2013-08-05, 21:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Men går poliser/tekniker in på blodiga brottsplatser utan skoskydd? (Nu är jag där lurad av tv-serier igen)

Önskar att folk läser ikapp tråden innan frågorna kommer. Upprepar:
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Första uppgiften för förste polisman på plats var att kolla om det fanns människor i livsfara i lägenheten. Hen tittade nog inte så noga var fötterna hamnade.
Citera
2013-08-05, 21:53
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IroniskJag
Man blir inte automatiskt av med sin anställning om man blir dömd.. Blir en fråga för arbetsgivaren och ev. Facket
Fast jag tror inte att frånvaro från arbete vid fängelsestraff räkas som "giltig" frånvaro. Tror att fängelsestraff (dvs. frånvaron som kommer utav det) ger skäl för uppsägning och att facket inte härjar. Fast jag är inte helt hundra..

Edit:läste en annan kommentar där det verkade som tvärtom mot vad jag skrev. Dennes ord bör troligtvis gälla före mitt.
Senast redigerad av Addhoc 2013-08-05 kl. 22:01.
Citera
2013-08-05, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Inte säkert, i arbogatråden så fixa Polisen fram VAN skor som de visste GM ägt och jämförde med spåren, att skorna inte återfanns efter störde inte Polisen i det fallet. Har jag för mig.

Där fanns det bildbevis och vittne som sett skorna precis innan morden. Om jag minns rätt ville försvaret ha det till att det inte var entydigt att det var vans-skor man hittat spår av. Som väl var fanns det mängder av annat som fällde tyskan.

Jag tror att fotspår kan vara bra som support men inte fällande.
Citera
2013-08-05, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Men hur var frågorna? Är jag rörig som inte förstår riktigt?

Frågorna var, vart var AT? han gick innan någon annan kom
Hur kom han till ida? Han körde sin MC till id*
Hur tog han sig från id* på natten...han lånade sin mammas bil.
När åkte han hem? Dagen efter körde han sin MC till Jönköping
Citera
2013-08-05, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Fast jag tror inte att frånvaro från arbete vid fängelsestraff räkas som "giltig" frånvaro. Tror att fängelsestraff (dvs. frånvaron som kommer utav det) ger skäl för uppsägning och att facket inte härjar. Fast jag är inte helt hundra..

Frånvaro p.g.a (längre) fängelsestraff bör väl vara ett giltigt skäl för uppsägning? Men det avgörs nog från fall till fall sånt där!

Tror som sagt att mycket hänger på arbetsgivarens "välvilja" i såna här fall!
Citera
2013-08-05, 21:59
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Ska inte tjata mer om bilen och bilbranden men här är ett inlägg som också säger att AJ:s mor har en bil som den som brann.
Det ligger nåt lurt kring dessa bilar, tycker jag i alla fall....

https://www.flashback.org/sp44155536
Det är dessutom något lurt med hela länken, då den inte innehåller något om mammansvbil
Citera
2013-08-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kekfakee

Det där låter helt snurrigt...
Citera
2013-08-05, 22:00
Medlem
Grotrockens avatar
Citat:
Från en säker källa står det så här:

Aj åkte innan någon annan kom.....
Han körde sin MC till Id* och sen körde den till jönköping dagen efter.
Han lånar sin mammas bil i bland och tog väl den innan han körde hem MC

Så har en säker källa fått svar på frågor...sen är det upp till er att spekulera på detta

Har en säker källa frågat en annan person och sedan vidarebefodrat uppgifterna till dig eller hur skall man tolka detta?
Citera
2013-08-05, 22:04
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det är dessutom något lurt med hela länken, då den inte innehåller något om mammansvbil

Sorry, jag har skrivit tidigare idag om bilen, några sidor bak. Ska försöka hitta det.

Edit: här skrev jag om bilen

https://www.flashback.org/sp44630447
Senast redigerad av bokfodral 2013-08-05 kl. 22:06.
Citera
2013-08-05, 22:05
Medlem
Citat:

Låter väldigt snurrigt?

Om han åkte med MC till Id* och lånade sin mammas bil när han skulle därifrån?
Stod mammans bil parkerad vid Id* då redan innan han kom? Eller vem körde dit den och i så fall när?
Citera
2013-08-05, 22:07
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:

Innan nån annan kom? DB och FH har varit på adressen ju.
Sin mammas bil alltså?

Bara för Jönköpingspolisen att kolla upp det där med MC:n då. Men det här verkar ju lite skumt i alla fall.
Citera
2013-08-05, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thundercat79
Blir de frikända är det väl bara att börja knega igen. Inget skäl att för uppsägning att ha varit misstänkt.

Om brott som begåtts utom tjänsten och som inte har med arbetet att göra kan vara skäl för uppsägning kan inte besvaras generellt, menar Arbetsdomstolen. Frågan måste prövas efter omständigheterna i det enskilda fallet och en avvägning mellan arbetstagarens intresse att få ha jobbet kvar och arbetsgivarens intresse av att bli av med honom. Frånvaro för att sitta i fängelse är inte detsamma som olovlig frånvaro, men är ändå inte detsamma som frånvaro på grund av sjukdom eller lagstadgad rätt till ledighet, resonerar domstolen vidare.

Kan då redogöra för 2 olika fall som jag varit med om.

I det första fallet var det en anställd som dömdes för grovt narkotikabrott, han fick sparken samma dag som dommen fastställdes och facket tog inte strid för sin medlem.

I det andra fallet var det en anställd som gick med i Hells Angels och sysselsatte sig med flera olika småsysslor på kvällar och helger, övrig personal kände sig otrygga.
Vi sade upp honom med motivering att han var ett problem för verksamheten ( jag minns inte den exakta formuleringen). Killen tog inte strid och det gjorde inte heller facket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in