2013-08-16, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Kan man inte tänka sig att VB enl. överenskommelse bespetsat sig på att träffa någon i t ex Luleå, men att mt först insisterat på att få visa henne något i trakterna av Åberget, innan de skulle åka vidare - men att denna avstickare dragit ut på tiden och VB till slut sett sig föranledd att sms:a sin vän och då hunnit bli irriterad över dröjsmålet som hon själv ansett sig inte kunna råda över?Det skulle ju kunna ha just den betydelsen att mt ville få bort allt som kunde föra tankarna till att han bara skulle ha gett VB skjuts någonstans.

Klart tänkbart men tror nog inte så; enl uppgift (artiklar i press) från VB:s mor väntades VB hem under kvällen (hon hade beställt ngn speciell efterrätt och borde väl även äta middag?). VB:s mor blev undrande vid 21-tiden och ringde då VB (inget svar..) och om hon ringde vid 21 så var hon kanske lite konfunderad en tid innan.
Känns konstigt av VB att medvetet "dubbelplanera" på detta sätt. Tror alltså inte att VB ville ha skjuts av KJ till någon form av date (hur skulle hon då komma hem i tid?, att be KJ vänta/återkomma hade nog varit lite magstarkt). Iofs kan det ha handlat om någon gemensam bekant men jag tycker inte heller att det känns troligt.
Ja jag är inne på att raderandet av hans chaufförsroll gjordes för att flytta fokus bort från bilen/skjutsandet och till Flottiljv där han placerat VB genom sin hemmasittarhistoria

Edit: lyckades inte riktigt med citerandet: de rader ur ett av mina inlägg som du citerade kom inte med här så ditt inlägg ovan blir aningen förvanskat. Ber om ursäkt.
Senast redigerad av Rubar 2013-08-16 kl. 20:53.
Citera
2013-08-16, 20:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneblyfot
hon kan ha skickat ett sms till någon att hon var irriterad på någon!!! SEDAN ska hon ha skickat-alltså senare- efter det första sms:et, ett "rädd" sms till en manlig bekant! för mej säker källa!
Det var ju intressant. Hon ska alltså först ha skickat ett sms (okänd tidpunkt efter 16:00) vari hon gett uttryck för att hon varit irriterad eller hade retat upp sig på något (någon), och sedan ytterligare ett sms (okänd tidpunkt efter 16:00 men före, alt. senast 18:40 då de sista signalerna uppfångades - exkl. en kort, svag signal vid 21-tiden som man inte trodde var varken samtal eller sms); detta sista sms före eller absolut senast 18:40 vari hon gett uttryck för rädsla. - Det innebär ett ganska accelererande förlopp: Om hon hämtas vid 16-tiden så har hon på c:a 2 och en halv timma hunnit bli rädd, och då lär hon ha befunnit sig i området kring det gamla fortet i Åberget. Eftersom hon inte avsände några fler sms så borde man, åtminstone hypotetiskt, kunna dra slutsatsen att hon mördades (eller i vart fall oskadliggjordes) senast runt kl. 19:00.
Senast redigerad av letsdoit 2013-08-16 kl. 21:23.
Citera
2013-08-16, 20:59
Medlem
Citat:
Det var ju intressant. Hon ska alltså först ha skickat ett sms (okänd tidpunkt efter 16:00) vari hon gett uttryck för att hon varit irriterad eller hade retat upp sig på något (någon), och sedan ett sms (okänd tidpunkt efter 16:00 men före, alt. senast 18:40 då de sista signalerna uppfångades - exkl. en kort, svag signal vid 21-tiden som man inte trodde var varken samtal eller sms); och sedan ytterligare ett sms före eller absolut senast 18:40 vari hon gett uttryck för rädsla. - Det innebär ett ganska accelererande förlopp: Om hon hämtas vid 16-tiden så har hon på c:a 2 och en halv timma hunnit bli rädd, och då lär hon ha befunnit sig i området kring det gamla fortet i Åberget. Eftersom hon inte avsände några fler sms så borde man, åtminstone hypotetiskt, kunna dra slutsatsen att hon mördades (eller i vart fall oskadliggjordes) senast runt kl. 19:00.
2. inte alls omöjligt!!
Citera
2013-08-16, 21:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Klart tänkbart men tror nog inte så; enl uppgift (artiklar i press) från VB:s mor väntades VB hem under kvällen (hon hade beställt ngn speciell efterrätt och borde väl även äta middag?). VB:s mor blev undrande vid 21-tiden och ringde då VB (inget svar..) och om hon ringde vid 21 så var hon kanske lite konfunderad en tid innan.
Ja, senast kring 21:30 verkar hennes mor ha förväntat sig att hon skulle vara hemma igen. - Efterrätten kan ha varit avsedd för en middag efter reklamutdelandet; det är något oklart.
Citat:
Känns konstigt av VB att medvetet "dubbelplanera" på detta sätt.
Det tycker jag i och för sig hade varit högst naturligt i hennes ålder, särskilt om hon planerat att träffa någon hon inte precis ville skriva sin mor på näsan.
Citat:
Tror alltså inte att VB ville ha skjuts av KJ till någon form av date (hur skulle hon då komma hem i tid?, att be KJ vänta/återkomma hade nog varit lite magstarkt).
Det är inte uteslutet. - Men det är heller inte uteslutet att KJ visste vem hon planerade att träffa och att han därför ansåg att det var fritt fram eftersom han kan ha varit säker på att denna person inte ville skylta med att han träffade VB. - Och personen i fråga skulle heller varken kunna eller vilja motbevisa mt om att VB valt att studera hemma i mt:s flottiga kök.
Citat:
Iofs kan det ha handlat om någon gemensam bekant men jag tycker inte heller att det känns troligt.
Nej, här är vi helt överens.
Citat:
Ja jag är inne på att raderandet av hans chaufförsroll gjordes för att flytta fokus bort från bilen/skjutsandet och till Flottiljv där han placerat VB genom sin hemmasittarhistoria.
Det bör kanske vara något mer än bara bilskjutsandet eftersom han säger sig ha plockat upp VB vid hennes bostad, och VB lär enligt vad polisen sagt också ha skickat ett sms till honom i samband med eller strax innan han hämtat henne. - Det kan vara själva chaufförsrollen han velat trolla bort, dvs att hans enda uppgift varit att köra henne t.o.r. till en plats vars existens bara han, personen hon skulle träffa samt VB själv känt till.
Citera
2013-08-16, 21:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
2. inte alls omöjligt!!
I så fall hade mt minst tre timmar på sig innan han skulle dyka upp som gubben i lådan hemma hos sin yngre bror.
Citera
2013-08-16, 21:21
Medlem
[quote=Rubar]Har kollat på lite gamla trådinlägg och fastnat för en sak som kanske kan vara av betydelse: efter att VB försvann gick KJ in på sin fejsbok och rensade vissa uppgifter. Han tog bort allt som berörde att han brukade agera fyllechaffis åt sina vänner. Det skall handla om replikskiften mellan KJ-VB och KJ-vänner ang detta, tex något om att han borde ta betalt för sina körningar. Inläggen skall vara från 2010 och kan därför ses som ointressanta men å andra sidan varför göra en aktiv åtgärd som denna vid den tidpunkten, flera år senare, om det inte alls var av någon betydelse för vad som hände 4/5?

Är fortf inne på att VB med plugga; avsåg övningskörning. Tänker mig möjligheten att KJ övn-körde med VB men att KJ tog över ratten för att spontant (eller enl tidigare uppgörelse) åka hem till någon som KJ ibland (och främst på lör-kvällar), pga alkoholintag, brukade bistå med skjuts. Då de ankommer gör VB:s närvaro att det blir mindre intressant för den bekante att förflytta sig, han bjuder VB och KJ att stanna kvar ett tag och där spårar sedan allt ur.
Tänker även på detta med dödsorsaken: ett eggvasst föremål, i klartext en kniv (?). Kan inte riktigt tänka mig att VB dödades utifrån någon sorts planering. Om KJ (ensam) dödade VB, varifrån kom då kniven? KJ:s lgh är ju avskriven som MP. Om VB och KJ övn-körde och KJ fick någon form av utbrott och dödade VB, varifrån kom kniven? Givetvis kan KJ förvarat en kniv i bilen, tex bland sina air-soft saker. Men i en lgh finns det garanterat en kniv (detta med en
Citera
2013-08-16, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Om det stämmer det hon skrev att hon skulle hem till kompis och plugga, och denne person var KJ, kan vi ju nästan utesluta att det rörde sig om skolarbete (tentan). Varför skulle hon göra det hos honom? Då ligger det ju närmare till hands att de skulle plugga körkort. Jag tror inte att hon skriver "plugga" om hon ska övningsköra. Däremot kan de ha först ha pluggat teori och sedan givit sig ut för att övningsköra. Undrar om böckerna hon hade med sig var skolböcker eller teoriböcker för körkort.
2. jag tror inte att hon från början hade tänkt ge sig ut över huvud taget för att hon skulle plugga!, men KJ lyckades övertala henne att komma till honom med löfte om både hämtning och skjuts hem!. och att hon kunde plugga hos honom i stället för hemma!. hon gick med på det-efter övertalning-men skulle hem till varje pris, då hon ska ha sagt att hon skulle bli tvungen att plugga hela nästa dag inför tentan! (har hört eller läst det nånstans det där med "plugga hela nästa dag")! varför KJ ville att hon skulle komma, till varje pris tror jag berodde på att han planerat vad han skulle göra!, och ville/kunde inte ändra på det! kanske därav VB:s irritation?? obs min teori!
Citera
2013-08-16, 21:30
Medlem
Citat:
I så fall hade mt minst tre timmar på sig innan han skulle dyka upp som gubben i lådan hemma hos sin yngre bror.
2. ja, att mörda går väl fort! för styckningen tror inte jag skedde samma kväll!
Citera
2013-08-16, 21:38
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
2. ja, att mörda går väl fort! för styckningen tror inte jag skedde samma kväll!
Varför inte?
Citera
2013-08-16, 21:42
Medlem
Citat:
2. jag tror inte att hon från början hade tänkt ge sig ut över huvud taget för att hon skulle plugga!, men KJ lyckades övertala henne att komma till honom med löfte om både hämtning och skjuts hem!. och att hon kunde plugga hos honom i stället för hemma!. hon gick med på det-efter övertalning-men skulle hem till varje pris, då hon ska ha sagt att hon skulle bli tvungen att plugga hela nästa dag inför tentan! (har hört eller läst det nånstans det där med "plugga hela nästa dag")! varför KJ ville att hon skulle komma, till varje pris tror jag berodde på att han planerat vad han skulle göra!, och ville/kunde inte ändra på det! kanske därav VB:s irritation?? obs min teori!

Ojoj, så många som hängt upp sig på pluggandet igen. Är det ingen här som har kontakt med ungar i den åldern? Här har det i flera år kunnat dyka upp ungdomar, trots att de behöver plugga. De kommer hit och pluggar, tar en social paus och återgår till studierna, fram till nästa paus. Det är inte en eller två, utan flera olika vänner till mina barn. (Men det är kul att läsa alla lustiga tankar kring detta. )
Citera
2013-08-16, 21:43
Medlem
Citat:

2. vad säjer att han ö.h.t for till sin bror? vad bevisar det! inte vem!?
Citera
2013-08-16, 21:48
Medlem
Loyolas avatar
Citat:
ok! jag är INTE danneblyfot 3!! jag är nr.2 då jag har tilltvingat mej danneblyfot 1:s anv.namn!! kommer hädanefter att sätta en etta innan jag börjar skriva!

Är det inte bättre att du sätter en 2:a om du är nr 2? Om nr 1 skulle vilja skriva någonting också, så blir det lättare att hålla ordning på er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in