2013-08-17, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag har sett en avrättning med svärd (halshuggning) i Saudi och noterade inga händer eller armar som flög upp i luften. Den knästående mannen rörde inte en fena efter hugget. Har dessutom själv huggit huvudet av en höna lagd på en huggkubbe. Hönan inte bara flaxade med vingarna, hon sprang iväg 20-25 meter innan hon låg orörlig. Skillnad på djur och människor tydligen.
Visst ser man i krigsfilmer (även autentiska) hur människor lyfter händer vid träffar. Reflexmässigt.
Citera
2013-08-17, 02:16
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custerson
Du har rätt. Dynamiskt skytte med revolver har jag nog missat.
Men jag är en mycket erfaren jägare.

OK,
1. Är det Palme som gör en piruett och ger skytten det perfekta läget för det perfekta skottet?
2. Eller anser du att skytten först skjuter Palme i bröstet och sedan gör en 180 graders förflyttning runt Palme för att sedan skjuta honom i ryggen?
3. Vilka aspekter av din synnerliga jakterfarenhet talar för din slutsats i något av de två fallen ovan?

MVH // Krok
Citera
2013-08-17, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
OK,
1. Är det Palme som gör en piruett och ger skytten det perfekta läget för det perfekta skottet?
2. Eller anser du att skytten först skjuter Palme i bröstet och sedan gör en 180 graders förflyttning runt Palme för att sedan skjuta honom i ryggen?
3. Vilka aspekter av din synnerliga .talar för din slutsats i något av de två fallen ovan?

MVH // Krok
Punkt2 helt klart.
Detta inte pga min jaktvana.
PGA min jaktvana ville jag påtala att vissa reflexer kan förekomma hos någon som är alldeles nyss stendöd.
Citera
2013-08-17, 02:30
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
OK,
3. Vilka aspekter av din synnerliga jakterfarenhet talar för din slutsats i något av de två fallen ovan?

MVH // Krok

Palme vänder sig instinktivt bort från skytten när den första kulan träffar honom i bröstet. Jag och andra har ju beskrivit detta i ett flertal inlägg. Vilket ord är det du inte förstår ?
Citera
2013-08-17, 02:30
Medlem
Hade Olof det?
Citera
2013-08-17, 02:36
Medlem
Citat:
Palme vänder sig instinktivt bort från skytten när den första kulan träffar honom i bröstet. Jag och andra har ju beskrivit detta i ett flertal inlägg. Vilket ord är det du inte förstår ?

Till Mboudine: Tror du verkligen själv på allt du skriver?
Citera
2013-08-17, 02:36
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Hade Olof det?

Japp, avskjuten ryggrad är i det fallet detsamma som bortskjutet huvud. Det är kontakten mellan hjärnan och resten av kroppen som avgör, och då är det inte nödvändigt att huvudet de facto blir bortskjutet, det räcker med att ryggraden är avskjuten. Ger samma resultat.
Citera
2013-08-17, 02:38
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Till Mboudine: Tror du verkligen själv på allt du skriver?

Om jag inte vore fullkomligt övertygad om att det jag skriver är korrekt så skulle jag inte skriva en rad härinne. Svaret är alltså ja.
Citera
2013-08-17, 02:39
Medlem
Om nu OP vrider sig ett kvarts varv,så behöver ju skytten bara vrida sig ett kvarts varv också.

Om han växlar revolvern fr v hand t h hand så behöver han ju bara ta 1.5 steg för att komma i position.

Knappt det.
Citera
2013-08-17, 02:48
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Om nu OP vrider sig ett kvarts varv,så behöver ju skytten bara vrida sig ett kvarts varv också.

Om han växlar revolvern fr v hand t h hand så behöver han ju bara ta 1.5 steg för att komma i position.

Knappt det.

Om Palme vrider sig ett halvt varv efter den första träffen behöver skytten bara ta ett par snabba steg framåt för att sätta kula nummer två i ryggen inom två, högst tre, sekunder.
Senast redigerad av MBoudine 2013-08-17 kl. 03:08.
Citera
2013-08-17, 03:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Skulle OP ha vänt ryggen mot skytten och tagit sig för bröstet efter att ha blivit skjuten framifrån? Ett ganska besynnerligt beteende - har nog aldrig hänt att någon reagerat så.

ALLA vittnen intygar att skotten föll så snabbt att de precis hann vrida sina huvuden. IM såg att det var just det som OP också precis hann göra: vrida huvudet ett kvarts varv mot skytten.
Ibland undrar jag, hur kan ni få betalt för att skriva skit i tråden, när det skulle vara så lätt att konstruera program som klarade uppgiften lika bra eller bättre?
Citera
2013-08-17, 03:30
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Skulle OP ha vänt ryggen mot skytten och tagit sig för bröstet efter att ha blivit skjuten framifrån? Ett ganska besynnerligt beteende - har nog aldrig hänt att någon reagerat så.

Har nog aldrig hänt ..? Jo, det tror jag säkert. Att instinktivt vända sig bort från faran är en naturlig reaktion om träffens chockverkan inte orsakar omedelbar medvetslöshet. Vilket den uppenbarligen inte gjorde i Palmes fall. Två skott inom två-tre sekunder verkar rimligt. Palme tvärdog efter det andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in