TTELA skriver att Polisen sökt på Stallbacka området idag ihop med MPS. Någon som känner till mer exakt vart på Stallbacka de har sökt? Det finns en del områden som borde vara mer intressanta än andra där. Jag vet inte om deponiområdet vid DHL räknas till Stallbacka men där tycker jag man borde söka. https://anonfiles.com/file/de1ebac22cb9507b2d35e851c504d1e8
PT har alibi. Jag utgår ifrån att AJ är regissören och gärningsmannen.
När AJ stod där i lägenheten var han tvungen att få bort kroppen. Om han inte kunde tjuvkoppla bilar och ville be sin mamma om hjälp, så återstod bara dödspolaren DB. Men jag tror inte att AJ i det läget berättade för DB att han (AJ) var bunden till brottsplatsen via två telefonsamtal.
Denna information kom nog till DB och FH i ett senare skede.
Brottsplatsen? är det utanför eller i lägenheten som dom är kopplade till, kan ju vara så enkelt att dom kom förbi och hämtade upp Aj. Och alibi jojo det är ju tydligen släktingar, har ju hänt förr att ge falskt alibi.
"Polen beslutar om 36-åring. Den mordmisstänkte 36-åringen befinner sig fortsatt utomlands, och nu är det upp till polsk polis att besluta när han ska överlämnas till Sverige."
Vad kan hindra den polska polisen att inte vilja bli av med en svensk mordmisstänkt så snabbt som möjligt? Det verkar som åklagaren pratar om 1-2 veckor ?
Om AJ är den skyldige, vilket jag är övertygad om att han är, kan han gärna sitta kvar i det polska häktet ett tag. Det verkar inte vara speciellt "lyxigt"!
Först måste polen förvissa sig om att det är rätt gubbe och att gripandet skedde enl. interpol. Mycket pappersarbete. Sådant tar tid.
Sedan måste Svenska polisen begära att få ut honom. Mer pappersarbete mer väntan.
Under tiden kanske det hittas mer bevis.
Han sitter väl rätt bra där han är. Kanske inte något lyxhotell men i alla fall tak över huvudet.
Du tror inte att AJ har tagit sin MC med sig? Han har ju tagit sig till BO på något vis från början. Hade han haft egen bil hade han inte behövt hjälp. MC:n framstår som tänkbar. Att lämna den kvar på brottsplatsen verkar korkat.
Min gissning är att dem har haft bilen och MC:n. Som jag sagt tidigare så går det att ta sig betydligt längre in i skogen på MC än med bil. Att lägga ett inplastat lik över sadeln och leda MC:n med växeln i är också fullt möjligt om man behöver "bärhjälp" förbi bommar etc. Jag finner det dock inte troligt att MC:n har använts till annat än "ficklampa" och eventuellt transportmedel från brandplatsen.
Det är ju inte 100 att han åkte MC till thn.
Om han gjorde det och de skulle äta och dricka tror jag den stod kvar hos hans mor.
Jag hade lämnat den hos Id@ om jag kört den dit. Då finns det ingen som kan vittna om vilken tid han skulle åkt därifrån, vilket någon troligtvis skulle hört eller sett. Eller någon hundägare som noterat att den var där eller borta.
Du tror inte att AJ har tagit sin MC med sig? Han har ju tagit sig till BO på något vis från början. Hade han haft egen bil hade han inte behövt hjälp. MC:n framstår som tänkbar. Att lämna den kvar på brottsplatsen verkar korkat.
Min gissning är att dem har haft bilen och MC:n. Som jag sagt tidigare så går det att ta sig betydligt längre in i skogen på MC än med bil. Att lägga ett inplastat lik över sadeln och leda MC:n med växeln i är också fullt möjligt om man behöver "bärhjälp" förbi bommar etc. Jag finner det dock inte troligt att MC:n har använts till annat än "ficklampa" och eventuellt transportmedel från brandplatsen.
En bil som brinner upp, en mc, tre herrar och ett BO. De borde haft minst ett transportmedel till. Hur många km/mil är det mellan DB:s och FH:s bostäder och platsen där bilen brann?
Brottsplatsen? är det utanför eller i lägenheten som dom är kopplade till, kan ju vara så enkelt att dom kom förbi och hämtade upp Aj. Och alibi jojo det är ju tydligen släktingar, har ju hänt förr att ge falskt alibi.
AJ är bunden till den plats där polisen senare hittade mängder av blod, Id*s blod. Om polisen godtar PTs alibi så återstår bara AJ, plus möjligen annan okänd GM som råkade komma förbi.
AJ är bunden till den plats där polisen senare hittade mängder av blod, Id*s blod. Om polisen godtar PTs alibi så återstår bara AJ, plus möjligen annan okänd GM som råkade komma förbi.
Gärningsmannen som råkade komma förbi kan ju vara PT oavsett alibi eller ej. Det är ju inte alltid säkert att alibit talar sanning heller, men mer en fråga för polisen att kolla upp
Polisen har aldrig uttalat sig om PT, s alibi. Bara att han aldrig varit misstänkt.
Det är bara PT själv som sagt till aftonbladet att han nämt till polisen att han var med släktingar hela helgen.
”Ur tankar och känslor föds ord och handlingar. Hur skulle tankar och känslor då kunna vara den enskildes ensak? Tillhör inte hela medsoldaten Staten? Vem skulle då hans tankar och känslor tillhöra, om inte Staten de också? Hittills har det bara inte varit möjligt att kontrollera dem – men nu är alltså medlet funnet. /.../ Medlet ska tjäna vår trygghet, allas vår trygghet, Statens trygghet.” (s. 12-13)
Kallocain är en mörk skildring av ett samhälle där individen bara är ett kugghjul, viktig förvisso, men lätt att byta ut om det blir något ”fel” på det. Samhället är präglat av hjärntvätt, propaganda och övervakning – överallt finns elektroniska polisöron och varje hem har ett hembiträde vars uppgift också är att informera polisen om eventuellt avvikande beteende. Dessutom kan vem som helst ange dig om du uppträder misstänkt. Barn skickas iväg till speciella uppfostringsläger redan som sjuåringar, och indoktrineras där till att bli goda, lojala medsoldater. Det tillhör goda, lojala medsoldaters plikt att ange andra som inte kvalificerar in i gruppen. Människor i allmänhet inte bara finner sig i kontrollen, utan tvärtom uppskattar de den höjda säkerheten de är övertygade om att kontrollen gett dem.
Världsstaten - landet i boken - har på grund av krigshot från Universalstaten tvingat ner människorna under jord. Där lever de i olika "celler" Kemistäder, Skostäder och så vidare, men byggnationen sträcker sig nedåt som skydd mot faran. För att undvika spionage tillåts inte medborgarna i de olika cellerna att besöka varandra, och om familjer splittras är det för gott.
Statens kontrollsystem fullbordas den dag kemisten Leo Kall uppfinner en drog, som uppkallas efter uppfinnaren, Kallocain. Detta serum får människor att avslöja sina innersta tankar, och är avsett att användas för att avslöja statsfientliga tankar.
En natt invaderas Världsstaten av sin fiende och Kall blir fånge i Universalstaten, som liknar Världsstaten. Kall skriver i hemlighet ned sina minnen. Där reflekterar han även över att fångenskapen trots allt inte är mycket sämre än hans tidigare "frihet". Trots allt vägrar han sluta tro att hans Kallocain skall kunna hjälpa människor att skapa en ny, bättre värld.
Huvudpersoner
Leo Kall är vid en första anblick en god medsoldat, övertygad om Statens förträfflighet, och väl medveten om – och ibland till och med avundsjuk på – de offer som individen ibland måste göra till förmån för Statens bästa. Man ser dock snart Kalls ideliga kamp med sig själv där han å ena sidan längtar till något, bortom Staten, som han inte riktigt kan sätta fingret på (frihet framförallt), för att i nästa sekund rationalisera bort tanken till något som istället gynnar Staten. Hans kärlek till hustrun Linda, som han svartsjukt bevakar, är kanske det som, undermedvetet, främst driver honom att utveckla Kallocain. Han är desperat efter att få veta om han kan lita på henne, om hon älskar honom – eller om hon har känslor för Kalls kontrollchef Edo Rissen.
Under experimenten med Kallocain hör Leo för första gången andra människor uttala hans egna vaga dröm om något annat; försökspersonerna drömmer om en livsstil baserad på kärlek och frihet i frisk luft och utan övervakning, där Staten inte längre finns. De vill kunna lita på sina medmänniskor. Då stärks hans tvivel om Statens förträfflighet ytterligare, men skrämd av tankarna jobbar han aktivt för ett lagförslag som går ut på att alla ska gå igenom en Kallocainundersökning. Kalls kamp med sig själv intensifieras mer och mer – hans inlärda (av Staten) uppfattning om rätt och fel strider mot hans odefinierbara längtan efter något annat.
Efter en tid i Polskt häkte sjunger man ut hemma i Sverige.
Han kan gott stanna i två månader i Polskt häkte enligt mig då är A.j mer medgörlig. och full med löss.
Tror att den "smarte" motot tänkte lite fel när han knallade in på ambassaden.
Trodde nog att han skulle sättas på ett plan till Sverige och ett massmediauppbåd skulle möta, där han kunde förklara sin oskuld och vilken missförsdådd människa han är.
Har sett en Polsk häkteslokal i en fuktig källare under en polisstation i Gdansk. Där kan snackas om "lyxhotell".
Hade aldrig röjt mig i Polen utan dykt upp i Sverige om jag hade varit i hans situation.