Citat:
Ursprungligen postat av
MBoudine
Landsförrädarspåret som det beskrivs är ett påhittat säkerhetpolitiskt spår, inte ett ek/politiskt med detta som grundmotiv att mörda Olof Palme vilket jag är övertygad om att det här handlar om. Dessutom är ett spår som inte innehåller sosseinblandning inte trovärdigt och det gör inte landsförrädarteorin. Landsförrädarspåret och landsförräderi som mordmotiv är ett tankeexperiment, och varje inlägg på detta tema borde egentligen ske under rubriken: What if ?
Nedanstående länkar och texten nedan beskriver hur spänt läget var i Östersjöområdet och misstron som rådde mot Olof Palme hos inflytesrika kretsar i landet ang utrikespolitiken. Ögonvittnesskildringar från folk som var med och referenser till verkliga händelser.
Kan du komma fram med något som inte är tro och profetior i ditt ek/politiska spår så är jag idel öra.
https://www.flashback.org/sp44755536
https://www.flashback.org/sp44750151
Bo Theutenberg tar upp frågan om militärens misstro mot Olof Palmes handläggning av gränsdragningfrågan i Östersjön. När en diplomat beskriver misstron mot Palme som bedövande är det ett mycket kraftigt uttalande. Nedan citat från hans bok.
VOLYM 4, med undertiteln Mitt decennium 1976-1987 ,som UD:s Folkrättssakkunnige,
Del III:II (1980-1985) fördjupar de dramatiska berättelserna i Volym nr 1 om ubåtskränkningarna m m. Falklandskriget utbryter 1982 mellan England och Argentina. Demonstrerar Antarktis betydelse. Sverige inträder 1984 som part i 1959 års Antarktisfördrag. Mina ansträngningar att upprätta diplomatiska förbindelser med den Heliga stolen (Vatikanen) når 1982 plötsligt ”ända fram”. Ser det som en bra hjälp i kampen mot kommunismen!
De borgerliga under Fälldin förlorar valet i september 1982. Mycket på grund av ”debaclet” om Vita zonen i Östersjön och Gotland (”Gotland säljs ut!”). Olof Palme återkommer till makten – mitt under ubåtskränkningarna i Hårsfjärden i oktober 1982. De sedan 14 år olösta gränsförhållandena i Vita zonen öster om Gotland leder till flera sovjetiska provokationer. Som UD:s Folkrättssakkunnige försöker jag ”få kontroll” över detta. Inleder i början av 1985 hemliga samtal med Sovjetunionen om en lösning av problemen i Vita zonen. Sätter svenska flaggan på Sydpolen i januari 1985. Grundlägger samarbetsstrukturer i Arktis med besök på Grönland och Svalbard.
VOLYM 5 med undertiteln Mitt decennium 1976-1987 som UD:s Folkrättssakkunnige, Del III:III (1985-1987) och Del IV Polarambassadör – ÖB:s folkrättslige rådgivare 1987-1988 berättar om bl a följande:
Statsminister Palme skickar mig till Moskva i juni 1985 för en 1:a sondering med Sovjetunionen om en lösning på den besvärliga gränsdragningen i Vita zonen öster om Gotland. Palme vinner valet 1985. Avskedar utrikesminister
Lennart Bodström och utnämner
Sten Andersson till ny utrikesminister. Min 2:a sondering i Moskva i november 1985 om Vita zonen.
Stora motsättningar uppstår i UD om hur Moskva-förhandlingarna skall drivas vidare. Jag vill fortsätta mina ”hemliga sonderingar/förhandlingar” eftersom detta är mindre riskfyllt för regeringen än ”öppna” förhandlingar, där kompromisser måste göras. Men kompromisser vill inga människor veta av – i synnerhet inte på Gotland. Rykten florerar om stora ”eftergifter och utförsäljningar” av svenskt område i Vita zonen. ”Sverige säljs ut till ryssen!”
Enligt planerna skulle jag ha åtföljt
Olof Palme till Moskva i april 1986 för en diskussion med Sovjetunionen om bland annat gränsdragningen i Vita zonen, men Palme mördas dessförinnan, den 28 februari 1986. Jag begär avsked från UD, då mina råd och förslag vare sig har accepterats eller följts.
Har funderat på om mordet hade med ryktena om ”kraftiga eftergifter och utförsäljningar” i Vita zonen att göra? Misstron mot Palme var bedövande i vissa kretsar.
Sista delen av Volym 5 handlar om min övergång till posten som ÖB:s folkrättslige rådsgivare. Som sista ämbetsåtgärd i UD ledde jag Sverige i september 1988 in som konsultativ (styrande) stat i Antarktisfördraget. Drog mig sedan tillbaka från alla svenska befattningar. Hade gjort mitt.