Med tanke på universums storlek är det mycket sannolikt att det existerar intelligent liv på andra planeter. Men såvida inte det går att fixa resor snabbare än ljusets hastighet så tror jag det är i princip omöjligt att några kulturer någonsin skulle mötas. Och även om det finns mängder av teorier och sci fi-historier om FTL så finns det nog ingen som kan säga säkert att den teknologin någonsin kommer att bli möjlig (även om jag hoppas!

)
Enklaste teroin som förklarar allt är bäst. Vi har inga bevis alls på att några aliens varit här. Alltså är det rätt säkert att de inte varit här. Alltså tänker jag anse att de inte varit här tills motsatsen bevisats.
Personligen tror jag det är hybris att tro att de skulle vara så jäkla intresserade av oss. Om man kan resa universum runt och hitta alla kulturer så tror jag att det finns många som är roligare än vår är. Just saying...
I mitt lilla huvud finns det tre sorters hypotetiska aliens:
1/Vänliga, tänk Vulcans. De skulle ta kontakt rätt fort, det skulle inte finnas nån anledning för dem att traska rundor i förklädnader eller kidnappa wt-folk på ödsliga vägar för att göra anal probes.
2/ Onda, de vill ta över jorden på nåt sätt. De har fortfarande ingen anledning att traska rundor i förklädnad, kidnappa eller anal proba.
3/För oss obegripliga varelser med obegripliga motiv. Dessa skulle inte bry sig om vad vi tänkte alls då de skulle förstå oss lika lite som vi förstår dem. De skulle kanske traska rundor och anal proba, men inte i det fördolda. De skulle lika gärna kunna plocka nån mitt på Sergels Torg.
Snack om att de varit på jorden under antiken osv verkar underligt i allmänhet. Finns ingen anledning till att sådan kontakt inte skulle ha kunnat fortsätta öppet eller att de inte skulle ha lämnat tydliga spår. Om man tror på sådana historiska kontakter och samtidigt på dagens alien abductions - tja, då är man inte så logiskt lagd. Det behövs teorier mer långsökta än de i gamla Bond-filmer för att sånt ska gå ihop.
Sen att jag är en av de där som hoppas mer på att ett rymdskepp landar på hemorten än nåt zombie apocalypse, det är en helt annan sak och den önskningen baseras inte på någon tro på att det knatat omrking utomjordingar bland oss sen femtiotalet...