2012-11-20, 19:24
Medlem
Är det bara jag som är rädd för alla smittor som flyktingar tar in i landet? Jag tycker inte jag hittar mycket information om det över huvud taget (t.ex i media). Eftersom tuberkulos är utbredd i Somalia borde det vara en hög risk (om inte ett oundvikligt samhällsproblem) med tuberkulosspridning i Sverige.

Balkanflyktingar är ofta koloniserade med MRSA. Meticillinresistenta stafylokocker.

Smittskyddsinstitutet sammanfattade en konferens (som jag tror är en gång om året). Ingen nämner flyktingar som en orsak. Varför inte? De som jobbar med flyktingar vet att många bär på smittor. Där det bl.a står:

"Antibiotikaresistens – ett globalt hot

Antibiotikaresistens är ett globalt hot mot såväl folkhälsan och djurhälsan som hela den moderna hälso- och sjukvården. Sverige har ett gott läge jämfört med många andra länder, men med ökad rörlighet av människor, djur, livsmedel och andra varor kommer åtgärder för att begränsa antibiotikaresistens att bli allt viktigare."

Är det bara jag som tycker att (utöver alla andra orsaker) ta in sjuka och sjukdomsbärande flyktingar är obehagligt?
Citera
2012-11-20, 20:35
Medlem
Heladageniskogens avatar
Visst är det sjukt men skall man vara ärligt så är det ju dock faktiskt positivt med i viss mån ur ett evolutionärt perspektiv. Se på indianerna, de var en isolerad population som dog som flugor när de kom i kontakt med sjukdomarna som de mer "kosmopolitiska" raserna hade (som å andra sidan inte behövde bo i varandras områden för det). Det är väl en av de få sakerna som faktiskt kan ses som positivt med "öppna gränser" ur ett långsiktigt perspektiv.

Det är däremot horribelt att vi gett icke-vita kunskapen att framställa antibiotika, dels för att de får evolutionära framgångar av den och dels för att de är för korkade för att hantera kunskapen ansvarsfullt (antibiotika används faktiskt nästan mest (och framförallt felaktigt) i uländer, med massiv resistensutveckling som följd). Man bör aldrig ge kunskap om mediciner till andra raser, det är nog bland det värsta vi gjort faktiskt förutom att ge dem det industrialiserade samhället och såklart låtit dem massinvandra till vårt eget samhälle.

Och vi kommer få betala för det...
Senast redigerad av Heladageniskogen 2012-11-20 kl. 20:47.
Citera
2012-11-20, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiamo
Är det bara jag som är rädd för alla smittor som flyktingar tar in i landet? Jag tycker inte jag hittar mycket information om det över huvud taget (t.ex i media). Eftersom tuberkulos är utbredd i Somalia borde det vara en hög risk (om inte ett oundvikligt samhällsproblem) med tuberkulosspridning i Sverige.

Balkanflyktingar är ofta koloniserade med MRSA. Meticillinresistenta stafylokocker.

Smittskyddsinstitutet sammanfattade en konferens (som jag tror är en gång om året). Ingen nämner flyktingar som en orsak. Varför inte? De som jobbar med flyktingar vet att många bär på smittor. Där det bl.a står:

"Antibiotikaresistens – ett globalt hot

Antibiotikaresistens är ett globalt hot mot såväl folkhälsan och djurhälsan som hela den moderna hälso- och sjukvården. Sverige har ett gott läge jämfört med många andra länder, men med ökad rörlighet av människor, djur, livsmedel och andra varor kommer åtgärder för att begränsa antibiotikaresistens att bli allt viktigare."

Är det bara jag som tycker att (utöver alla andra orsaker) ta in sjuka och sjukdomsbärande flyktingar är obehagligt?

Tja, är du en etnisk svensk person med ursprung från forntid så behöver du inte vara orolig då du redan har skyddet i kroppen.

Sedan smittas nog flera av handelsresor och semesterresor än av de fåtal som kommer in i landet.
Citera
2012-11-20, 21:12
Medlem
aryan_utophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Tja, är du en etnisk svensk person med ursprung från forntid så behöver du inte vara orolig då du redan har skyddet i kroppen.

Sedan smittas nog flera av handelsresor och semesterresor än av de fåtal som kommer in i landet.

"Fåtal" i runda slängar 100 tusen per år förvisso så är det en del europeer och svenskar som återvänder. I södra afrika sprids resistent tuberkulos som en löpeld, just Somalia har inte så mycket hiv men mycket annat, i nildeltat kring Egypten är över 20% av befolkningen smittade med hepatit c. Och när de väl kommer hit så får vi sota för det.
Citera
2012-11-20, 21:43
Medlem
Citat:

Huh? Du tror att fornsvenskar på något sätt är immuna mot TB och dylika smittoämnen?

Och..."fåtal"? Hur många måste man komma upp i för att det inte ska vara ett "fåtal" längre? En miljon invandrare per år?
Citera
2012-11-21, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dre
Huh? Du tror att fornsvenskar på något sätt är immuna mot TB och dylika smittoämnen?

Och..."fåtal"? Hur många måste man komma upp i för att det inte ska vara ett "fåtal" längre? En miljon invandrare per år?

tips läs lite om immunologi så har du svaret. Sedan är det bara runt 30 000 som kommer per år, inte ens det. Siffran 100 000 /år har alltid varit fel och en statistisk lögn.
Citera
2012-11-21, 07:22
Medlem
Citat:
tips läs lite om immunologi så har du svaret. Sedan är det bara runt 30 000 som kommer per år, inte ens det. Siffran 100 000 /år har alltid varit fel och en statistisk lögn.

Tips till alla och envar! Gnabbas inte om hur många det är.
(Såvida den som ordar inte personligen har räknat dom. Men det kan inte bevisas vara gjort i alla fall, så det hjälper inte.)
Antalet invandrare per år = Det antal som den som ordar just nu väljer att gissa på.

Tips 2. Gnabbas bäst ni vill.
Citera
2012-11-21, 07:42
Medlem
Citat:

TBC är en bakteriell sjukdom och immunitet existerar inte. Det finns nämligen flera typer. Och därför ger vårat gamla vaccin långt ifrån 100% skydd. Du borde inte vara så kaxig när du uppenbart inte vet själv.
Citera
2012-11-21, 10:14
Medlem
Angående TBC:

"De allra flesta fallen i Sverige kommer ifrån Afrika (49 procent) och då framförallt från Afrikas horn som vi har en ganska stor invandring ifrån. Därefter kommer fall med ursprung i Asien (17 procent) och Östeuropa inkluderat före detta Sovjetunionen (10 procent). Hittills i år är 13 procent av fallen födda i Sverige vilket är aningen mer än under 2011 då den gruppen totalt utgjorde 11 procent. För de 221 fall som vi har uppgift om tidpunkt för ankomst till Sverige ses ett diagram nedan som visar att de flesta som insjuknat kommit till Sverige under de senaste fem åren. I många fall har smittan troligen skett innan ankomst till Sverige men smitta på till exempel flyktingförläggning under den första tiden i landet är också en möjlig förklaring i vissa fall."

Statistik från Smittskyddsinstitutet

Men med tanke på att hälsoundersökning (vad jag har förstått) av nyankomna flyktingar är frivillig så vet vi ju faktiskt inte det rätta antalet. Det här är vad som skrämmer mig eftersom de ska in till samhället, in till skolorna etc. Hur kan det enligt lag vara frivilligt? Det är ju inte klokt! Från rikshandboken:

"Asylsökande, flyktingar och anhöriga till dessa, som kommer till Sverige inom två år efter att den förste familjemedlemmen fått uppehållstillstånd i Sverige, har rätt till en kostnadsfri hälsoundersökning. Socialstyrelsen utfärdar riktlinjer för hälsoundersökningen. En ny version är aviserad under 2011. Ofta finns det kompletterande lokala riktlinjer. Denna hälsoundersökning är enligt lag frivillig och detta medför också att t.ex. skolor inte har någon befogenhet att ställa krav på att barn genomgått denna inledande hälsoundersökning innan barnen introduceras i skolan."
Citera
2013-08-01, 21:42
Medlem
White Christmass avatar
Detta kommer slå ner som en bomb! Och är en stor skandal att man inte berättar för svenska föräldrar att deras barn riskerar att få dödliga sjukdomar i skolan. TBC tuberkulos smittar genom hostning, nysningar och ofredande.

Ta bort dina barn från invandrarskolan, vågar du ta risken, informera nära och kära innan barnen smittas av en sjukdom man ger besvär hela livet och som många gånger leder till döden.

En stor politisk skandal. Upplys om mörkläggningen!
Citera
2013-08-01, 22:00
Medlem
StigAllans avatar
Mötte en sandneger när jag var ute och promenerade, han startade att hosta sjukt kraftig och jag bytte genast sida på gatan.

Där var det något som invandraren skulle suttit på en karantän-ö ute i havet för innan han blivit insläppt för det första och för det andra så skulle sjuklingen aldrig ens fått chansen att sätta sin smittsamma lekamen på Svensk mark!
Citera
2013-08-01, 22:18
Medlem
Lelianas avatar
Kul att tråden är bumpad, då det går så väl med dagens händelse så kapar jag tråden lite: Diskuterade med ett gäng där ena var född i Iran. Hon förklarade att tjugo år sedan när hon skulle donera blod blev hon nekad, de hänvisade att de hade andra slags vacciner och dylikt i hennes land förklarade kvinnan. I sann PK anda tyckte alla att detta var hemskt och man "visste inte bättre" och att saker är annorlunda idag. Blev även en uppmaning att hon skulle gå och donera blod igen då det behövs.

Då jag inte misstänker att hennes historia är falsk eller att förklaring om risken som hon fick är påhittad, slipper jag fråga de frågorna, utan frågar då om detta är något man tänker på idag, eller om det är så att "alla får donera" som dessa människor försäkrade henne om är sann?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in