2013-08-20, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daniel73
VET vi att dörren var låst från utsidan?
Eidar (hyresvärden) har väldigt många lägenheter med patentlås som alltså låser sig självt när mandtänger dörren.
Vissa lägenheter har utöver detta ett tillhållarlås.

Ditt ifrågasättande är minst sagt berättigat, låset ser i mina ögon ut som ett ordinärt patentlås. Det som i tråden först antogs vara ett extra tillhållarlås ovanför på dörren, rättades därefter till att vara en ringklocka. Söker man på "ringklocka" i tråden så blir det bara en träff. Där finns även en länk till en mediabild på dörren.
Citera
2013-08-20, 06:58
Medlem
refsps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutnaBojor
Varför ska ni dra in hans barn och ex?
Skärp er för fan! Fokusera på honom istället

Håller med. Det där kan ni väl ta via PM i så fall?
Citera
2013-08-20, 06:58
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Polisen efterfrågade tidigt i sökandet iakttagelser av en bil och en MC vid brottsplatsen och på Hunneberg.

I tråden finns uppgifter att MC:n varit vid brottsplatsen sent på måndag kväll vid MPS första sök:

Att MC:n skulle varit kvar på söndag framkommer genom ett "mess från AT" av samma skribent som föregående citat, förmodligen avses "mess från AJ":

Notera att den som skrivit ovanstående talar om att andra personer skall ha kommit till lägenheten efter samtalet med PT. Det finns därför skäl att tro att den som skickat meddelandet agerat på uppdrag av AJ för att förvilla. Syftet är att utpeka andra.

Övriga iakttagelser av MC:n är okända.

Sannolikt har den förts till Jönköping under söndagen och dumpats där på okänd plats.

Notera att jag inte på något sätt vänder mig mot kekfakee som uppgiftslämnare. Uppgifterna är dock vaga och rör en ytterst klen identifikation av en motorcykel och en andrahandsuppgift som kan vara planterad av AJ. Kekfakee har med största sannolikhet bara förmedlat uppgifter i god tro att de är korrekta och tillför utredningen något.

Om någon annan har klarare uppgifter om MC:n än vad som här redovisats är polisen givetvis mycket tacksam för dessa uppgifter, i synnerhet iakttagelser av en dumpning av MC i Jönköping. Flashback har varit tíll stor hjälp för denna utredning!

Varför skulle han ha dumpat motorcykeln?
Citera
2013-08-20, 07:04
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj

Motorcykeln är borta och den är det sannolika transportmedlet han använde från Trollhättan eller Tre Älgar till Jönköping.

Motorcykeln är ett svagt kort i utredningen eftersom det är oklart var den stod under dumpningen och vart den tagit vägen. Det jag skriver om den är alltså byggt på mycket svag grund och alla som har uppgifter om den kan ha något mycket viktigt att tillföra utredningen.

Mitt inlägg skall alltså inte läsas som att polisen vet vart motorcykeln tagit vägen utan tvärtom läsas som att det finns alldeles för svaga uppgifter om vart den tagit vägen.
Citera
2013-08-20, 07:09
Medlem
refsps avatar
Citat:
Polisen efterfrågade tidigt i sökandet iakttagelser av en bil och en MC vid brottsplatsen och på Hunneberg.

I tråden finns uppgifter att MC:n varit vid brottsplatsen sent på måndag kväll vid MPS första sök:

Att MC:n skulle varit kvar på söndag framkommer genom ett "mess från AT" av samma skribent som föregående citat, förmodligen avses "mess från AJ":

Notera att den som skrivit ovanstående talar om att andra personer skall ha kommit till lägenheten efter samtalet med PT. Det finns därför skäl att tro att den som skickat meddelandet agerat på uppdrag av AJ för att förvilla. Syftet är att utpeka andra.

Övriga iakttagelser av MC:n är okända.

Sannolikt har den förts till Jönköping under söndagen och dumpats där på okänd plats.

Notera att jag inte på något sätt vänder mig mot kekfakee som uppgiftslämnare. Uppgifterna är dock vaga och rör en ytterst klen identifikation av en motorcykel och en andrahandsuppgift som kan vara planterad av AJ. Kekfakee har med största sannolikhet bara förmedlat uppgifter i god tro att de är korrekta och tillför utredningen något.

Om någon annan har klarare uppgifter om MC:n än vad som här redovisats är polisen givetvis mycket tacksam för dessa uppgifter, i synnerhet iakttagelser av en dumpning av MC i Jönköping. Flashback har varit tíll stor hjälp för denna utredning!

Ja kekfakee verkar ha lämnat trovärdiga uppgifter annars och verkat stå familjen nära. Så i den mån uppgifterna var felaktiga så borde hen ha blivit vilseledd.
Citera
2013-08-20, 07:10
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Motorcykeln är borta och den är det sannolika transportmedlet han använde från Trollhättan eller Tre Älgar till Jönköping.

Motorcykeln är ett svagt kort i utredningen eftersom det är oklart var den stod under dumpningen och vart den tagit vägen. Det jag skriver om den är alltså byggt på mycket svag grund och alla som har uppgifter om den kan ha något mycket viktigt att tillföra utredningen.

Okej, så motorcykeln saknas fortfarande och söks av polisen då den möjligtvis kan tillföra utredningen vissa spår, antar jag.
Citera
2013-08-20, 07:11
Medlem
Citat:

Mitt inlägg skall alltså inte läsas som att polisen vet vart motorcykeln tagit vägen utan tvärtom läsas som att det finns alldeles för svaga uppgifter om vart den tagit vägen.

Färdsätt för AJ till Polen? Blev kanske mc:n överfärjad dit och där kvarlämnad?
Citera
2013-08-20, 07:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beow
Färdsätt för AJ till Polen? Blev kanske mc:n överfärjad dit och där kvarlämnad?
I så fall bör polisen ha hittat den innan han åkte. Om den sökte den, vill säga.
Citera
2013-08-20, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj

Har han åkt på den från brottsplatsen så kan det finnas DNA på motorcykeln.
Spår som är näst intill omöjliga att få bort.

OM det är så finns det sannolikt en bränd MC någonstans i Västsverige. Inte säkert att den finns på en lättillgänglig plats då en MC är betydligt mindre och inte är några problem att flytta efter en ev brand. Mara att leda in i skogen några meter.

Om en bärplockare finner en MC som är uppeldad så är det ine helt säkert att man kontaktar polis...
Citera
2013-08-20, 07:29
Medlem
Citat:
VET vi att dörren var låst från utsidan?
Eidar (hyresvärden) har väldigt många lägenheter med patentlås som alltså låser sig självt när mandtänger dörren.
Vissa lägenheter har utöver detta ett tillhållarlås.

Det finns en uppgift om att polisen fick bryta sig in i lgh, enligt vad jag vill minnas. Det har däremot inte uttryckligen sagts att dörren var låst från utsidan. Dörren: http://ttela.se/image_processor/1.2229966.1376413720!/image/200399664.jpg_gen/derivatives/wide/200399664.jpg?maxWidth=981

Tillägg: av bilden är det inte så lätt att sluta sig till låsets konstruktion.
Senast redigerad av SAR-skrift 2013-08-20 kl. 07:50. Anledning: Tillägg:
Citera
2013-08-20, 07:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

OM det är så finns det sannolikt en bränd MC någonstans i Västsverige. Inte säkert att den finns på en lättillgänglig plats då en MC är betydligt mindre och inte är några problem att flytta efter en ev brand. Mara att leda in i skogen några meter.

Om en bärplockare finner en MC som är uppeldad så är det ine helt säkert att man kontaktar polis...
DNA finns väl på motorcykeln oavsett när han körde?
Citera
2013-08-20, 07:46
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:

Exakt så, det kan finnas spår. Men inkluderar du Jönköping i "Västsverige"? Det borde du göra. AJ själv har hävdat att han kört från Jönköping till Gränna och norrut efter mordet, detta enligt inlägg på facebook. Det finns dock uppgift i tråden att denna färd mot Gränna företagits i bil:

Citat:
Ursprungligen postat av meegamind
Han ger sig ut på en biltur för att låtsas ovetande och för att dra ut på hela utredningen för att sedan när han känner sig redo, kontaktar sin advokat för att oskyldigt stövla in på polisstationen för att "hjälpa till".

Jag har bara velat lyfta fram att uppgifterna om motorcykeln är långt ifrån så klara som många i tråden kan ha trott. Men jag vet egentligen inget om var den befinner sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in