Citat:
Ursprungligen postat av
Macke85
Vad grundar du det på?
Har du sett urtvättade M90 uniformer på bild? Mönstret blir urtvättat förr eller senare om man tvättar uniformerna. Oavsett vilket tvättmedel som används..
När uniformssystem M90 kom så såg man naturligtvis till att även se över tvättanvisningarna. Särskilt (fosfatfritt) tvättmedel togs fram och uniformerna tvättades centralt. När jag gjorde värnplikt fick uniformer absolut INTE tvättas hemma!
Sen skiter naturligtvis stambefäl, hemvärnsmän och soldater i detta... Men föreskrifter har i alla fall funnits!
Det svenska M90 mönstret är IMO bättre än det finska M91 så det är inte lika bråttom att byta.. Även om ryktet säger att ett nytt svenskt mönster är på gång!
Det finns mycket som förvånar även med det finska försvaret

urtvättningen är en sak. en helt annan sak är fosfonaterna som gör att klädesplagget "lyser upp" i en ljusförstärkare.
det tycks vara en överraskning för hemvärnsmän att tvättmedlenas fosfonater har en dylik egenskap. jag kontrollerade tvättmedlen i mitt skåp. de båda olika pulverbaserade tvättmedlen hade fosfonater. de två olika vätskebaserade tvättmedlen hade inte.
ja tar inte ställning till huruvida M90 eller M91 är bättre. däremot noterar jag att vi lever i 2013, ett par decennier senare än då dessa modellers camouflage togs fram.
det är ingen modefluga att digitalt camo antagits i olika länder. det bygger på att det är bättre en traditionellt fläckigt camo. det lurar ögat (egentligen hjärnan) bättre.
det finns även dåliga applikationer av digitalt camo, vilket amerikanerna har visat med sitt allmänna camo som skulle funka allestans men inte funkar någonstans. dess största fel är emellertid färgerna, inte mönstret.
och så kommer ju nyare och bättre applikationer med olika digitala mönster blandade med "ödlemönster". i en stor grad är dock färgerna avgörande och där har ju Sverige en utmaning i att den södra delen av Sverige har en helt annan flora än den norra delen.