Örngott
Min huvudhypotes har varit att man tagit FH:s flickväns bil från platsen för bilbranden. Därefter har man bränt FH:s kläder i skogen nedanför DB:s hus. Örngottet skulle då legat i FH:s bil för att skydda den och örngottet i satin kan väl tänkas vara ett kvinnligt örngott...?
Antag nu att det stämmer att man tagit golfen till DB. Där har AJ och DB badat, kanske tillsammans medan FH bränt sakerna - då blir frågan varför har man har eldat upp AJ:s kläder här??? Vore det inte bättre att elda dem vid bilen? Eller vill inte AJ åka naken från berget? Varför eldas inte kläderna på bästa stället??? Eller är det FH:s jacka?
Boken är också knepig.
Citat:
Ursprungligen postat av
mypenisatrap
Om det är FH:s bil så bör det väl vara hans flickväns... Men, är det inte en tantbok? Fast tjejer har lustig smak och vi män förstår oss aldrig riktigt på dem... Jag känner det i alla fall lite knepigt men flickvännen kanske har speciella intressen.
Det finns alltså en helt annan möjlighet. Kom ihåg att en av de boende på Ö Margaretevägen har en mörgrön S40. Säg att alla iakttagelser om en S40 där är felaktiga och innebär en förväxling och att utredningen gått på en liten mina i det fallet.
Kanske kan i så fall detta vara ett alternativ: AJ råkar ha ihjäl Ida. Han inser att han inte kan ringa DB för han vill inte dra in DB genom spårbart telefonsamtal mitt i natten. Han springer därför hem till mamma (och sprider senare ut att SB setts springa från platsen utifall att någon skulle ha sett någon springa). Där tar han mammas volvo och kanske lite lakan, örngott mm. Någon tyckte örngottet såg gammalmodigt ut... han lägger allt i bilen och åker till Ö Margaretevägen och ser att ingen upptäckt brottet. Går in och gör jobbet i lägenheten själv och drar ensam ned kroppen. Jag har länge hävdat att spåren visar att det är en mans verk... Han åker sedan mot DB för att söka upp honom direkt. Möjligtvis dumpar han kroppen innan han mött DB.
När DB kommer in spelar mindre roll i denna teori... Planen kanske är att mammas bil är skyddad med lakan och därför avslutas jobbet med en liten brand söder om DB:s hus. Men branden misslyckas. Därför kommer man på att det är smartare att rafsa ihop alla brandrester och lägga in dem i DB:s S40, köra den lite runt omkring för att dra uppmärksamhet till den och sedan bränna den på berget och kanske rent av gör sig själva sökbara dit. Det fina med denna teori är att även om den är vild så gör den det rejält intressant att kolla av mammans bil. För visst är det väl sannolikare att en tant haft den där boken liggande i bilen och att den råkat bli nedblodad och därför behövde brännas. I så fall finns det goda chanser att en koll av mammans bil ger bra resultat.
Men som sagt. Jag kan ha tokfördomar om den där boken och FH:s flickväns smak kanske är långt bättre än min.
En person har för övrigt mailat mig om en tredje brandplats söder om DB:s hus. Där kan möjligtvis den misslyckade branden också ha fullföljts om nu Id* åkte med S40:n. Man skall inte låsa sig fast vid en teori...