2013-07-28, 23:21
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Brukar du kolla om din position stämmer?
Min visar ibland jättefel, åtminstone på skärmen, det kan röra sig om flera km.
Men jag vet inte om visningen på skärmen är samma position som en expert skulle kunna plocka ur luren.
Det kan bero på att du inte har assisted GPS (A-GPS)
Då visar det senaste positionen på skärmen, och tar kanske en halvminut att positionsbestämma.
Min slår sällan fel mer än ett par meter.
Citera
2013-07-28, 23:25
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritzer11
Hej du!.
Vad är din teori kring vad som hänt id@?.
Vem/vilka har gjort det?.
Varför är du så engagerad i just detta fall?.

Vill du inte svara här så gör det gärna i pm!.

MVH

Jag tror hon blivit mördad av en bayersk scoutkår på älgsafari. Men om detta mot förmodan innebär att AJ, DB och FH är inblandade så tror jag att AJ i hastigt mod dödat Id*. Han har därefter antingen själv redan haft DBs bil eller ringt DB om den. Det sägs vara så fel att påstå ett sådant telefonsamtal, men varför skulle han inte kunna ringa DB. Alla teorier om extra gröna telefoner osv måste spolas eftersom mordet är oplanerat. Det håller inte att tro att detta småbus har dubbla telefoner alltid. Det bevisar absolut inget om de ringt varandra. Vi vet ju redan att AJ är i lägenheten och DB är uppenbart inte där.

Sedan har en enda person burit ned kroppen till bilen. Möjligtvis kan AJ ha schappat med MC till DB för dusch och låtit DB städa och böra kroppen. Eller också kommer DB aldrig till platsen.

Oavsett får man nog räkna med att AJ avviker med MCn om han inte hade bilen.

Likböraren åker ensam till brandplatsen där FH möter upp, eventuellt med fullt spårbar mobil. Kroppen flyttas över till den bil FH kör. S40n brinner och de andra avviker.

Det är min teori.
Citera
2013-07-28, 23:28
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
OK Men betyder det i så fall inte att det är viktigare för "likbäraren" att komma iväg än att det dröjer innan mordet upptäcks?
Blodspillet tyder på att likbäraren är stressad och gör att han får anledning att skynda sig ännu mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Eiralicious
Det här är ju killar som gillar att fiska samt gräva efter mask.
Inte alls osannolikt att de har en spade för det liggandes behändigt.
Ok, det låter rimligt!

Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Jag hoppas också att du har fel.
Men hans utspel i AB, att han skulle försöka ta sig hem, kanske helt enkelt var för att han trodde sig kunna luras. I själva verket jobbade han på att fly.

Har de ett hum om var han är eller är det nåt de bara säger?

Har också tänkt att han kanske säger så för att vinna tid om han avser att faktiskt fly, dvs utomlands. Polisens internationella efterlysning skulle då kunna vara ett budskap "vi vet vad du har i kikaren - glöm det!" Eller? Antar att det är Asien, t ex Thailand som gäller då? I Europa t ex gissar jag att det är kört att gömma sig i längden?

Hur ser hans resurser ut? Misstänker att han inte har något vidare kapital att leva på...? Vissa har hävdat att mamman har cash, stämmer det? Hur funkar det att etablera sig som Svensk i exempelvis Thailand om man inte har ett startkapital? Inte för att vi ska bistå GM med goda råd inför en ev flykt i tråden....
Senast redigerad av TigerKid 2013-07-28 kl. 23:31.
Citera
2013-07-28, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Man triangulerar ju mellan 3 eller flera master, så om en är nära är det ju ingen nackdel.
Men som sagts. Om de valt att slå på GPS positioneringen i mobilen trianguleras det ju via satellit, som ger en noggrannhet i snitt på kanske 5 meter.
Men jag har min avstängd när jag inte använder den. Det ska gå att rensa de filerna som sparats ner i telefonen, plockar man sen bort apparna som använder gps positionering tror jag de är svårt att hitta positionerna.
Jag hade för egen del bytt telefon.

För att bestämma en mobils läge nyttjas bärigheten på uppkopplingen. Den har inget med GPS att göra.
När mobilen är på, är du uppkopplad mot en eller flera master. Signalstyrkan från din mobil talar då om ungefär var du är.
Citera
2013-07-28, 23:32
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yosuki
Man kan aldrig ta bort filer ordentligt, speciellt i en telefon. Finns vissa appar som kör liknande file-shredders som finns till dator. Men tror inte dessa herrar är sofistikerade nog att förstå det.

Filer behöver överskrivas mellan 3-5 gånger med ettor och nollor för det verkligen ska vara omöjligt att återskapa filerna. Vissa appar klarar upp till 35 överskrivningar.
Man kan ju återskapa mycket. Men tror du det går att återskapa postioneringsfilerna? Det har ju varit mycket hallå kring dessa, när det gäller integritet och säkerhet, både i regeringen och säpo. Även när det gäller övrig metadata. Apple tvingades väl till att dr sparade postioneringsfilerna skulle raderas efter en vecka om jag inte minns fel?
Citera
2013-07-28, 23:32
Medlem
Chrillothekids avatar
Kan inte tänka mig annat än att AJ sitter bakom lås och bom innan 4a imon eftermiddag. Det ska bli intressant och se ifall de redan hittat I*a´s kropp, men inte velat gå ut med den infon för att kunna höra AJ i häktet innan. Hade också varit intressant att få veta varför man inte plocka in honom direkt när han anhölls för nu 9e dagar sedan. Teorin om att man inte haft span 24/7 på honom köper jag inte eller har jag sett för mycket på film? Är polisväsendet i sverige kanske så tafatt, klent och hjälplöst så att om vi inte haft så mycket bra befolkning så skulle massa mördare springa löst där ute?

Nä det måste funnits en anledning till varför man låtit AJ gå fri så här länge.

En annan sak som vore intressant att få höra är om man torterat DB och den andre. Man har ju läst och hört om folk som inte fått sova osv i häktet.
Citera
2013-07-28, 23:33
Medlem
Citat:
Jag tror hon blivit mördad av en bayersk scoutkår på älgsafari. Men om detta mot förmodan innebär att AJ, DB och FH är inblandade så tror jag att AJ i hastigt mod dödat Id*. Han har därefter antingen själv redan haft DBs bil eller ringt DB om den. Det sägs vara så fel att påstå ett sådant telefonsamtal, men varför skulle han inte kunna ringa DB. Alla teorier om extra gröna telefoner osv måste spolas eftersom mordet är oplanerat. Det håller inte att tro att detta småbus har dubbla telefoner alltid. Det bevisar absolut inget om de ringt varandra. Vi vet ju redan att AJ är i lägenheten och DB är uppenbart inte där.

Sedan har en enda person burit ned kroppen till bilen. Möjligtvis kan AJ ha schappat med MC till DB för dusch och låtit DB städa och böra kroppen. Eller också kommer DB aldrig till platsen.

Oavsett får man nog räkna med att AJ avviker med MCn om han inte hade bilen.

Likböraren åker ensam till brandplatsen där FH möter upp, eventuellt med fullt spårbar mobil. Kroppen flyttas över till den bil FH kör. S40n brinner och de andra avviker.

Det är min teori.

Tack för snabbt svar!,men en fråga berörde du inte,varför är du så engagerad i just detta fall?.

MVH
Citera
2013-07-28, 23:35
Medlem
silbersky007s avatar
Kan det vara så att dem brände bilen eftersom dem tyckte att någon har sett bilen utanför porten
Annars så hade dem väl kört tillbaks bilen till garaget och tvättat den ?
Citera
2013-07-28, 23:38
Medlem
Sluta spåna om vilka bevis som finns. De finns garanterat massor med bevis mot herrarna och även mot AJ men ingen kropp. Däri ligger problemet. Jag tror dessutom att polisens beskrivning om blodet i lägenheten gör att de misstänker halvdelning / tredelning av kroppen. Halvdelning gör du snabbt med en skaplig kniv och det gör bortforslandet betydligt enklare på alla sätt. Separera huvudet och det blir jobbigare med identifiering innan man hittar kraniet. Och jag har dessutom för mig att GW en gång sa i TV att det absolut inte behövdes en djupt störd människa för att stycka ett mordoffer. Det räckte med att GM var mån om sin frihet och att det självklart för GM bara finns fördelar med att göra sig av med en kropp på det viset.
Citera
2013-07-28, 23:38
Medlem
Citat:
Jag håller med dig. Om AJ, DB och FH varit vid mordplatsen bör alla mobiler varit av.
Men då är frågan hur man vetat att bilen inte faktiskt var stulen. Är det inte högst rimligt att en mastning prickat in bilbranden och varför i så fall bara den?

EDIT: Jag gissar att FH är mastad på brandplatsen och erkänt detta på något sätt för att han inte ser något val medan DB blånekar. FH är en person det är synd om, en person som kommit snett i världen och som inte passar in i sammanhanget. Han är den som troligast kan ha glömt telefonen, men varför var den då av vid mordplatsen? Är inte den enklaste slutsatsen att en i sammanhanget aldrig var på Margaretavägen? Då blir det ju också enkelt att förstå att de hade en bil att åka hem med...

Att bilbranden snabbt kopplades till DB kan bero på att nummerplåtarna inte var avlägsnade och att bilbranden förmodligen upptäcktes medan bilen fortfarande brann, eller åtminstone pyrde. Brandplatsen är ju som du vet synlig från vägen och med en nyss utbrunnen bil fortfarande på plats var brandincidenten ännu lättare att upptäcka. Att polisen valde att snabbt transportera bort bilen behöver inte nödvändigtvis initialt ha kopplats till Id@s mord/dråp. Omständigheterna för bilbranden gav en tillräckligt tydlig indikation om att den kunde vara intressant för en teknisk analys. Tidpunkten för bilens stöldanmälan har inte publicerats i tråden, såvitt jag vet, men polisen känner förmodligen till även den tidpunkten.

Brandbevakningen på Hunneberg är mer effektiv än vad många föreställer sig. Påminn dig om en pyroman från Vbg som för ett tiotal år sen satte fyr på allt ifrån soprum till whatever... Det enda tillfället då branden inte tog sig var när han försökte tutta på den konungsliga jaktstugan vid Fagerhult...
Citera
2013-07-28, 23:39
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
"...bör alla mobiler varit av"? Är dom verkligen så smarta i detta troligen rätt förvirrade läge?

Står det inte en mobilmast i brandplatsens omedelbara närhet?
Jag vet inte om det i sig underlättar positionsbestämningen om det är så?

Om inte alla mobiler är av vid mordplatsen så skulle polisen enkelt ha hittat Ida nu...

Edit: Missförstå mig rätt. Om FH var vid mordplatsen måste hans mobil ha varit av. Men jag menar att FH mötte upp vid brandplatsen. Möjligtvis har det falska vittnet ( läs Lucifers skugga ) kanske skrämt FH till att erkänna detta.
Senast redigerad av ReimerDenYngre 2013-07-28 kl. 23:42.
Citera
2013-07-28, 23:39
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det kan bero på att du inte har assisted GPS (A-GPS)
Då visar det senaste positionen på skärmen, och tar kanske en halvminut att positionsbestämma.
Min slår sällan fel mer än ett par meter.
Ärligt talat vet jag inte vad jag har, men när den visar fel så kan den positionen hänga i en hel dag, och det är ingen plats jag befunnit mig på, iaf inte nyss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in