2013-03-28, 19:41
Medlem
Aldoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Det är dags att komma igång med hemproducerandet igen.

Jag har en gammal mac mini över som jag tänkte köra garageband på.

Har en stålsträngad med inbyggd mic samt ett midi-keyboard.

Hur knyter jag ihop detta? Ska jag köpa något extern ljudkort jag kan plugga in guran samt microfon i?
Börja producera house istället. Då slipper du krångel med sladdar och du kommer garanterat tjäna mer pengar på det. Varsågod.
Citera
2013-03-28, 19:45
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aldoe
Börja producera house istället. Då slipper du krångel med sladdar och du kommer garanterat tjäna mer pengar på det. Varsågod.

Hehe. Jorå.
Citera
2013-03-28, 20:23
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aldoe

Det här var ett klockrent svar och jag kan bara hålla med.

Vad är det för midi-keyboard du har? Du skulle kunna köpa ett midi-keyboard som du bara kör in usb med så kör du.

Stålsträngad? Lyssnar folk på sånt nu på 2000-talet?
Senast redigerad av nedboy 2013-03-28 kl. 20:25.
Citera
2013-03-28, 20:26
Medlem
svart-rullstols avatar
House är den mest överskattade genren.

OT:
Ja, jag föreslår att du köper någon form av externt ljudkort. Funkar annars att använda datorns inbyggda om man inte är så jättekräsen på kvalitén.
Jag rekommenderar dock inte att du spelar in akustisk gitarr med den inbyggda mikrofonen utan att du köper en extern som kan ta upp ljudet. Du får mycket bättre kvalité och har en mikrofon du kan spela in annat skoj med också.
Citera
2013-03-29, 00:41
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
House är den mest överskattade genren.

OT:
Ja, jag föreslår att du köper någon form av externt ljudkort. Funkar annars att använda datorns inbyggda om man inte är så jättekräsen på kvalitén.
Jag rekommenderar dock inte att du spelar in akustisk gitarr med den inbyggda mikrofonen utan att du köper en extern som kan ta upp ljudet. Du får mycket bättre kvalité och har en mikrofon du kan spela in annat skoj med också.

Sant behöver ändå en mic för att sjunga i. Funderar på en snowball, mest för den ser så ball ut
Citera
2013-03-29, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Sant behöver ändå en mic för att sjunga i. Funderar på en snowball, mest för den ser så ball ut
Titta runt på thomann.de, dom har mikrofoner, mixers, ljudkort etc för billiga pengar. Mycket snabb och bra service och bara 150kr i frakt till Sverige.
Citera
2013-04-05, 00:58
Medlem
Beror ju lite på hur stor budget du har. Ett ljudkort behöver du i alla fall, Native Instruments Kontrol 1 har jag, ingen värstinggrej då jag bara använder det till monitorerna, men de har två ingångar så du kan spela gitarr och sjunga samtidigt ifall du skulle vilja det. Tror de kostar runt 2000.

En bra mikrofon för en billig peng är SE Electronics X1. Kostar runt 1 - 1,5 tror jag och är riktigt prisvärd!

Sen beroende på din budget så kan man alltid krydda detta med mer roliga och viktiga saker men det här räcker för att kunna spela in din musik.
Citera
2013-04-05, 10:37
Medlem
Här har du lite prylar som du kan behöva till studion

http://www.thomann.de/se/brauner_vma.htm

http://www.thomann.de/se/manger_msmc1.htm

http://www.thomann.de/se/soundcraft_vi_4.htm

http://www.thomann.de/se/moog_voyager_lunar_gold_limited_ed.htm

Glöm inte att tacka mig när du slagit igenom!
(Uppskattar tack i form av guldtackor)
Citera
2013-07-30, 08:07
Medlem
Ettglasjuices avatar
Köpa amatörstudio för house/EDM-musik.

Tjena!

Jag har hållit på någon månad nu med att göra lite EDM-musik i FL Studio och har blivit sugen på att införskaffa mig olika saker så som ett midiklaviatur, utöver det har jag rätt dålig koll på vad som behövs.

Skulle ni kunna tipsa om saker att införskaffa till min studio(som förövrigt ska vara i mitt rum)? Jag har inte allt för hög ekonomi att gå på så inga löjligt dyra grejer tack!

Väl mött!
Citera
2013-07-31, 01:48
Medlem
treeflows avatar
Dator, FL, Midiklaviatur, Ljudkort, Monitorer t.ex. KRK Rokit. Klart!
Citera
2013-07-31, 04:48
Medlem
Jag hade köpt allting begagnat, finns mängder av folk som börjat göra musik och tröttnat väldigt snabbt då är det bara att köpa det för halva priset ibland mer.
Citera
2013-07-31, 16:35
Medlem
Ettglasjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av treeflow
Dator, FL, Midiklaviatur, Ljudkort, Monitorer t.ex. KRK Rokit. Klart!

Har du något förslag på midiklaviatur och ljudkort?

Vad är så viktigt med monitorer och hur skiljer dem sig mot vanliga högtalare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in