2013-08-13, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Hur ska du ha det?

Vill du införa dödsstraff eller ej? Nyligen tog du ju tillbaka dessa åsikter efter våra kloka funderingar? Nu verkar du plötsligt stå bakom dödstraff igen.

Du höll ju nyss med om att det är guds uppgift, och inte människans. Du kan väl ändå inte anse att du är större än din gud?

Jag hade hoppats på att du var eftertänksam och kunde erkänna att du kunde ha fel, vilket är stort. Men nu verkar du falla tillbaka igen?
Efter de diskussioner jag har haft här och efter att ha läst genom flera bibel passager, har jag övertygats om att det gud menar är att han ska straffa de homosexuella, det är hans uppgift, inte människans. om du läser det sista i det jag citerade i det du svarade på så har jag skrivit "Fast jag följer bibelns ord och där står det att det inte ska accepteras, därför stödjer jag det inte." istället för att jag stödjer dödsstraff för dem.
Citera
2013-08-13, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enkel-Man
Efter de diskussioner jag har haft här och efter att ha läst genom flera bibel passager, har jag övertygats om att det gud menar är att han ska straffa de homosexuella, det är hans uppgift, inte människans. om du läser det sista i det jag citerade i det du svarade på så har jag skrivit "Fast jag följer bibelns ord och där står det att det inte ska accepteras, därför stödjer jag det inte." istället för att jag stödjer dödsstraff för dem.

Men det är fortfarande människans uppgift att krossa sina barn mot berget om de är upproriska mot föräldrarna?

Att kristna inte inser att de är sjuka
Citera
2013-08-13, 01:18
Medlem
Citat:
Förstod det nu. Ursäkta, det blev en missuppfattning från min sida
Citera
2013-08-13, 01:25
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Till och med Gud tror att det finns andra gudar.

En kvarlämning från tiden då Jahwe bara var en av flera gudar.

Den tolkningen har jag aldrig sett eller hört förut.
Inte från prästen när jag konfirmerade mig heller.
Citera
2013-08-13, 01:35
Medlem
DenLilleHemskes avatar
Jag kan inte begripa hur man kan hetsa upp sig över om någon är homo. Dom skadar vare sig själv eller nån annan. Homofoberna hänvisar till bibeln, men vem kan påstå sig säkert veta att det som står i böckerna verkligen är guds ord ? Det rör sig om texter som är flera tusen år gamla och dessa har tolkats många många gånger genom tidens lopp och sannolikt färgats av respektive tidsanda. Det enda vi kan vara säkra på är att det är människor som nedtecknat berättelserna i bibeln. Vad jag tycker om stycket där det står att en man ska inte ligga hos en man såsom han ligger hos en kvinna. Jag bara undrar varför. Det finns ju ingen som helst förklaring utan det står bara att det är en synd. Finns här överhuvud taget nån som kan förklara varför gud skulle vredgas över homosexualitet ?
Citera
2013-08-13, 01:45
Medlem
Fred-Asps avatar
Citat:

Fast nu stod det ju i en vers som du länkade ( leviticus 20:13 ) att homosexuella bör dödas. Gud kräver bevisligen det av oss. Så det är fan i mig dags att börja följa bibelns ord på riktigt. Jag skulle föreslå en massaker imorgon vid Plattan eller någonting, eftersom det förmodligen dräller av människor som dyrkar andra gudar än Jahwe:

Suppose you hear in one of the towns the LORD your God is giving you that some worthless rabble among you have led their fellow citizens astray by encouraging them to worship foreign gods. In such cases, you must examine the facts carefully. If you find it is true and can prove that such a detestable act has occurred among you, you must attack that town and completely destroy all its inhabitants, as well as all the livestock. Then you must pile all the plunder in the middle of the street and burn it. Put the entire town to the torch as a burnt offering to the LORD your God. That town must remain a ruin forever; it may never be rebuilt. Keep none of the plunder that has been set apart for destruction. Then the LORD will turn from his fierce anger and be merciful to you. He will have compassion on you and make you a great nation, just as he solemnly promised your ancestors. "The LORD your God will be merciful only if you obey him and keep all the commands I am giving you today, doing what is pleasing to him." (Deuteronomy 13:13-19 NLT)
Senast redigerad av Fred-Asp 2013-08-13 kl. 01:48.
Citera
2013-08-13, 01:47
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
Fast nu stod det ju i en vers som du länkade ( leviticus 20:13 ) att homosexuella bör dödas. Gud kräver bevisligen det av oss, för att han sen ska kunna tortera de i helvetet.

Och med "de" (det fetstilta) så syftar du på dem som dödade de homosexuella alltså?
Först kräva en sak och sedan bli torterad för detta.
Vill han att man ska ordervägra?
Är allt ett test?

Låter som om Gud skulle vara sadist.
Citera
2013-08-13, 01:49
Medlem
Fred-Asps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Och med "de" (det fetstilta) så syftar du på dem som dödade de homosexuella alltså?
Först kräva en sak och sedan bli torterad för detta.
Vill han att man ska ordervägra?
Är allt ett test?

Låter som om Gud skulle vara sadist.

Ja det är klart han är sadist. Han kräver gång på gång att vi ska mörda människor som han sedan ska utsätta för fruktansvärd tortyr ( häxor, icke-troende, bögar, tja det är bara toppen på isberget ). Det kan helt enkelt inte finnas en mindre moralisk varelse i universum än denna gud.
Citera
2013-08-13, 02:04
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleRedCap
Ingen har lovat mig att det inte finns ett helvete.
Min Gud har emellertid lovat att alla som tror skall få ett evigt liv. Det fina är att det räcker att tro. Den som tror behöver inte tro på ett speciellt vis eller känna till allt i detalj. Man behöver inte heller döma eller fördöma de som inte har den rätta tron. Det räcker att tro som ett barn, ärligt och uppriktigt utan förbehåll eller med krav på att ha koll på alla detaljer.

Jag var med när min mormor dog. Mormor var troende i så mått att hon trodde på Gud. Om hon trodde på ett helvete så berodde det förmodligen på att någon ond människa försök skrämma henne och andra till underkastelse genom att hota med helvetet. Men jag tror inte att min mormor trodde på helvetet, det var i vart fall inget som min mormor behövde bekymra sig om. I min mormors Bibel står inget om att man är tvungen att tro på ett helvete eller att man måste hata homosexuella för att få ett evigt liv.

Min mormors sista ord innan hon dog var:
Tack Gud för min tid på jorden!

Att få dö i frid, nöjd med livet man fått leva på jorden är något oerhört stort. Om jag fick dö med den känslan skulle ja vara väldigt nöjd. Om man dessutom tror på en kärleksfull Gud som tar han om dem som tror på honom efter döden så är det mer än tillräckligt för att jag skall vara nöjd. Jag skulle inte känna mig mer nöjd om jag var förvissad om att det finns ett helvete där de som har fel tro eller de som handlat fel hamnar.

Du har fått helt fel inställning till din tro och till Gud.

Förstår du inte att det är inte viktigt vad DU tycker eller vad DU tror på. Det enda som är viktigt är vad Gud säger. Om Gud säger någonting så är det så, oavsett om du gillar det eller inte.

Så om Gud säger att det finns ett helvete (och i Bibeln nämns det uppenbarligen, Jesus talar om det till fariseerna och talar om Gehenna) så innebär det att ni som kristna måste acceptera detta eller förkasta er tro.

Detta är vad en bibelsida skriver.

----

Key Facts About Eternity

(1) Everyone will exist eternally either in heaven or hell (Daniel 12:2,3; Matthew 25:46; John 5:28; Revelation 20:14,15).

(2) Everyone has only one life in which to determine their destiny (Hebrews 9:27).

(3) Heaven or hell is determined by whether a person believes (puts their trust) in Christ alone to save them (John 3:16, 36, etc.).

Key Passages About Hell

(1) Hell was designed originally for Satan and his demons (Matthew 25:41; Revelation 20:10).

(2) Hell will also punish the sin of those who reject Christ (Matthew 13:41,50; Revelation 20:11-15; 21:8).

(3) Hell is conscious torment.

Matthew 13:50 “furnace of fire…weeping and gnashing of teeth”
Mark 9:48 “where their worm does not die, and the fire is not quenched”
Revelation 14:10 “he will be tormented with fire and brimstone”
(4) Hell is eternal and irreversible.

Revelation 14:11 “the smoke of their torment goes up forever and ever and they have no rest day and night”
Revelation 20:14 “This is the second death, the lake of fire”
Revelation 20:15 “If anyone’s name was not found written in the book of life, he was thrown into the lake of fire”
Erroneous Views of Hell

(1) The second chance view – After death there is still a way to escape hell.

Answer: “It is appointed unto men once to die and after that the judgment” (Hebrews 9:27).

(2) Universalism – All are eternally saved.

Answer: It denies the truth of salvation through Christ which means that a person decides to either trust in Christ or else he/she rejects Christ and goes to hell (John 3:16;3:36).

(3) Annihilationism – Hell means a person dies like an animal – ceases to exist.

Answer: It denies the resurrection of the unsaved (John 5:28, etc. – see above). It denies conscious torment (see above).

Objections to the Biblical View of Hell

(1) A loving God would not send people to a horrible hell.

Response: God is just (Romans 2:11).

God has provided the way of salvation to all (John 3:16,17; 2 Corinthians 5:14,15; 1 Timothy 2:6; 4:10; Titus 2:11; 2 Peter 3:9).
Even those who haven’t heard of Christ are accountable for God’s revelation in nature (Romans 1:20). God will seek those who seek Him (Matthew 7:7; Luke 19:10).
Therefore God doesn’t send people to hell, they choose it (Romans 1:18,21,25).
(2) Hell is too severe a punishment for man’s sin.

Response: God is holy-perfect (1 Peter 1:14,15).

Sin is willful opposition to God our creator (Romans 1:18-32).
Our sin does merit hell (Romans 1:32; 2:2,5,6).
What is unfair and amazing is that Christ died for our sin and freely offers salvation to all (Romans 2:4; 3:22-24; 4:7,8; 5:8,9).
Biblical Terms Describing Where the Dead Are

Sheol - a Hebrew term simply describing “the grave” or “death” – Does not refer to “hell” specifically
Hades - A Greek term that usually refers to hell – a place of torment (Luke 10:15; 16:23, etc.)
Gehenna - A Greek term (borrowed from a literal burning dump near Jerusalem) that always refers to hell – a place of torment (Matthew 5:30; 23:33)
“Lake of fire”- the final abode of unbelievers after they are resurrected (Revelation 20:14,15)
“Abraham’s bosom” - (Luke 16:22) a place of eternal comfort
“Paradise” - (Luke 23:43) a place of eternal comfort
“With the Lord” - a key phrase describes where church age believers are after death (Philippians 1:23; 1 Thessalonians 4:17; 2 Corinthians 5:8)
“New heavens and earth” – where believers will be after they are resurrected (Revelation 20:4-6; 21:1-4)
Conclusion

Our curiosity about the abode of the dead is not completely satisfied by biblical terms or verses. What we do know is that either eternal torment in hell or eternal joy in heaven awaits all people after death, based on whether they trust in Christ’s payment for sin or reject Christ.

-----
Citera
2013-08-13, 02:15
Medlem
Fred-Asps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Du har fått helt fel inställning till din tro och till Gud.

Förstår du inte att det är inte viktigt vad DU tycker eller vad DU tror på. Det enda som är viktigt är vad Gud säger. Om Gud säger någonting så är det så, oavsett om du gillar det eller inte.

Så om Gud säger att det finns ett helvete (och i Bibeln nämns det uppenbarligen, Jesus talar om det till fariseerna och talar om Gehenna) så innebär det att ni som kristna måste acceptera detta eller förkasta er tro.

Detta är vad en bibelsida skriver.

Fyfan vilken vidrig varelse den abrahamitiska guden är. Om meningen med människans existens är att dyrka och leva under konstant övervakning från detta odjur så är verkligen våran situation hemsk. Vi ska uppmanas att göra saker som skapar oändliga mängder lidande för människor, men det är rätt, eftersom vi kommer straffas genom att plågas i helvetet om vi inte gör det. Denna gud ter sig vara ett psykopatiskt kontrollfreak och en narcissist som hävdar att det är mer ondskefullt att neka honom än att utsätta människor för fruktansvärt lidande. Hellre att jag sidear med Lucifer i sådana fall, han sätter i alla fall inte spelreglerna, utan är bara precis som vi människor pjäser i guds spel.
Citera
2013-08-13, 02:21
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
Ja det är klart han är sadist. Han kräver gång på gång att vi ska mörda människor som han sedan ska utsätta för fruktansvärd tortyr ( häxor, icke-troende, bögar, tja det är bara toppen på isberget ). Det kan helt enkelt inte finnas en mindre moralisk varelse i universum än denna gud.

Ööööö....

han ska tortera döda?

Känner de något av det?
Citera
2013-08-13, 02:36
Medlem
ToBeFranks avatar
Enkel-Man och Thunderman är väl tydliga exempel på det som denna tråd handlar om:

https://www.flashback.org/t2198381
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in