2013-07-31, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag ser dem nog bara som tecken som bara betyder något utifrån sammanhanget de placeras i? Talsystem är som olika strukturer. Men positioner är fasta. Ett tecken i ett talsystem blir ett annat tecken eller fler tecken i ett annat talsystem men värdet avgörs av positionen. 1 har samma position i alla talsystem.
Så dom har ingenting med antal att göra?
Citera
2013-07-31, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Så dom har ingenting med antal att göra?

Säger jag 10 bananer så vet du hur många det är, så länge vi är överens om ett decimalt talsystem. Men tänker jag kvarternärt är 10 bananer för mig, 4 för dig.
Citera
2013-07-31, 18:44
Bannlyst
Citat:
Säger jag 10 bananer så vet du hur många det är, så länge vi är överens om ett decimalt talsystem. Men tänker jag kvarternärt är 10 bananer för mig, 4 för dig.
Så siffror HAR med antal att göra även för dig, eller hur?
Citera
2013-07-31, 18:56
Medlem
Citat:

Ja.
Citera
2013-07-31, 19:10
Medlem
526s avatar
Citat:
Vad är det du försöker säga med detta? Att matematik handlar om att räkna äpplen i en korg och inte om naturens inre beskaffenheter?
Citera
2013-07-31, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vad är det du försöker säga med detta? Att matematik handlar om att räkna äpplen i en korg och inte om naturens inre beskaffenheter?
För mig är matematik en social konstruktion, jag är formalist när det gäller matematik. För skrumpe är nog matematik något platonskt, därför kommer vi inte kunna enas. Jag säger inte att jag har rätt, det är bara så JAG tolkar matematiken.
Så nej, jag kommer inte hålla med om att 1/7 är något specielt, skriv den i bas7 så får du 0.1, så enkelt var det att trolla bort DEN konstigheten...
Citera
2013-07-31, 19:47
Medlem
Citat:
För mig är matematik en social konstruktion, jag är formalist när det gäller matematik. För skrumpe är nog matematik något platonskt, därför kommer vi inte kunna enas. Jag säger inte att jag har rätt, det är bara så JAG tolkar matematiken.
Så nej, jag kommer inte hålla med om att 1/7 är något specielt, skriv den i bas7 så får du 0.1, så enkelt var det att trolla bort DEN konstigheten...

Jag har inte sagt att 1/7 är något speciellt.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-07-31 kl. 20:23.
Citera
2013-07-31, 19:50
Medlem
526s avatar
Citat:
Ok, så i vissa fall anser du det fullt rationellt att ha en världsbild som är helt subjektiv, men i andra fall är det fel?

Och hur kan matematik var en social konstruktion? Vissa "regler" är helt klart konstruerade för att passa en världsbild eller för att kunna fungera smidigare i systemet, som tex gränsvärden.
men matematik som fenomen är inte människan har hittat på. Vi har hittat på språket, dvs tal och symboler, men det vi räknar på, dvs världen, är som den är.

Det intressanta i detta är att matematiskt tänkande finns i själva naturens innersta. naturen är matematisk i sin helhet. Det enda vi känner till som producerar den typen av logik och tänkande är människan. Dvs intelligens och medvetande är i direkt proportion med matematiken. Ju mer intelligens och medvetande ju mer organiserat tänkande.
Jag har svårt att bortse från det sammanhanget. Det vore att ljuga och förtränga att inte ta med detta i beräkningen
Citera
2013-07-31, 20:05
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Nej
Skulle du kunna uttrycka vilka ordalag som väckt ditt ogillande, du kanske kan länka in något stycke som du reagerar på.. så jag får se din bedömningsförmåga , är han bråkig eller vad, om du nu som vanligt inte har kraften att gå hela omvägen via länk, för det kräver så kalrt extra energi från dig att förklara, hur Dawkins intellekt kontrar ditt.

Jag har aldrig läst en bok av Dawkins och f.ö en promilles promille av världens böcker, så matematiker är jag inte.

Skicka in ett stycke av D som irriterar dig. Han pratar ju om illusioner men han förstår inte dig?
Citera
2013-07-31, 20:08
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Och hur kan matematik var en social konstruktion? Vissa "regler" är helt klart konstruerade för att passa en världsbild eller för att kunna fungera smidigare i systemet, som tex gränsvärden.
Jaha, gränsvärden är användbara. Infinitesimaler är också användbara. Och? Det är liksom vi som har definierat dem.

Citat:
men matematik som fenomen är inte människan har hittat på.
Hur vet du det?

Citat:
Vi har hittat på språket, dvs tal och symboler,
Japp

Citat:
men det vi räknar på, dvs världen, är som den är.
Värden är som den är ja. Ganska trivialt kan man tycka, men men.

Citat:
Det intressanta i detta är att matematiskt tänkande finns i själva naturens innersta.
Hur vet du det?

Citat:
naturen är matematisk i sin helhet.
Hur vet du det?

Citat:
Det enda vi känner till som producerar den typen av logik och tänkande är människan.
Producerar vad? Matematik?

Citat:
Dvs intelligens och medvetande är i direkt proportion med matematiken.
Kanske för att det är vi som har skapat matematiken?

Citat:
Ju mer intelligens och medvetande ju mer organiserat tänkande.
Japp

Citat:
Jag har svårt att bortse från det sammanhanget. Det vore att ljuga och förtränga att inte ta med detta i beräkningen
Sammanhanget mellan intelligens och tänkande? Varför skulle det vara intressant tycker du`?
Senast redigerad av baylife 2013-07-31 kl. 20:31.
Citera
2013-07-31, 20:12
Medlem
baylifes avatar
Egentligen tror jag att 526 inte vet någonting alls. Men det är bara vad jag tror.
Citera
2013-07-31, 20:13
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Jag har inte sagt att 1/7 är något speciellt. Men jag återkommer med utmaningen angående exemplet på enheter som är 1(min avatar) som jag säger är gud för mig. Jag vill jämföra exemplet med vad som helst som ni kan komma upp med. Gudar eller icke-gudar.
Varför tar du bort allt du skriver pojk!???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in