2013-07-30, 16:16
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag skulle inte bevisa ettan men jag fick frågan.

Jag skulle inte bevisa Gud men jag vill att ni antar min utmaning.

här är utmaningen:

Jag presenterar ju här på forumet ett enstaka exempel(min avatar) av en oändlig uppsättning olika enheter som var och en är 1. Exemplet är vad det är och jag har beskrivit det tidigare, MEN. Jag avstår nu definitivt från alla analogier eller slutsatser angående exemplet som man inte empiriskt kan dra genom att (enkelt)räkna själv eller själv se med ögonen genom att titta på avataren. Jag avstår alltså i och med detta från att säga att exemplet är vare sig det eller det som man inte kan läsa sig till själv. Men jag säger att detta är Gud för mig, vilket är min ensak.

Så med min nya extremt hårda begränsning i min egen argumentation vill jag utmana er att framställa vilken Gud eller icke-Gud som helst här påhittad eller ej och jämföra honom med min Gud.

Om min Gud är den sanne Guden så borde han stå sig i alla jämförelser, eller hur?

Varsågoda.

Obs, om min Gud står sig mot er Gud betyder det inte att min Gud är Gud. Men om han står sig mot er icke-Gud har min tro mer grund än er tro.
Jaha så du utnyttjar om man säger gudsbegreppet och tillknyter det matematik, så gjorde lärarna som nu är gamla också.. allt som var abstrakt blev genast gud och är det din gud så har jag inget att konkurrera med, jag respekterar alltså vad gud betyder för dig oavsett du kallar en vinkel för gudalik eller en yta för den lille gud och en annan siffra för gud med annat prefix och alla tecken som matematik myllrar av, ser inget fel i din personliga gudsuppfattning. Sanningen att säga så är det just så t.ex katoliker och judar jesuiter och många fler också håller på, är någonting ngt bra, så snor man det direkt! och tillknyter hela religionspaketet till något snillrikt, så funkar också kreationismens läger där de ivrar sig i vetenskapliga högborgar, så fort snillen spekulerar så kommer det alltid någon fundamentalist (oftast hardcore) och plötsligt är det inte alla förunnat längre att ens få säga sig veta ett skit om matte, så länge den inte direkt drar i handen och tvingar in hela personen, alltså inte enbart intellektet, hela personen angrips och kan t.o.m få epitet av korkad idiot över att "inte förstå Gud" - förstod du detta DILEMMA?
Citera
2013-07-30, 16:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Har inte ni försvarat er egen ståndpunkt tidigare genom att ifrågasätta andras? Nu vill jag att ni försvarar er ståndpunkt för att jag ifrågasätter den. Jag ger er fria tyglar, men själv begränsar jag mig till empiriska bevis. Jag säger inte att det är er Gud eller något annat som man inte själv kan se. Vad skiljer er från andra som lägger fram påståenden utan bevis om ni själva inte kan ställa upp till prövning det ni tror eller inte tror på?

Vilken ståndpunkt? Jag har ingen ståndpunkt gällande gudar eftersom jag inte tror på några sådana. Bevisbördan ligger på andra att bevisa att några sådana finns. Om gudar inte finns, hur menar du att jag ska producera något? Nej, du får finna dig i att bevisbördan ligger på dina extraordinära konstrukter du försöker framställa som verkliga. Mer behöver jag inte säga. Kom tillbaks när du har något vettigt att framställa.
Citera
2013-07-30, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
På samma sätt som en outhämtad lottovinst innebär att jag vann mer på lotto fastän jag inte köpt en lott.

Nej det är ni som säger att ni har en större vinst än mig på er lott, men ingen av er vill hämta ut den och visa upp den fast jag står här och håller upp min lott för er.
Citera
2013-07-30, 16:22
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej det är ni som säger att ni har en större vinst än mig på er lott, men ingen av er vill hämta ut den och visa upp den.

Eller snarare så står du med en lapp du ritat din lilla avatar på och försöker hämta ut en miljardvinst hos svenska spel fastän du inte har ett nummer rätt.

"Ni förstår inte, den här lappen är evigt 1. Jag måste ha vunnit!!!"
Citera
2013-07-30, 16:25
Medlem
Citat:
Eller snarare så står du med en lapp du ritat din lilla avatar på och försöker hämta ut en miljardvinst hos svenska spel fastän du inte har ett nummer rätt.

"Ni förstår inte, den här lappen är evigt 1. Jag måste ha vunnit!!!"

Få se din lapp då, visa mig att det inte står 0 på den?
Citera
2013-07-30, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag har ingen ståndpunkt gällande gudar eftersom jag inte tror på några sådana.

Tack!
Din ståndpunkt är alltså att du "inte tror på några gudar". Kan din icke-Gud förklara vetenskapligt varför det finns mer än 0 i evighet? Den som är Gud för mig är själv 1. Se avatar.
Citera
2013-07-30, 16:32
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Få se din lapp då, visa mig att det inte står 0 på den?

Jag har ingen egen lapp. Jag står bredvid dig vid kassan och driver med DIG, genom att visa upp min stortå för svenska spel. Och vet du vad? Jag får precis lika mycket pengar...
Citera
2013-07-30, 16:35
Medlem
Citat:
Jag har ingen egen lapp. Jag står bredvid dig vid kassan och driver med DIG, genom att visa upp min stortå för svenska spel. Och vet du vad? Jag får precis lika mycket pengar...

Att inte ha en lott är inte bättre än att ha en nitlott.
Citera
2013-07-30, 16:37
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Nej det är ni som säger att ni har en större vinst än mig på er lott, men ingen av er vill hämta ut den och visa upp den fast jag står här och håller upp min lott för er.
Finns dock en liten sak och det är att gud... är omnipotent, om din gud är andras gud, för gud är gud, eller är gud nu trots allt en person, du säger att behövde gå extremt hårddraget.. ändå har du inte varit sen med att tillskansa dig extra-smicker ur religiösa världar som sällan ägnar sig åt logik, vad du gör är att förknippa gud med logik, sätter etiketten Min Gud och med det utesluter du andra ... hur hög halt av gud har du egentligen fått med i din egna beräkning, är det superlativer för hela slanten på din skola, isf tyckr jag att när någon sträcker på sitt ben... och säger oh så vacker linje mitt ben utgör i rummet.. då är den personen därmed gudomlig.. för.. var det logiskt att "vara människa" eller var det inte så logiskt att hävda kroppen, du har hade skapat trådmodeller, dimensionella.. kroppar, matematiska.. och så har "526" skrivit att alla är en, vad betyder det... alla kroppar är en, en trådkropp är som en biologisk kropp och är alltid logisk eftersom den vad då??? räknar?? men inte när den äter, för det är ologiskt att äta? eller vill du säga att det är matematiskt att äta, hellre andas... en andning tar också in volym av något, som är abstrakt men finns..

Hur långt är du och ni beredda att driva isf?
Ingen kyrka eller troslära har hittills sett människans andningsförmåga som gudomlig och därför i särskilt behov att tillförse med vördnad, matematik däremot har, så jag fttar inte dina kopplingar mellan Gud och linjedragningar och 1.

En etta har aldrig betytt mer än ett för troende, Gud är en IDÈ, inte en matematisk enhet. gudsidén planterade man in helst, utan matematik, hur kan du ha misat de ekvationerna?

Varifrån kommer gud, tre bokstäver, varför ens bokstäver på något som bara är, varenda barn som föds behöver namnges, varenda sak vi har men gud.. kan man bända och stretcha utefter känsla, så din gud är på många sätt ett tecken på egoism. Helt i linje med hur gud alltid använts som slagträ mot andra, du ser ut så... det är gud som straffar, du är si.. gud skänker... du gjorde inte deitten.. det var gud som blev ldsen osv osv..

Klart du alltid hittar en sifferkombination för Din Gud, som för Dig är störst och alltid rätt, men ordet gud och objektet gud... tycker jag inte rimmar. Eftersom du ju ägnar dig åt projicerings-balett och vill trolla, inte enbart räkna.
Citera
2013-07-30, 16:41
Bannlyst
Citat:
Jag håller med dig om att det inte är så självklart. Det är för att 1 finns som vi öht kan göra någonting alls eller ens existera. Anser jag.

Säger du att 1 inte finns? Menar du att jag måste läsa en bok som du har läst för att förstå att min avatar inte kan finnas eller vad menar du?
Jepp
Citera
2013-07-30, 16:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Att inte ha en lott är inte bättre än att ha en nitlott.

Nja, det innebär faktiskt fördelen att inte ha kastat bort sina pengar på något som nu är värdelöst, på samma sätt som du har kastat bort den lilla värdigheten du hade på att propogera för det sannolikt mest korkade gudsbeviset som någonsin figurerat på FB.
Citera
2013-07-30, 16:43
Medlem
BlackJewels avatar
Matte, är att objektifiera verkligheten, rätt?

då behöver du beskriva mer objektivt sett, hur du kan få en siffra till att "påvisa guds existens"

när du var liten och drog med spade i sandlåda, sade då mamma eller pappa till dig att, åh så fin.. rita snällt och fint.. ? om det är så.. så har du blivit inmatad med gudsmannual och inte objektiv reell förståelse för vem och vad som orsakar det som sker i livet.

Matte är nämligen en DEL av livet, inte ETT ENDA ETT, som jag förstår. Matte är helt beroende av vad som också SÄGS medan siffrorna lärs in. Men du vill inte veta av att språk och förstärkning är av betydelse för matematik, om inte för gud, så för matte.. men inte för Dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in