2013-08-10, 22:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hoppas på det men om knivsticket kom i mjukdelar som är lätta för djur att komma åt och inte träffade något ben så blir det svårt att bevisa.
Det är sant. Om dödsorsaken inte kan fastställas blir det knepigt. Jag vill minnas något liknande fall i Dalarna häromåret. Där dömdes den tilltalade för brott mot griftefriden endast.
Citera
2013-08-10, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurridutt
Har sett flera inlägg med frågor om blod och när blödandet upphör. Jag hade ingen framgång när jag googlade, kanske inte tog mig tillräcklig tid.

MEN, när jag var på bisättning efter obduktion av den avlidne, så förvarnade begravningsbyrån mig om att det kunde rinna blod från nacken även om det satt ett tryckförband där.

Jag misstänker att blodet rinner ut hela tiden, när och där det kan. I övrigt samlas det på lägsta punkten, det är därför likfläckar inträder ganska snart efter döden på den sida som den avlidne har legat.
Hur länge hade personen varit död??
Citera
2013-08-10, 22:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissSofia74
Hör väl inte till fallet, men kan vem som helst ta del av FUP? Eller kan det beläggas med sekretess?
FUP blir oftast offentligt. Det kommer det med största sannolikhet bli även i det här fallet, men vissa delar, typ obduktionsprotokoll, kan komma att sekretessas.
Citera
2013-08-10, 22:55
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är sant. Om dödsorsaken inte kan fastställas blir det knepigt. Jag vill minnas något liknande fall i Dalarna häromåret.

Exakt, du har en död kropp men hur gick det till?

Juridik är inte logiskt på samma sätt som annat, du ska bevisa precis allt som hänt bortom rimligt tvivel så vi får hoppas att rättsläkarna gör ett bra jobb.
Citera
2013-08-10, 22:56
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Jag tror heller inte att han åkte dit i avsikt att ta henne av daga. Då hade han inte samtalat i telefon med hennes far och hennes ex. Han har ju medgivit att han vari där.
Det är något som spårat ur under nattens gång. Huruvida kniv brukats framkommer säkerligen.
Det är kanske inte någon ovanlighet att halvligister går omkring knivbeväpnade.

Hade han redan använt kniven vid tillredningen av middagen, låg den säkert framme att användas en andra gång. Ponera att de blir osams i köket, AJ klipper till Id* som snabbt finner sig och springer ut i hallen, efter kommer AJ med filékniven. Några sekunder hit och dit i den situationen kan bidra till oerhörda konsekvenser.

Det AJ gör mot Id* i lägenheten utgör ett hot mot honom, kanske ett signum som kommer att fästa blicken mot honom, därför ska hon försvinna. Ett erkännande i sig..
Ett hot mot honom. En skuld för oss.
Citera
2013-08-10, 23:04
Medlem
Ass2mouths avatar
Blodet i trapphuset är utsmetat. Tappad eller förflyttad kropp alternativt försök till att i brådska ta bort bevis.
Den stora mängd blod som åklagare samt polis hänvisar till är inte i trapphus utan i lägenheten.
Citera
2013-08-10, 23:04
Medlem
ab12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Nu påverkar inte tidpunkten för dödens inträde GM.
Varför jag tror detta. Blodet i trapphuset tyder på att viss kropsfuktion var igång.
Är det säkert? Om kroppen just har legat i en blodpöl lär det väl droppa en del om kläderna.
Citera
2013-08-10, 23:05
Medlem
Kurridutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebh
Hur länge hade personen varit död??

Det tog tre veckor från dödsfall till begravningsceremoni pga extra tiden hos rättsmedicin.
Kan kolla exakt men skulle misstänka att det var ca 17-18 dagar efter döden.
Citera
2013-08-10, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hoppas på det men om knivsticket kom i mjukdelar som är lätta för djur att komma åt och inte träffade något ben så blir det svårt att bevisa.

Eftersom Id@s kropp tydligen är funnen i de kläder hon bar vid mordtillfället borde även knivstick i kläderna, samt därav följande blodsutgjutelse, i så fall kunna konstateras.

Eftersom hon enl. uppg. identifierades genom sina tatueringar borde även huden under kläderna ha varit någorlunda intakt.

Än är det för tidigt att räkna ut rättsläkarna...
Citera
2013-08-10, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurridutt
Det tog tre veckor från dödsfall till begravningsceremoni pga extra tiden hos rättsmedicin.
Kan kolla exakt men skulle misstänka att det var ca 17-18 dagar efter döden.
OK, då var inte frågeställningen relevant.
Då är det bara att hoppas på att dom varit lika klantiga vid dumpningsplatsen som i allt annat
då bör det gå att binda dom vid brottet.
Citera
2013-08-10, 23:20
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAR-skrift
Eftersom Id@s kropp tydligen är funnen i de kläder hon bar vid mordtillfället borde även knivstick i kläderna, samt därav följande blodsutgjutelse, i så fall kunna konstateras.

Eftersom hon enl. uppg. identifierades genom sina tatueringar borde även huden under kläderna ha varit någorlunda intakt.

Än är det för tidigt att räkna ut rättsläkarna...

Jag räknar inte ut rättsläkarna, men eftersom vi haft ett fall nyligen där inte en specifik dödsorsak kunde fastställas just på grund av att kroppen var så svårt sargad i de vitala delarna så blir jag lite orolig, vill absolut inte ha ett M*ts *lm fall till så nära inpå.
Citera
2013-08-10, 23:30
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
SKL bedömer att det är ca 2 dl. http://img94.imageshack.us/img94/1206/kvf.pdf
Mordoffret har förlorat minst 2 liter blod och mer än 90 % har absorberats av bäddmadrassen som antas ha legat mellan mordoffret och bäddmadrassen på bilderna.

Jag bedömer att vi har sett hälften så mycket blod på bilderna från trapphuset i Trollhättan, en dl.
Där ser man. Det fanns inte i närheten så mycket blod i trapphuset som i sängen på bilderna du visade. Frågan är hur mycket som egentligen påträffades i lägenheten. Det lät i början av tråden som att det var enormt mycket men hur det upplevs beror uppenbarligen på hur mycket kunskap i ämnet som betraktaren har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in