Citat:
Ursprungligen postat av
Spaghetti
"Kroppen påträffades av en privatperson som larmade polisen vid 18-tiden"
Det utesluter ju att det är någon av de häktade som lättat sitt samvete.
Jag avskyr att citera mig själv, men så här skrev jag igår morse
"Det finns dessutom en del som talar för att FH inte känner till dumpningsplatsen. "Det två vet är en hemlighet, det tre vet, vet alla". FH blev i så fall inkallad som chaufför med körkort utan att från början veta vad det handlade om ("hämta något hos IF") och mot sin vilja blev det sedan för sent att ångra sig. Kom också ihåg att den första häktningsframställan innehöll "medhjälp till människorov" och att FH hade lägre nivå (ett kryss mindre) på misstanke jämför med DB som åklagaren ville häkta för grovt brott. Nu accepterade i och för sig inte tingsrätten medhjälp till människorov men häktningsframställan byggde naturligtvis på förhören med de misstänkta. Kanske hade FH medgivit att de "kommit till platsen" som åklagaren senare uppgav.
Slutsats. Man åkte tillbaka till DB bostad och släppte av FH som troligen åkte hem igen (om han bodde hos sin flickvän så har hon säkert vittnat om när FH var borta "på fest hos DB"). Om FH kallades in för att han hade körkort så har AJ och DB åter igen samma problem, måste undvika att bli stoppade med lik i lasten.
Dumpningsplatsen bör därför inte ligga väldigt långt borta från DB bostad. Eventuellt fick FH hjälpa DB med bilbranden senare på kvällen.
Det är ev. också tänkbart att AJ skötte dumpningen helt själv. Fundera också på varför FH blev misstänkt så tidigt att han anhölls i sin frånvaro samtidigt med DB när åklagaren till sin besvikelse inte lyckades få AJ häktad. Den brunna bilen hade kopplats till DB, men varför känner polisen till FH?Gola på polare?"