2013-08-02, 21:18
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Partisympatiundersökningarna från SCB ger inget stöd för att SD skulle ha något särskilt starkt stöd bland "marginaliserade grupper" eller bland "arga unga män". SCB visar faktiskt att SD har procentuellt sett större stöd bland sysselsatta jämfört med icke sysselsatta. Det enda parti som har större stöd bland icke sysselsatta är S.
Nej, kategorierna "marginaliserade grupper" eller " arga unga män" finns inte i SCBs indelning. Ändå faller det sig rätt naturligt att SD som ett antietablisemangsparti har ett starkt stöd bland marginaliserade grupper. Det är ändå från etablisemanget de marginaliserade grupperna är marginaliserade från.
2013-08-02, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Partisympatiundersökningarna från SCB ger inget stöd för att SD skulle ha något särskilt starkt stöd bland "marginaliserade grupper" eller bland "arga unga män". SCB visar faktiskt att SD har procentuellt sett större stöd bland sysselsatta jämfört med icke sysselsatta. Det enda parti som har större stöd bland icke sysselsatta är S.

Har du någon källa på att SCB Kommit fram till det i OU? Väldigt intressant i så fall.
2013-08-02, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostGeneral
Det ända sättet att lösa problemen är att drastiskt minska arbetslösheten bland invandrargrupper, men det har visat sig vara omöjligt trots olika subventionerade åtgärder som instegsjobb och frizoner. Det ska bli intressant att se hur SD gör i olika kommuner runt om i landet. Det skulle inte förvåna mig om SD får snudd på majoritet i vissa utsatta kommuner som har sett kulturberikningen öka kraftigt den senaste mandatperioden tack vare Nero Reinfeldts politik.

Jag har tänkt samma tanke. SD kommer skrälla mer i kommunvalen än riksdagsvalen. Politikerna och journalisterna kommer reagera genom att köra över dessa väljare, vilket kommer få en radikaliserande inverkan.

/SD-trollet
2013-08-02, 23:41
Medlem
När är deras sommarlov slut? Även om jag ogillar alla partier i riksdagen vore det ändå kul med lite siffror. Är ju val snart.
2013-08-03, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Jag har tänkt samma tanke. SD kommer skrälla mer i kommunvalen än riksdagsvalen. Politikerna och journalisterna kommer reagera genom att köra över dessa väljare, vilket kommer få en radikaliserande inverkan.

/SD-trollet
Mjoo, i vissa kommuner i Skåne/Blekinge blir det nog så, men i.o.m. alla skriverier om tomma stolar, avhoppare, nazzetomtar, kandidaturer på rent djävulskap och annat som förknippas med SD på kommunnivå så finns det nog en återhållande faktor där som inte finns på samma sätt i riksdagsvalet. Kommunpolitiker anses nog vara alldeles tillräckligt inkompetenta som det redan är, man vill nog inte förvärra situationen ytterligare med oprövade kort.
2013-08-03, 01:55
Medlem
LostGenerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Mjoo, i vissa kommuner i Skåne/Blekinge blir det nog så, men i.o.m. alla skriverier om tomma stolar, avhoppare, nazzetomtar, kandidaturer på rent djävulskap och annat som förknippas med SD på kommunnivå så finns det nog en återhållande faktor där som inte finns på samma sätt i riksdagsvalet. Kommunpolitiker anses nog vara alldeles tillräckligt inkompetenta som det redan är, man vill nog inte förvärra situationen ytterligare med oprövade kort.

Är det inte möjligt att det räcker med två eller tre normalbegåvade personer för att hålla ihop ett parti på kommunnivå om det handlar om mindre kommuner? Det är ju inte så svårt för karriärister att ta plats i SD och göra kometkarriär jämfört med den tid det tar att ta sig igenom de etablerade partierna.
2013-08-03, 02:10
Medlem
Citat:
Jag tillhör den sortens väljare som röstar SD enbart i riksdagsval.
Jag kan inte se vad de har att tillföra i kommun och landsting.
2013-08-03, 02:13
Medlem
Citat:

Du har så klart en poäng i att SD:s kommunala företrädare inte har något särskilt gott rykte. Men tomma stolar är inget som hindrar de övriga partierna att sköta den dagliga ruljangsen. Jag tror det som framkommit sedan förra valet gjort en hel del medelsvenssons oroliga, och en röst på SD kan då bli ett sätt att få de lokala politikerna att fatta att pösmagad världsförbättring kan leda till en fot i röven med efterföljande lufttur ut ur kommunhuset.

Själv kommer jag rösta på SD i landstings- och kommunalvalet av exakt dessa skäl. Det är en "get the fucking message"-strategi. Det mångkulturella projektet måste dränkas i en känsla av hopplöshet, och om mina lokala SD-företrädare visar sig vara tölpar så gör det dem bara ännu mer effektiva i arbetet med att straffa de ryggradslösa konformisterna i Sjuklövern. Jag kommer till och med personkryssa kandidater om de har dokumenterade ovanor, som att de till exempel alltid klickar med bläckpennan när andra pratar eller inte prioriterar det här med munhygien särskilt högt.

/SD-trollet
Senast redigerad av CharlieLindh 2013-08-03 kl. 02:31.
2013-08-03, 02:34
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag tillhör den sortens väljare som röstar SD enbart i riksdagsval.
Jag kan inte se vad de har att tillföra i kommun och landsting.
Ööö,öhm brum. Är du en skojare?
Kommunen är ju inblandade i hur många invandrare dom kan ta emot t.ex.
Vårdplatser på kommunägda servicehus/äldreboende, skola & omsorg.
Ju fler platser kommunen beslutar om för invandrare ju mer kostar det, och desto mer får dom dra ner på skola, vård & omsorg osv.
Det är ju särskilt i kommunerna platserna måste fyllas.
2013-08-03, 02:50
Medlem
HappySadHarrys avatar
När det gäller kommunalval och trådens topic så tycker jag det inte uppmärksammats nog hur förrädisk SCB:s opinionsredovisning är. I alla grupper geografiska som andra redovisar de rådata som det vore sanningen men i det sammanlagda kan de inte annat än att höja SD:s siffror med i storleksordningen 35-45 procent för att få en någorlunda rimlig procentandel när de redovisar SD:s opinionssiffror.

Tidningarna redovisar glatt de lägre siffrorna för att visa vilket lågt stöd SD har i de olika socioekonomiska, åldersmässiga, könsmässiga eller geografiska grupperna fast det inte är riktiga siffror som inte ens SCB tror på.

Detta tycker jag är ett riktigt bedrägeri i syfte att lura läsarna.
Senast redigerad av HappySadHarry 2013-08-03 kl. 03:05.
2013-08-03, 09:27
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ööö,öhm brum. Är du en skojare?
Kommunen är ju inblandade i hur många invandrare dom kan ta emot t.ex.
Vårdplatser på kommunägda servicehus/äldreboende, skola & omsorg.
Ju fler platser kommunen beslutar om för invandrare ju mer kostar det, och desto mer får dom dra ner på skola, vård & omsorg osv.
Det är ju särskilt i kommunerna platserna måste fyllas.

SD är extremt viktiga i kommunerna :

Här i min kommun, en av Sveriges största, är det just nu en enorm folkstorm mot ett beslut att släcka ner 1/3 (!) av alla gatlyktor, samt att uttalat inte laga hål i gatorna längre. Dessutom går det regionala sjukhuset totalt på knäna, med inställda operationer och patienter liggandes i korridorerna.

Detta i en kommun som är en av Sveriges mest välmående, och i ett land med en av världens största exportindustrier och med ett av världens högsta skattetryck.

Var tar pengarna vägen? Sverige borde vara extremt välmående egentligen. Men sanningen är att pengarna framför allt går till enormt resursslukande specialstöd till hopplöst analfabetiska somalier i skolan, och till boendestöd mm till nyanlända familjer.
2013-08-03, 09:39
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
För övrigt, någon som vet vad som har hänt med
https://www.facebook.com/SDjatack

Länkas ju även från www.sverigedemokraterna.se. Men senaste inlägg för 29 dagar sedan (!) och antal personer som "pratar om detta" har därmed sjunkit som en sten. Varför misshandlar partiet sin facebooksida på detta sätt??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in