2013-07-29, 21:48
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Nej, du har som vanligt inte förstått saken rätt.

Bilden från Sabbatsberg föreställer Anita Gradin. Detta har klarlagts tusentals gånger i tråden. Eller menar du att Lisbet ska ha hoppat in i ambulansen, därefter ska ambulansen och framförvarande polisbilar ha kommunicerat till varandra att Lisbet, av någon anledning ska byta bil, stannat och genomfört bytet utan att någon ser det och därefter hunnit till Sabbatsberg bara fem minuter efter mordet - där en pressfotograf av outgrundlig anledning väntar på Palme som han omöjligt kan veta är skjuten och än mer omöjligt kan veta vilket sjukhus han är på väg till och allra mest omöjligt hinna dit i tid för att fotografera. Allt detta medans alla inblandade poliser och ambulanspersonal tiger som muren i 25 år över det okända bilbytet med Lisbet.

Tycker du att det kändes som att logiskt och troligt scenario?

Logiskt och troligt ? Ärligt talat, nej. Även om det skulle kunna vara teoretiskt möjligt att byta fordon på väg till Sabb. Blev felinformerad av någon i tråden antar jag. Innebär väl att Lisbet Palme informerades om vad som gäller vid ett annat tillfälle antar jag. Men klart är att hon påstod att även hon blev skjuten efter sitt samtal med SE. En hörnsten i hennes förmodade medverkan i mörkläggningen.

Har Gradin bekräftat att det är hon på bilden ?
Senast redigerad av MBoudine 2013-07-29 kl. 22:08.
Citera
2013-07-29, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Två personer byter bil med varandra på motorvägen ett par mil från mordplatsen. En av männen säger någonting som låter som "eile". Av detta och enkom detta drar du slutsatsen att gärningsmännen måste vara före detta franska främlingslegionärer som gått över till lönnmördarverksamhet.

Vad logiskt och rationellt resonerat av dig

Ja, eller hur? Jag är oerhört säker på att hundratals, kanske tusentals intellektuellt högrestående människor har resonerat och analyserat på ett mycket logiskt och mycket rationellt sätt kring MOP ända sedan 1986 men säg mig då...vad har det hjälpt? Vad gör vi då här egentligen i denna svammeltråd? Inklusive du?

Och handen på hjärtat...hur mycket mer logiskt och rationellt är PR- och kommunikationsexpertens Boboslackes "nazispår"? Jag har gräsligt svårt för nazister och i synnerhet nazistiska poliser som använder övervåld i tjänsten, men därifrån till att mer eller mindre påstå att det faktiskt var Åke J. Ek, Östling, folk ur staybehind som sköt MOP är lite magstarkt tycker jag. Ja, det spårmotivet kan naturligtvis uppfattas som mer "rationellt och logiskt" i allas våra öron (guilt by association) men det behöver absolut inte vara mer logiskt eller rationellt än något annat spår. Inte ens om man försöker påstå att man har insiderinfo som vissa debattörer har velat göra gällande härinne bara för att ge stöd åt sin tes. Fattar man det så...

MBoudine: Jag håller förstås tummarna för att du får rätt en dag. Jag har inget emot ett eko-pol. motiv. Och det mordmotivet utesluter förstås inte "mina" f.d franska främlingslegionärer heller måste jag förstås påpeka.
Senast redigerad av tundra2000 2013-07-29 kl. 22:50.
Citera
2013-07-29, 23:21
Medlem
mvagrippas avatar
Tomas Bresky/ Lars Borgnäs intervjua från 1996.

I bifogade länk är Hasse Holmer med och förtränger bl a Ebbe Carlsson-affären
0500-0630 HH om bredd i spaningarna och svenska konspirationer
1204-1250 HH om gärningsmannaprofilen.
2510-3040 om Axel Morath och PG Näss bl a. Att Morath förbjudit PU att prata m HH är anmärkningsvärt.
3320-4320 Om att SÄPO undanhöll HH uppgifter och högerextremism,
3933 ljuger HH om PO Karlsson,Per Jörlin och Sten Warmland. Ett gott val säger HH.
5335 ifrågasätter Hans Ölvebro.

Hela programmet intressant . Även intervjuerna med Sigvard Marjasin och Jan Danielsson.
hävdas att Näss var den som fick uppgifterna om Jörgen B ang Norrköpingmötet.

http://www.youtube.com/watch?v=Ze2EaT4AMM0
Citera
2013-07-30, 00:07
Bannlyst
Tror ni GM brukar titta in i den här tråden ibland? haha

Eller håller han låg profil?

Förstår inte hur GM kan orka leva med sin hemlighet innerst inne... jag tror han erkänner mordet på dödsbädden. I dagsläget är han väl 70 +-(5) år?
Citera
2013-07-30, 01:16
Medlem
p.norths avatar
Vad vet man om Bernt Carlsson då?
Kan han ha varit inblandad, dubbelspel?
Citera
2013-07-30, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-Ce
Tror ni GM brukar titta in i den här tråden ibland? haha

Eller håller han låg profil?

Förstår inte hur GM kan orka leva med sin hemlighet innerst inne... jag tror han erkänner mordet på dödsbädden. I dagsläget är han väl 70 +-(5) år?

Som Riksdagsman tror jag han har alldeles för mycket jobb faktiskt.
Citera
2013-07-30, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tomas Bresky/ Lars Borgnäs intervjua från 1996.

I bifogade länk är Hasse Holmer med och förtränger bl a Ebbe Carlsson-affären
0500-0630 HH om bredd i spaningarna och svenska konspirationer
1204-1250 HH om gärningsmannaprofilen.
2510-3040 om Axel Morath och PG Näss bl a. Att Morath förbjudit PU att prata m HH är anmärkningsvärt.
3320-4320 Om att SÄPO undanhöll HH uppgifter och högerextremism,
3933 ljuger HH om PO Karlsson,Per Jörlin och Sten Warmland. Ett gott val säger HH.
5335 ifrågasätter Hans Ölvebro.

Hela programmet intressant . Även intervjuerna med Sigvard Marjasin och Jan Danielsson.
hävdas att Näss var den som fick uppgifterna om Jörgen B ang Norrköpingmötet.

http://www.youtube.com/watch?v=Ze2EaT4AMM0

Ja, det här programmet var verkligen väldigt intressant. Hans Holmér tycks både ljuga och inte ljuga. Samtidigt. Läste lite nyss om GM-profilen som gjordes av FBI som talade för en ensam galning. I en svensk artikel flera år senare sägs det att FBI senare skulle ha uppgett att Ölvebro inte hade gett dem instruktioner om att det kunde ha handlat om en konspiration, för då hade GM-profilen kunnat se helt annorlunda ut. Men det låter väl konstigt? Jag trodde man skapade GM-profiler helt förutsättningslöst och utgick från GM:s enskilda agerade på mordplatsen oavsett vad.

I den här leopoldartikeln sägs det att PU har slagit fast att skytten var högerhänt. Att GM stoppade ner vapnet i en liten väska som väl då hängde på GM:s vänstra sida om man ska tro vittnena Ann-Charlotte och Nieminen. VG ska ju haft en sån väska. Ja, jag skulle nog inte helt avfärda VG som GM pga alla "tokbeskrivningar" av honom men viss tveksamhet kan man ju också känna.. I artikeln som jag länkar till här nedan sägs det att VG var "besatt" av våldsfilmer och räknar in Stallonefilmerna. Men herregud, hur många karlar gillar inte action och Sylvester Stallone? Jag var själv en gång bekant med någon som hade jobbat för IB och som döpte sina katter till "Rambo" och "Rocky", så VG:s filmpreferenser var han ju inte ensam om. Men å andra sidan gillade min IB-bekant "Babe" också, som handlade om en gullig, rosa gris och dennes äventyr så det kanske jämnade ut saken. Och några våldsamheter hos min IB-bekante såg jag då aldrig någonsin till vill jag tillägga, men det behöver ju nödvändigtvis inte betyda någonting alls. Livet lär en till slut att man aldrig vet vilka hemligheter människor man tror man känner utan och innan faktiskt döljer.

Men hur kom det sig egentligen att VG fick uppehållstillstånd i USA? Jobbade han i USA också? Jag trodde det var omöjligt att få bo och jobba i USA om man nu inte gifter sig, jobbar för en svensk organisation/svenskt företag eller alternativt lyckas få ett sk green card? Hur bar sig VG åt? Var han pensionerad? Vad levde han av?

Minns att en svensk informatör, Lennart Savemark, av sin svenske uppdragsgivare (skall ha varit "statspolisagent" för Säkerhetspolisen) sattes i säkerhet i USA tillsammans med sin familj någon gång under 50-talet efter att ha avslöjats av ryssarna. Kan VG ha satts i säkerhet i USA av någon outgrundlig anledning på 80-talet, utan att därför nödvändigtvis ha varit Palmes mördare? Samme Savemark travade faktiskt upp till SÄPO också 1984 och överlämnade uppgifter till SÄPO som hade kunnat skänka nytt ljus till spionfallet Bertil Ströberg, men SÄPO valde att arkivera uppgifterna istället för att vidarebefordra dem till Ströbergs advokater eller åklagare som hade jobbat med fallet. Bara en sån sak. Varför?

http://www.leopoldreport.com/GMP.html

http://folket.se/folkifolket/1.217400?m=print
Senast redigerad av tundra2000 2013-07-30 kl. 11:30.
Citera
2013-07-30, 11:39
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej, troligtvis är båda skotten avsedda för OP, men det första missar och träffar LP istället. GM skjuter då ett till, läser man LPs vittnesmål om detta så är det så det har gått till.

Av de som sett något av händelsen före mordet ser man att ett "möte" ägde rum. Det finns faktiskt INGA vittnen som säger att det inte gjorde det.

Jag delar din uppfattning, i båda delarna. Tror inte för en sekund att även LP var ett tänkt mål - då hade hon varit död. Båda skotten var ämnade för OP, sen finns det en knorr på det hela som jag än så länge sparar i mina tankebanor. Har bara lite svårt för att GM skulle missa ena skottet mot OP.

"Mötet", eller lockelsen som OP nappade på, tror jag bestämdes/framfördes vid Grand av den man som två vittnen såg samtala kort och intensivt med OP direkt efter bion på norra gaveln av Grand. Man kan tänka sig flera möjliga lockbete för att få OP till mordplatsen, eller åtminstone att gå åt rätt håll.
Citera
2013-07-30, 12:22
Medlem
Hej!

Jag tror inte det är Anita Gradin på Sabbatsbergs bilden dock, och den som kan svara på detta är ju Polisen då dom körde dessa personer, frågan man kan ställa sig är hur kan dom agera taxi när statsministern har blivit mördad?
Vad är i såna fall anledningen till att Anita Gradin i såna fall ska uppehålla en Polisbil som borde leta mördare?
Polisbilen anländer till Sabbatsberg strax bakom ambulansen.

Hur kan det komma sig vi sitter diskuterar vem det är på bilden då vi har haft PalmeGruppen i snart 27år och dom påstår ju dom utredder allting kring Mordet men det är ju inte sant.

Anna hages vittnes beskrivning av mördaren stämmer inte in på Krille heller vidare säger hon att Lisbeth försökte slita bort henne från Olof Palme och att lisbeth sa du skulle bara veta vilken ruggig människa det där är men det här ville inte rätten höra.

Palmegruppen har bara jobbat efter att hålla koll på vilka som vet något om Mordet.

Läste precis i expressen att Tommy Lindströn hotat dom som skrivit boken den motvillige monarken med Säpo och telefonavlyssning.
Enligt Sven Aner så var det just rikskriminalPolisen som förfalskat Olof Palmes intagningskort till Sabbatsberg där Tommy var chef.

Vilka tror ni skötte avlyssningen av Palmes telefon?
Vilka sket i att bevaka Olof Palme under Mordnatten?

Varför blir Hans Holmers bok Olof Palme Är Skjuten baklänges?
Hur kunde Hans Holmer säga att skulle sanningen komma fram om Olof Palmes Mord så skulle det skska Sverige i dess grundvalar?? uttalar man sig så då vet man hur Mordet har gått till vilket jag är övertygad om.

Konstigt vi kan ha kvar den här låtsas utredningen kring Mordet som kostat oss skattebetalare massor med miljoner men till vissa saker finns det hur mycket pengar som helst och man är inte nå villiga att släppa på några sekretesser för att slippa många konspirationsteorier.
Citera
2013-07-30, 12:33
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Jag delar din uppfattning, i båda delarna. Tror inte för en sekund att även LP var ett tänkt mål - då hade hon varit död. Båda skotten var ämnade för OP, sen finns det en knorr på det hela som jag än så länge sparar i mina tankebanor. Har bara lite svårt för att GM skulle missa ena skottet mot OP.

"Mötet", eller lockelsen som OP nappade på, tror jag bestämdes/framfördes vid Grand av den man som två vittnen såg samtala kort och intensivt med OP direkt efter bion på norra gaveln av Grand. Man kan tänka sig flera möjliga lockbete för att få OP till mordplatsen, eller åtminstone att gå åt rätt håll.

Vad är beskrivningen (ålder, klädsel osv) på den person OP sågs samtala med ett 20-tal meter från Grand efter biobesöket ? Ett kvinnligt(?) vittne fick intrycket att OP verkade lite "rädd" för den här personen. Möttes OP av en fotoblixt när han gjorde entré på Grand strax före kl. 21 ? Finns beskrivning av fotografen ? Någon som känner igen dessa händelser och reflekterat över dem ?
Citera
2013-07-30, 12:42
Bannlyst
Jag hoppas att jag nu inte tipsar om ett slags "weakileakdokument" som inte är tänkt för publikation av de svenska eller de amerikanska myndigheterna, för inte vill jag medvetet gå någon annan makts ärenden precis, men då jag googlade runt på nätet om Lennart Savemark så hittade jag det här avhemligade dokumentet från CIA. Det finns säkert någon mer än jag som kanske kan tycka att informationen är lite intressant, även om det inte har det minsta med MOP att göra. Sedan är det ju som vanligt att det säkert är svårt för att inte säga omöjligt att kunna bedöma vilka personer som var övertygade kommunister//nazister och vilka som jobbade som infiltratörer för IB och SÄPO under kalla kriget.

http://www.foia.cia.gov/sites/default/files/document_conversions/1705143/REDCAP_0013.pdf
Citera
2013-07-30, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf

Visst är det så. Då måste ju mannen som sköt vara väldigt trygg och säker på att inte åka fast, jag menar varför låter han annars ett så nära vittne leva? GM trodde uppenbarligen rätt också då han inte åkt fast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in