2013-08-16, 21:27
Medlem
"Palme sträckte upp händerna på ett konstigt sätt innan han föll ihop" Kan det ha varit händerna han tryckte upp mot bröstet efter att första kulan träffar där?
Citera
2013-08-16, 21:36
Medlem
Lodbrokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Nu hör det till pjäsen att man som gärningsman i Palmemordet vet att man inte blir jagad av polisen. Polisen är ens bästa vänner, serru ..
Nja. Kontrakt hit och dit. Men ingen professionell tar väl ett uppdrag med ett i sammanhanget olämpligt vapen, för att någon garanterat att Stockholms poliskår skulle vända andra sidan till. Det verkar liksom orimligt. Och okontrollerbart.

Hade jag fått uppdraget (hypotetiskt och synnerligen otänkbart), vore det lämpligt att ta med en HK P7 M13. Varannat skott 9/39b, vartannat silvertip. Då fixar man skyddsvästar och de runtikring. Och man har kapacitet kvar under flykten.
Citera
2013-08-16, 21:54
Medlem
Grandiosos avatar
[quote=mackeeee|44811473]
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag tror helt enkelt inte på att det officiella händelseförloppet är korrekt, därför tror jag inte heller det är CP som är Palmes mördare. Och nej kalla handen har jag inte givit dig Grandioso, jag är en av få som respekterar dina åsikter om CP, skriv på bara, blir roligare diskussion
Okay! Jag förstår.
Och gott att veta att du inte gav mig kalla handen.
Jag respekterar att du har en annan uppfattning så klart.
Vi har helt enkelt kommit fram till olika saker, så är det, och det är väl kanske tur det
för vad hade vi annars att göra på ett debattforum om alla skulle vara eniga.
Det hade blivit bra trist.

Ps. Det ser ju ut som att jag bemöter mig själv men det har blivit något tekniskt fel på
hela citatdelen i flera inlägg nu.
Citera
2013-08-16, 22:19
Medlem
MBoudines avatar
[quote=Babord|44808960]
Citat:

Lite mera ur Holmérs bok "Olof Palme är skjuten"

"På Sabbatsbergs sjukhus tar polisen till vara persedlar från Olof och Lisbet Palme,
som kan vara till gagn vid den tekniska undersökningen. Svart ytterrock, blågrå kavaj,
blågrå skjorta, slips, vit stickad halsduk, grå långbyxor, pälsmössa och läderstövlar från
Olof Palme. Brun mockapäls, t-shirt, stickad kofta och halsduk från Lisbet Palme.

Kläderna sänds till Bundeskriminalamt i Wiesbaden för undersökning av skottspåren.
Den 23 april kommer det välrenommerade laboratoriets yttrande.
Mördaren har skjutit Olof Palme på 10 - 30 cm håll och mot Lisbet Palme från ett avstånd
på mellan 70 och 100 cm.

Den döda kroppen efter Olof Palme obduceras den 1 mars på Statens rättsläkarstation i
Solna av överläkaren Milan Valverius, tf professorn Kari Ormstad och docenten Johan Rajs.
Obduktionen tar sju timmar. Kulan har träffat mitt i ryggen mellan skulderbladen och
har gått in 140 cm ovanför en tänkt linje genom högra hälen och har lämnat kroppen
136 - 138 cm ovanför samma linje.
Skottkanalen går något uppifrån - nedåt i 10 - 15 graders vinkel och med någon dragning
från höger till vänster. Projektilen har krossat 5:e bröstkotan och har slitit sönder
luftstrupen och stora kroppspulsådern. Efter att ha passerat kotpelaren har kulan vänt
sig på tvären och i den positionen lämnat kroppen. Den har då sprängt bröstbenet.

Olof Palme har avlidit till följd av inre och yttre blödning efter sönderslitning av stora
kroppspulsådern och luftstrupen med massiv inandning av blod i båda lungorna.
Döden har varit ögonblicklig."

Ditt konspirationsvansinne känner ju inga gränser! Du är ju ett klart fall för mentalvården!

Här obduceras alltså Olof Palme DAGEN EFTER MORDET av tre hastigt och väl slumpvis inkallade obducenter, men som tydligen enligt ditt konstaterande, hastigt lyckats sammansvära sig om att endast ett skott träffat Olof Palme. De lämnar ett obduktionsutlåtande om detta.

Vidare lämnade Lisbet Palme "Brun mockapäls, t-shirt, stickad kofta och halsduk" till kriminalteknikerna efter sig på sjukhuset och säkert har man då kunnat konstatera den lindriga skadan på ryggen.

Du borde skämmas. skämmas, skämmas för dina ständiga och sjukliga lögner och detta hundrafalt!!! Fy fan! Också detta hundrafalt!

.. "hastigt lyckats sammansvärja sig .." " .. tydligen enligt ditt konstaterande .." Var har du fått det här ifrån ? Tydligen är du inte läskunnig. Obducenterna sammansvor sig inte om hur Palmeobduktionens protokoll skulle utformas eller vad som skulle utelämnas i detta. Jag tror som jag skrivit tidigare att obducenterna fick direktiv om det här från så kallad högre ort. Vidare tror jag att Milan Valverius oväntade död har samband med oegentligheter kring obduktionsprotokollet.

Nej, ingen rättsläkare tilläts undersöka den påstådda "skadan" på Lisbets rygg. Av den enkla anledningen att hon inte blev skjuten.

Edit: Skämmas x 3 .. Hur är det fatt med dig egentligen ..
Senast redigerad av MBoudine 2013-08-16 kl. 22:37.
Citera
2013-08-16, 22:22
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Grandioso, vad har du att säga om P.north:s inlägg som tar upp all dessa vittnen, menar du på allvar att ALLA har sett helt fel?
Ja, jag har noterat vittnesmålen som det refererades till men som jag har påpekat förut
så värderar jag Morelius skildring av händelseförloppet som det mest korrekta för han
hade ändå en väldigt god överblick från en utmärkt position och jag finner ingen anledning
att ifrågasätta hans vittnemål utom möjligen när det gäller tidsrymden som han uppskattade
att gärningsmannen uppehöll sig vid Dekorimahörnan innan utförandet av attentatet..
Jag kommer inte ihåg exakt hur länge han bedömde tiden som denne stod där men jag
tyckte nog att det lät lite väl länge. Kan ha misstagit sig på nån minut eller två kanske.
Men det väsentliga är vad han sedan såg av mordet. Hur han bevittnade att
gärningsman och huvudvittne möttes med blickarna för en kort stund.
Och det var han ju helt säker på: att de verkligen såg på varandra och det finner jag
helt avgörande för fortsättningen. LP har tveklöst alltså sett sin mans mördare i ansiktet.
Honom och ingen sammanblandning med någon annan vad andra än påstår om den saken.
Citera
2013-08-16, 22:34
Medlem
[quote=Grandioso|44812220]
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
[spoiler]
Okay! Jag förstår.
Och gott att veta att du inte gav mig kalla handen.
Jag respekterar att du har en annan uppfattning så klart.
Vi har helt enkelt kommit fram till olika saker, så är det, och det är väl kanske tur det
för vad hade vi annars att göra på ett debattforum om alla skulle vara eniga.

Det hade blivit bra trist.

Ps. Det ser ju ut som att jag bemöter mig själv men det har blivit något tekniskt fel på
hela citatdelen i flera inlägg nu.

precis. Jag har tänkt lite på CP faktiskt och vad som talar för och emot han, är det möjligt att få dig att börja tänka i lite andra banor också?
Citera
2013-08-16, 22:40
Medlem
Citat:
Ja, jag har noterat vittnesmålen som det refererades till men som jag har påpekat förut
så värderar jag Morelius skildring av händelseförloppet som det mest korrekta för han
hade ändå en väldigt god överblick från en utmärkt position och jag finner ingen anledning
att ifrågasätta hans vittnemål utom möjligen när det gäller tidsrymden som han uppskattade
att gärningsmannen uppehöll sig vid Dekorimahörnan innan utförandet av attentatet..
Jag kommer inte ihåg exakt hur länge han bedömde tiden som denne stod där men jag
tyckte nog att det lät lite väl länge. Kan ha misstagit sig på nån minut eller två kanske.
Men det väsentliga är vad han sedan såg av mordet. Hur han bevittnade att
gärningsman och huvudvittne möttes med blickarna för en kort stund.
Och det var han ju helt säker på: att de verkligen såg på varandra och det finner jag
helt avgörande för fortsättningen. LP har tveklöst alltså sett sin mans mördare i ansiktet.
Honom och ingen sammanblandning med någon annan vad andra än påstår om den saken.

Helt korret, men frågan är om det verkligen var CP hon såg. Jag tror Morelius såg skotten, kanske inte det första, men det andra såg han, helt korrekt att GM sköt OP i ryggen med ANDRA skottet. Jag tror han har missat vad som hände innan skotten tyvär. Det är lite väl många vittnen som måste ha fel om Lisbeths historia ska stämma. Ett tips Grandioso, kolla på Utfrågningen när Ölvebro medverkar och Borgnäs ställer frågor. Borgnäs verkar också mycket kritisk till Lisbeths historia och nämner flera vittnen som uppger en helt annan version.
Citera
2013-08-16, 22:44
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Ja eller förvaltningsmord.

Där man håller isär anstiftarna, mörkgänget som finns i förvaltningen och operatörerna(den grupp som utförde ) som säkert hade landsförräderi i tankarna.

Vi vet faktiskt inte vilken information förvaltningen egentligen hade,om det verkligen fanns något extra ordinärt .

Här tänker jag på alla de möten,och andra kampanjer gentemot OP.

Den grupp som utförde hade säkert INTE landsförräderi i tankarna. Troll.
Citera
2013-08-16, 22:55
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babord
Bra att du i varje fall tycker att MBoudine agerar sjukligt. Men detta kan inte ursäkta hans ständiga hetsjakt på Lisbet Palme, där han ständigt vältrar sig i "bevis" för att hon skulle vara inblandad i mordet! Om det fanns möjlighet borde han åtalas för det!

Och spaningsmord, där motivet är okänt är alltså svåra att klara upp, även om polisen som i det här fallet säkert har gjort (och gör) sitt bästa. Palmegruppen är vad jag hört fortfarande öppen för tips!

Det står var och en fritt att framföra en teori utan att riskera åtal, kamma dig.

Nej, några bevis för att Lisbet Palme är inblandad har inte jag framfört, det är polisens sak att göra detta vid ett omtag med samtliga vittnen på och i närheten av mordplatsen. Vilket naturligtvis aldrig kommer att ske eftersom Lisbet är fridlyst. Ingen vågar lyfta på locket eller släppa ut Anden ur flaskan. Återverkningarna skulle bli förödande.
Citera
2013-08-16, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
...är inne och läser lite på fbportnoy

hmm..det är ju ändå lite mystiskt med det hela, alla dessa vittnen. Vad ska man tro på?
man kan ju som inte bortse vad andra har uppfattat heller.

Anders Delsborn, som var klarsynt nog att ringa och slå larm, såg Palme med fru stå tillsammans med mördaren en kort stund (15 – 25 sekunder). Paret Palme stod ansikte mot ansikte med mördare och talade med denne. Christina Vallin såg också tre personer stå tillsammans före skotten.

Anders Björkman såg de tre gå tillsammans och mördaren talade till Olof Palme med sin hand på hans axel. Han trodde först att en kvinna hade blivit skjuten eftersom han fann det onaturligt att en man höll om en annan man på detta sätt.

Jan-Åke Svensson som fick en kort bild före skotten sade till en journalist att han uppfattade dem som en grupp och trodde det var ett familjedrama.

Cecilia Anderstedt, som satt i samma bil som Anna Hage och Karin Johansson, såg tre personer som gick från reklampelaren mot hörnet av Dekorima. Mördaren var betydligt längre än Olof Palme. Hon säger att de stannade nära fönstret. Sven Åke Larsson, som körde deras bil, såg klart tre personer som stod och bråkade.

Ett annat vittne, Johnny Falk, som körde förbi, såg två personer stå intill varandra just före skotten. De föreföll ha en diskussion. Palme sträckte händerna upp i luften och vevade runt på ett konstigt sätt innan han föll ihop.

Det vittnesmål som inte riktigt ”stämmer” är Morelius´. Enligt honom släpper Lisbet Palme Olofs arm och går några steg före.

Enligt Anna Hage var Lisbet Palme hemlighetsfull med avseende på sin egen identitet och och även hennes mans. I sina uttalanden till polisen ger Anna Hage uttryck för sin förmodan att Lisbet Palme hade en uppfattning om vad som skett och att hon inte kunde eller ville avslöja detta. Hans Holmér hade senare bekräftat att så var fallet, men att han inte visste vad som avsågs.

Du skarvar rätt mycket du. Vilket är syftet med det tro? Som om vi inte visste det

Du kommer aldrig att bli någon kriminalare du och har inte ens ambition att läsa på och lära dig hur man förfar med vittnesmål eller vad man kan ta fasta på och vad som är fantasifulla övertolkningar. Inte heller är du någon kompetent trollkarl. Man kan inte gå.. stå och prata ansikte mot ansikte samtidigt.

Orsaken till diskrepanserna är att vittnen konstruerar med fragment för att skapa en förståelse. Andra ser åt helvete fel eller minns fel. Så är folk helt enkelt funtade vilken den som ens snuddat vid ämnet vittnepsykologi vet. Jag och andra har överbevisat dig om och om igen men du upprepar samma sak som en papegoja och kryddar på med lite halvsanningar.

Björkman hävdar att hans intryck var att det var ett sällskap men det är ett dåligt vittnesmål eftersom han var säker på att det var två kvinnor. Man kan inte välja att ta fasta på en detalj och inte tro på andra hur som helst. När han pressas lite visar det sig att han bara sett några steg dvs när GM steg upp bakom och förberedde sitt skott. Han har inte sett något möte.

Morelius försöker du förminska som ett dåligt vittne genom att påstå att det inte "stämmer" trots att han är den ende som inte har sin uppmärksamhet på annat som att köra eller på andra personer och är den som ser platsen en längre stund.

Detta medan Delsborn förstoras med tillmälet klarsynt trots att det är klarlagt dels att han inte en stod stilla 20-30 sekunder eller i filen med fri sikt. Han vidhåller inte sina påstådda iakttagelser i riktiga förhör. I själva verket larmade också en annan taxichaufför som faktiskt svängde upp vid mordplatsen och såg GM försvinna och hade blicken riktad mot mordplatsen från nära håll när Delsborn tog betalt av sina passagerare.

Det är inget annat än billiga försök till demagogi från din sida. (du får slå upp ordet)

I övrigt kryddar du men en del lögn när armarna inte räcker till. Du påstår att Anna Hage säger att Lisbet är hemlighetsfull om sin och Olofs identitet men i verkligheten säger hon så här...

Citat:
Kvinnan presenterade sig även senare som fru Palme.

Citat:
Dessa människor är på väg fram mot en man som ligger på gångbanan och över honom står det en kvinna som verkade mycket uppriven. Hon själv och hennes väninna Anna hoppar ur bilen för att se vad de skulle kunna hjälpa till med. De hade ingen uppfattning om vad som hade hänt just då. Men Anna håller på att utbilda sig till sjuksköterska och ville se vad hon kunde hjälpa till med. När de kommer fram till mannen som ligger på platsen så väller det blod ur munnen på honom, kvinnan bredvid är helt uppriven och en stor mängd folk har samlats på platsen. Anna börjar med att ge mannen hjärtmassage och kvinnan försökte hela tiden hindra henne från att göra så. Karin själv försökte under tiden hindra och lugna ner den upprivna kvinnan. Hon såg att en annan ung man började ge den liggande blödande mannen konstgjord andning, genom mun mot mun-metoden. Precis hur allt sedan gick är nu svårt att förklara, men det kom en polisbil till platsen, kvinnan hon försökte lugna sprang fram till dessa och skrek om hjälp på läkare och operationspersonal m.m. Karin tyckte även att hon då sa till polismännen om de inte kände igen henne, det stod då klart att det var Olof Palmes hustru, Lisbeth som Karin försökt hjälpa. Karin lade först då märke till att det var statsministern Olof Palme som låg blödande på gångbanan.

Karin Johannson:
Citat:
Dessa människor är på väg fram mot en man som ligger på gångbanan och över honom står det en kvinna som verkade mycket uppriven. Hon själv och hennes väninna Anna hoppar ur bilen för att se vad de skulle kunna hjälpa till med. De hade ingen uppfattning om vad som hade hänt just då. Men Anna håller på att utbilda sig till sjuksköterska och ville se vad hon kunde hjälpa till med. När de kommer fram till mannen som ligger på platsen så väller det blod ur munnen på honom, kvinnan bredvid är helt uppriven och en stor mängd folk har samlats på platsen. Anna börjar med att ge mannen hjärtmassage och kvinnan försökte hela tiden hindra henne från att göra så. Karin själv försökte under tiden hindra och lugna ner den upprivna kvinnan. Hon såg att en annan ung man började ge den liggande blödande mannen konstgjord andning, genom mun mot mun-metoden. Precis hur allt sedan gick är nu svårt att förklara, men det kom en polisbil till platsen, kvinnan hon försökte lugna sprang fram till dessa och skrek om hjälp på läkare och operationspersonal m.m. Karin tyckte även att hon då sa till polismännen om de inte kände igen henne, det stod då klart att det var Olof Palmes hustru, Lisbeth som Karin försökt hjälpa. Karin lade först då märke till att det var statsministern Olof Palme som låg blödande på gångbanan.

När det gäller övriga vittnen skarvar du ännu mera! Tror du inte folk kan läsa själva vad som faktiskt står i förhören och går på dina sagor?
Citera
2013-08-16, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du skarvar rätt mycket du. Vilket är syftet med det tro? Som om vi inte visste det

Du kommer aldrig att bli någon kriminalare du och har inte ens ambition att läsa på och lära dig hur man förfar med vittnesmål eller vad man kan ta fasta på och vad som är fantasifulla övertolkningar. Inte heller är du någon kompetent trollkarl. Man kan inte gå.. stå och prata ansikte mot ansikte samtidigt.

Orsaken till diskrepanserna är att vittnen konstruerar med fragment för att skapa en förståelse. Andra ser åt helvete fel eller minns fel. Så är folk helt enkelt funtade vilken den som ens snuddat vid ämnet vittnepsykologi vet. Jag och andra har överbevisat dig om och om igen men du upprepar samma sak som en papegoja och kryddar på med lite halvsanningar.

Björkman hävdar att hans intryck var att det var ett sällskap men det är ett dåligt vittnesmål eftersom han var säker på att det var två kvinnor. Man kan inte välja att ta fasta på en detalj och inte tro på andra hur som helst. När han pressas lite visar det sig att han bara sett några steg dvs när GM steg upp bakom och förberedde sitt skott. Han har inte sett något möte.

Morelius försöker du förminska som ett dåligt vittne genom att påstå att det inte "stämmer" trots att han är den ende som inte har sin uppmärksamhet på annat som att köra eller på andra personer och är den som ser platsen en längre stund.

Detta medan Delsborn förstoras med tillmälet klarsynt trots att det är klarlagt dels att han inte en stod stilla 20-30 sekunder eller i filen med fri sikt. Han vidhåller inte sina påstådda iakttagelser i riktiga förhör. I själva verket larmade också en annan taxichaufför som faktiskt svängde upp vid mordplatsen och såg GM försvinna och hade blicken riktad mot mordplatsen från nära håll när Delsborn tog betalt av sina passagerare.

Det är inget annat än billiga försök till demagogi från din sida. (du får slå upp ordet)

I övrigt kryddar du men en del lögn när armarna inte räcker till. Du påstår att Anna Hage säger att Lisbet är hemlighetsfull om sin och Olofs identitet men i verkligheten säger hon så här...

Karin Johannson:

När det gäller övriga vittnen skarvar du ännu mera! Tror du inte folk kan läsa själva vad som faktiskt står i förhören och går på dina sagor?

Det kan ju bero på att man normalt håller om en kvinna och inte en man, plus att GM var ganska mycket längre och större än OP. Du kan ju inte påstå att det är ett dåligt vittnesmål för att Björkman trodde OP var en kvinna, han såg dom bakifrån plus vinterkläder på sig.
Citera
2013-08-16, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tja det är nog så enkelt att det kvittar vad man kallar spåret. Man skulle kunna säga Leonspåret också beroende av hur precis man vill vara. Huvudsaken är att man pekar i den intressanta riktningen. Om PU gjorde en genomlysning av dessa spår skulle nog bilden klarna betydligt med både motivet och inblandade identiteter istället.

Problemet är att man inte vill titta i den riktningen alls oficiellt. Det är enda problemet. I det sammanhanget är de patetiska men frenetiska angreppen anonymt ett litet problem. Makten har valt tystnad och inaktivitet och vi detta laget vet vi att omstuktureringen av PU var kosmetisk och bedräglig.

Vägen framåt blir nog en fristående oberoende kommission med trovärdighet som ger sig i kast med spåren. Historiska exempel finns på att det går. Då kan tigarna inte bromsa och garanterat vågar tokstollar och nätets anonyma troll sig inte dit

Kanske dags för en insamling för en alternativ utredning av just dessa spår?

Ett mycket "diplomatiskt" inlägg,men de som förstår denna taktik förstår också att detta är endast för att söka "fotfäste" för senare desinformation och förbryllelse för att ej komma t en lösning i Palmemordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in