2013-08-15, 01:21
Medlem
Jag läste om en dieselgenerator att den skulle förbruka mer bränsle vid högre elektrisk föbrukning. För mig låter det här väldigt märkligt.

Så som jag ser det, det krävs en viss energimängd för att få generatorn att snurra vid x antal rpm som då genererar en viss kapacitet i watt. Låt oss säga att generatorn använder 1 liter diesel i timmen för att generera 5000 watt. Om man sedan väljer att använda bara 500 watt eller för den delen alla 5000 watt så kommer inte det påverka motorns mekaniska motstånd och således inte bränsleförbrukningen heller.

Stämmer mitt resonemang överens vetenskapligt?
Citera
2013-08-15, 01:48
Medlem
kinesarsles avatar
Det påverkar motståndet i generatorn jo.
Citera
2013-08-15, 02:55
Medlem
Hur?

Som jag tänker mig är en generator som en tratt som det rinner vatten igenom. Antingen fyller du ett glas eller så låter du det rinna ut i intet.

Vad är det som fysiskt sett gör att generatorn går trögare?
Citera
2013-08-15, 03:02
Medlem
kinesarsles avatar
En generator och en elmotor är i princip samma sak. Ju mer ström som går genom elmotorn desto mer kraft ger den.
Citera
2013-08-15, 03:06
Medlem
Jo det känner jag till. Men är det så att kraften som gör att en elmotor snurrar också ger motstånd åt generatorn? Ungefär som att den fungerar lite som en motor samtidigt som den generera kraft
Citera
2013-08-15, 03:20
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SovereignStar
Jo det känner jag till. Men är det så att kraften som gör att en elmotor snurrar också ger motstånd åt generatorn? Ungefär som att den fungerar lite som en motor samtidigt som den generera kraft
Ja.

Tänk dig att generatorn är en vattenpump. Om det inte finns något vatten (ström) i pumpen så är det jättelätt att snurra runt pumpbladen, men om du kopplar in pumpen så att det flyter vatten genom den så blir det mycket tyngre att få den att snurra.
Citera
2013-08-15, 03:25
Medlem
Ok, förenklingen är ju inte så svår att förstå. Men för att klargöra vad kallas den kraften som gör att generatorn går trögare. För massan av dem rörliga delarna är ju fortfarande densamma
Citera
2013-08-15, 03:28
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ok, förenklingen är ju inte så svår att förstå. Men för att klargöra vad kallas den kraften som gör att generatorn går trögare. För massan av dem rörliga delarna är ju fortfarande densamma
1) Använd citatfunktionen.

2) Lär dig skilja på de och dem.

Strömmen gör att generatorn agerar elmotor. Så enkelt är det.
Citera
2013-08-15, 03:51
Medlem
Var inte otrevlig nu. Sen är det väl inte med nöd tvunget att använda citat när det bara är två i tråden än så länge.

Jag menar dem, eftersom ingen än så länge kommit på en generator med bara en del.

Nu har jag kollat up det hela på en fysiksida. Generatorn agerar INTE motor.
Citera
2013-08-15, 07:07
Medlem
Citat:
Nu har jag kollat up det hela på en fysiksida. Generatorn agerar INTE motor.
Rent ordagrant stämmer det inte, men i princip har kinesarsle rätt!

Grundprincipen för en elektrisk motor är att ett roterande mangetfält får rotorn att rotera. (Det finns sedan otaliga sätt att få magnetfältet att rotera och otaliga sätt att få rotorn att följa magnetfältet...) Ju högre ström det går igenom motorn desto kraftigare är magnetfältet och kraften den utövar på rotorn.
En generator är i princip samma sak, men tvärt om. Där är det rotorn som drar det magnetiska fältet (som generarar strömmen). Ju större ström det går genom generatorn desto kraftigare är det magnetiska fältet som rotorn skall rotera och då behövs mer kraft att rotera den.
(Så, en del förenklat...)
Citera
2013-08-15, 07:31
Medlem
rootbits avatar
Det hela bygger på maxwell-faradays induktionslag:

rot E = - dB/dt

För att rotationen av det elektriska fältet (inducerade strömmen) ska bli stor krävs att magnetfältets förändring med avseende på tiden (dB/dt) är stor. Hur den förändringen sker är irrelevant. Det kan innebära att man tar en stor magnet och låter den rotera långsamt eller att man tar en liten magnet och låter den rotera snabbt.
Senast redigerad av rootbit 2013-08-15 kl. 07:43.
Citera
2013-08-15, 08:34
Medlem
-taki-s avatar
Att en generator "är på 5000 W" betyder inget om inte effekten tas ut. Om de utgående tåtarna inte är inkopplade i en krets belastas inte generatorn och då inte heller motorn som driver den.

Max belastning fås om man kortsluter utgångarna på generatorn. Samma idé används på vissa elmotorer (beroende på hur de är konstruerade) när man vill stoppa dem. Efterrotationen gör att elmoton fungerar som en generator, t ex i en bättre skruvdragare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in