02.25, han låser upp porten (med BO:s nycklar som han har haft med sig) och lägger entrèmattan på plats för att dörren inte skall gå i lås! Han börjar röra sig mot bilen igen för att backa denna närmare porten och möter då vittnet som påstås ha sett AJ utanför dörren vid 02:30, när vittnet är utom synhåll backar han snabbt bilen fram till porten och öppnar bakluckan, tar sig upp i lägenheten igen och släpar snabbt ner BO till bilen, stänger bakluckan och drar iväg! Då är klockan ca 02.45.
Citera
2013-08-21, 17:12
Medlem
bokfodrals avatar

Bevisningen mot DB och FH är bl a mobilmastningar, eller det har stått mastningar, mobiltrafik - har en alternativ GM släpat runt på deras mobiler under natten då?
Citera
2013-08-21, 17:15
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
https://www.flashback.org/sp44882502

Så, vart kan hojen vara?
Det där är ju bara spekulationer, jag söker fakta! Om Polien sökte den, så tror jag fakta skulle vara tillgängligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in