2013-08-11, 10:48
Avslutad
Hej,

vi har en miele torktumlare (inte jättegammal, men inte nyaste) i vårat hyreshus.

Min frågor är;

1. det längsta programmet man kan välja är skåptorrt+. Men vilken temperatur är det på det programmet? Hittar inget svar någonstans.

2. Hur bakteriedödande är en torktumlare? Låt säga att man tvättar ett plagg i 60 grader och råkar tappa det på golvet, borstar av det så ingen synlig skit finns och sedan torktumlar den. Är den lika hygienisk som efter 60 graderstvätten?

Tack på förhand.
Citera
2013-08-11, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Hej,

vi har en miele torktumlare (inte jättegammal, men inte nyaste) i vårat hyreshus.

Min frågor är;

1. det längsta programmet man kan välja är skåptorrt+. Men vilken temperatur är det på det programmet? Hittar inget svar någonstans.

2. Hur bakteriedödande är en torktumlare? Låt säga att man tvättar ett plagg i 60 grader och råkar tappa det på golvet, borstar av det så ingen synlig skit finns och sedan torktumlar den. Är den lika hygienisk som efter 60 graderstvätten?

Tack på förhand.

kläderna du tappar på golvet är lika skitiga som golvet även fast du borstar bort det synliga och torktumlar dem efteråt.... det kan dock sprida sig till fler kläder om du inte kör det tappade plagget separat :-)
Citera
2013-08-11, 11:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hajdz0r
kläderna du tappar på golvet är lika skitiga som golvet även fast du borstar bort det synliga och torktumlar dem efteråt.... det kan dock sprida sig till fler kläder om du inte kör det tappade plagget separat :-)

Man har alltid fått höra att torktumlaren är bakteriedödande?
Citera
2013-08-11, 14:52
Avslutad
Ingen som vet? Vi pratar alltså om ett vått plagg som precis kommit ut ur tvättmaskinen.
Citera
2013-08-11, 15:18
Medlem
CarolynHaxs avatar
Hittade en studie som presenterades på Läkarstämman (!) för nåt år sen. Den visade bl a att mest bakterietillväxt skedde vid 42 grader.

"Studien visar att bästa sättet att få textilier bakteriefria är tvätt i minst 60 grader i tio minuter följt av torktumling i hög värme".

Man ska alltså inte fjösa på bara 40 graders tvätt för t ex underkläder, 60 ska det vara. Jag har själv en Miele torktumlare och använder högsta värmen/skåptorrt. Det är ordenligt varmt men HUR varmt har jag ingen aning om.

Såvida du inte har stampat jordgolv i tvättstugan, är det ingen fara att tappa grejer på golvet. Bara att skaka av och langa in i tumlaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in