2013-08-11, 18:30
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Onsdagen blev sedermera torsdag kväll. Så man kan nog välja tidpunkt däremellan.
Antagligen var det känsligt att lämna rätt tidpunkt, eller så var Thord bara virrig.
Jag själv tog den första uppgiften som onsdag med en nypa salt och tänkte, plus/ minus någon dag.

OK PerZerk är tydligen en speciell figur.

Så här skrev RDY:

"Om det visar sig att Per Z är huvudvittnet som stärkt misstankarna genom "en iakttagelse som nästan är för bra för att vara sann" så kom ihåg att Per Z har läst om bilen, FH och DB här på sidan och även sett bild. Han har med andra ord sett allt som han sedan kan bes beskriva och identifiera. Och här skriver han att han tycker sig dra till minnes en sådan bil den natten först sedan han fått se en bild på sidoljusen...

Per Z arbetar mot diverse demoner här i världen. Alla som inte tror på Gud är demoner."
Citera
2013-08-11, 18:39
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flash-Gordon
fundering: i alla tidningsartiklar jag läst så har BO varit med på bild, men hennes namn har aldrig nämnts, inte ens av anhöriga som intervjuats.

Står bara om flerbarnsmamma, småbarnsmamma, tösen, kvinnan etc...

Någon som vet varför? I andra liknande fall i år så har namnet smällts upp stort i rubriker o på löpsedlar...

Om jag inte minns fel så publicerades förnamnet i de första artiklarna för att sedan slopas, tydligen på önskemål från hennes anhöriga.
Citera
2013-08-11, 19:01
Medlem
detta tyckte ja stämde ba in på AJ. var med i en artikel om kapten klänning. vem vet de kanske blir grannnar..
Ett genomgående mönster av grandiositet, behov av att bli beundrad och en brist på empati. Störningen visar sig i ett flertal olika situationer och sammanhang och tar sig minst fem av följande uttryck:
Har en grandios känsla av att vara en betydande person.
Är upptagen av fantasier om obegränsad framgång, makt, glansfullhet, skönhet eller fulländad kärlek.
Tror sig vara en speciell och unik person som bör söka sig till, eller bara kan bli förstådd av, andra per*soner (eller institutioner) som är speciella eller har hög status.
Kräver ett övermått av beundran.
Har en känsla av särskilt berättigande, har orimliga förväntningar på särbehandling eller på att andra auto*matiskt ska svara upp till hans eller hennes förväntningar.
Utnyttjar andra, drar fördel av andra för att uppnå sina egna mål.
Saknar empati: är obenägen att uppmärksamma eller identifiera sig med andras känslor och behov.
Är ofta avundsjuk på andra eller tror sig vara föremål för andras avund.
Är arrogant och högdragen i sitt beteende eller sina attityder.
Citera
2013-08-11, 19:18
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Om jag inte minns fel så publicerades förnamnet i de första artiklarna för att sedan slopas, tydligen på önskemål från hennes anhöriga.
Det stämmer bra det!
Denna andra artikeln i fallet, från ab, stod det namnet i, för att snart försvinna.
De skrev också något i stil med att " Familjen har i detta skede endast valt att gå ut med bild" i inledningsskedet.

Artikel 2 i ab:
Här är sista spåret efter 23-åringen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17062572.ab

Samma artikel oredigerad i worldnews:
Här är sista spåret efter Id@, 23.

http://article.wn.com/view/2013/07/02/Har_ar_sista_sparet_efter_Ida_23/#/related_news
Citera
2013-08-11, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
OK PerZerk är tydligen en speciell figur.

Så här skrev RDY:

"Om det visar sig att Per Z är huvudvittnet som stärkt misstankarna genom "en iakttagelse som nästan är för bra för att vara sann" så kom ihåg att Per Z har läst om bilen, FH och DB här på sidan och även sett bild. Han har med andra ord sett allt som han sedan kan bes beskriva och identifiera. Och här skriver han att han tycker sig dra till minnes en sådan bil den natten först sedan han fått se en bild på sidoljusen...

Per Z arbetar mot diverse demoner här i världen. Alla som inte tror på Gud är demoner."

Är det rimligt att förutsätta att PerZ:s eventuella vittnesmål är vad som kriminalkommissarie Thord Haraldsson refererade till enl. http://www.expressen.se/gt/polisens-heta-tips-om-forsvunna-mamman/

Citat:
Och just tips är någonting de får in riktigt många av. I onsdags kom ett av de bästa än så länge.

– Det var ett riktigt, riktigt intressant tips, som vi nu har hört, säger Haraldsson.

Vad är det för tips?

– Det är alldeles för bra för att jag ska kunna berätta det, men det innebär ju att det fortfarande finns en massa, värdefulla tips som kan komma in.

Enl. journalisten Johanna Rapp kallades detta inte ens för "vittnesutsaga," utan "tips."
Citera
2013-08-11, 19:30
Medlem
Någon som vet det här med DNA analysen hur fungerar den i domstol vad är sannolikheten att fällas är det 1/600 .

Mordet i uddevalla

http://m.expressen.se/gt/fynd-av-dna-kan-losa-mordgatan-i-hasslerod/?partner=www

GM lämnade dna spår men blev frikännd och fick skadestånd
Citera
2013-08-11, 19:39
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAR-skrift
Är det rimligt att förutsätta att PerZ:s eventuella vittnesmål är vad som kriminalkommissarie Thord Haraldsson refererade till enl. http://www.expressen.se/gt/polisens-heta-tips-om-forsvunna-mamman/

Enl. journalisten Johanna Rapp kallades detta inte ens för "vittnesutsaga," utan "tips."
Efter en del utalanden i media om för bra för att vara sant, kom denna artikel som inte gjorde mig mycket klokare
Citat:
I förra veckan fick polisen ett värdefullt tips.– Det är ett för bra spår för att jag ska kunna avslöja något av det, sade Haraldsson då. Han vill fortfarande inte avslöja vad det handlade om.– Det ligger med i utredningen men jag vill inte prata om det. Det är ett bevis på att det fortfarande finns väldigt värdefulla uppgifter som inte kommit fram.Är det ett tips på var kvinnan kan vara eller som rör gärningsmannen?– Det handlar om ett tips som styrker utredningen, arbetshypotesen och de misstankar som finns.

http://expressen.se/gt/forsvunna-mamman-i-trollhattan--en-gata/?partner=www
Citera
2013-08-11, 19:46
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrian1
Någon som vet det här med DNA analysen hur fungerar den i domstol vad är sannolikheten att fällas är det 1/600 .

Mordet i uddevalla

http://m.expressen.se/gt/fynd-av-dna-kan-losa-mordgatan-i-hasslerod/?partner=www

GM lämnade dna spår men blev frikännd och fick skadestånd

Jag vet inte varifrån 1/600 kommer.

SKL använder följande skala
Grad 0 Slutsats "Frågan lämnas öppen"
Grad +1 Frekvens: Högre än 1 på 100; slutsats "Det kan inte uteslutas att"
Grad +2 Frekvens: 1 på 100 – 1 på 9 999; slutsats "Skäl talar för att"
Grad +3 Frekvens: 1 på 10 000 – 1 på 999 999; slutsats "Starka skäl talar för att"
Grad +4 Frekvens: 1 på 1 miljon eller lägre; slutsats "Det kan hållas för visst att"

Frekvens beskriver risken för att det skall handla om en slumpmässig överensstämmelse med en annan obesläktad person, vem som helst. Statistiken är beräknad mot en databas för ”svensk normalbefolkning”.
Citera
2013-08-11, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adrian1
När han är i Polen arrest han har väl rätt att ringa till sin mamma ?

Om inte hans advokat lyckats nå honom under tiden han varit häktad i polen, så har jag svårt att tro att hans mor lyckats med det.
Citera
2013-08-11, 20:06
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa

SKL använder följande skala
Grad 0 Slutsats "Frågan lämnas öppen"
Grad +1 Frekvens: Högre än 1 på 100; slutsats "Det kan inte uteslutas att"
Grad +2 Frekvens: 1 på 100 – 1 på 9 999; slutsats "Skäl talar för att"
Grad +3 Frekvens: 1 på 10 000 – 1 på 999 999; slutsats "Starka skäl talar för att"
Grad +4 Frekvens: 1 på 1 miljon eller lägre; slutsats "Det kan hållas för visst att"

Frekvens beskriver risken för att det skall handla om en slumpmässig överensstämmelse med en annan obesläktad person, vem som helst. Statistiken är beräknad mot en databas för ”svensk normalbefolkning”.

Man kan tillägga att för domstolen gäller s.k. fri bevisprövning, dvs. domstolen kan anse att även Grad +1 ska ges högt bevisvärde i kombination med andra bevis.
Citera
2013-08-11, 20:46
Medlem
Citat:
Efter en del utalanden i media om för bra för att vara sant, kom denna artikel som inte gjorde mig mycket klokare

http://expressen.se/gt/forsvunna-mamman-i-trollhattan--en-gata/?partner=www

Distinktionen mellan tips och vittne är dock glasklar:

Ett tips är ett uppslag som polisen kan verifiera självständigt, med egna resurser och metoder.

Ett vittne är inte 'ett vittne' om inte vederbörande ställer upp på att vittna i en rättegång.
Citera
2013-08-11, 21:20
Bannlyst
Citat:
Har inte ledningsgruppen för MPS gått ut med intressant skvaller om detta fallet?
Jag såg göteborgskan gjort en tidningsintervju med smaskiga uppgifter i fallet om Jens igår. (Undrar om hon var full som hon verkar pratat?)
Vet någon om EC från ledningsgruppen varit och sökt i trollhättan?

Artikeln om Jens:
http://expressen.se/gt/vannen-markte-att-nagoting-var-galet/
Vad har det där med detta fall att göra??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in