2013-07-28, 22:40
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAR-skrift
Om telefonanalys är en del av bevisen som ÅK åberopar så är det ändå mest sannolikt att samtliga mobiltelefoner har varit avstängda f.o.m. att FH/DB anlände till BP. Eljest torde dumpningsplatsen redan ha varit lokaliserad.

Det är möjligt att GM påminde FH/DB om att stänga av sina mobiltelefoner först när de hade anlänt till BP. Det kan f.ö. ha varit avsiktligt som GM "glömde" att ta upp detta i ett tidigare telefonsamtal. Hur pass slipad och kompetent GM är har jag ingen möjlighet att bedöma, i brist på ett personligt samtal mellan fyra ögon.

Jag håller med dig. Om AJ, DB och FH varit vid mordplatsen bör alla mobiler varit av.
Men då är frågan hur man vetat att bilen inte faktiskt var stulen. Är det inte högst rimligt att en mastning prickat in bilbranden och varför i så fall bara den?

EDIT: Jag gissar att FH är mastad på brandplatsen och erkänt detta på något sätt för att han inte ser något val medan DB blånekar. FH är en person det är synd om, en person som kommit snett i världen och som inte passar in i sammanhanget. Han är den som troligast kan ha glömt telefonen, men varför var den då av vid mordplatsen? Är inte den enklaste slutsatsen att en i sammanhanget aldrig var på Margaretavägen? Då blir det ju också enkelt att förstå att de hade en bil att åka hem med...
Senast redigerad av ReimerDenYngre 2013-07-28 kl. 22:43.
Citera
2013-07-28, 22:48
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Vi tolkar främst de tre orden "kommit till platsen" som var det enda åklagaren kunde berätta. Men journalisten kan ju mycket väl felciterat dom orden

I samma artikel står det: "Enligt åklagare Eva Johnsson har de båda männen som sitter häktade för skyddande av brottsling varit vid mordplatsen".

Vilken är den riktiga beskrivningen?
Citera
2013-07-28, 22:51
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Jag håller med dig. Om AJ, DB och FH varit vid mordplatsen bör alla mobiler varit av. Men då är frågan hur man vetat att bilen inte faktiskt var stulen. Är det inte högst rimligt att en mastning prickat in bilbranden och varför i så fall bara den?

"...bör alla mobiler varit av"? Är dom verkligen så smarta i detta troligen rätt förvirrade läge?

Står det inte en mobilmast i brandplatsens omedelbara närhet?
Jag vet inte om det i sig underlättar positionsbestämningen om det är så?
Citera
2013-07-28, 22:51
Medlem
Citat:
OK Vi delar alltså uppfattning. Om man vill fördröja upptäckten så är det fem minuters jobb att svappa av trappan. Gör man inte det för man är rädd att möta någon i trappan så räknar man kallt med att någon kan upptäcka mordet när som helst...

Men om likbäraren nu är AJ eller någon av hans vänner - borde det då inte vara mycket viktigt för dem att fördröja upptäckten så att det inte går att säga att mordet skedde alldeles nära i tid när AJ bevisligen var där.

Svar på din fråga om panikdumpningsplats. Det är i så fall älven. Men om man har panik så är det ändå så att det naturliga målet är Tre Älgar (givet att DB är med i bilen). Under alla omständigheter vet vi att ett delmål är brandplatsen... Panik och omväg till älven går inte ihop. Om man har panik behöver man inte dumpa kroppen direkt. Man är ändå antagligen rätt blodig osv... Däremot tror jag att man kör kortast väg och dumpar kroppen på den såvida man inte sedan lång tid har kommit på det smarta i att bränna en bil så att alla letar kring den medan man i praktiken flyttar över kroppen till den andra bilen som tar samtliga personer inklusive BO från brandplatsen.

Att bränna bilen minskar paniken eftersom det är en avledande manöver... men man har fortfarande bråttom om man tror att ett polispådrag kan vara på g. Så vitt jag förstår är åtminstone AJ och DB väl kända av polisen och hittar man Ida lär man inom tio minuter ha hört av pappan om AJ och då är nog span på DB inte långt borta...

Hej du!.
Vad är din teori kring vad som hänt id@?.
Vem/vilka har gjort det?.
Varför är du så engagerad i just detta fall?.

Vill du inte svara här så gör det gärna i pm!.

MVH
Citera
2013-07-28, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soisju
förlåt glömde skriva Mariestad som du kalla det nya häktet? där hade de potta..

Mariestad (Johannesberg) har inget häkte, det är inte heller nerlagt som någon här påstod. Möjligt att jag mixat ihop något. Men det var häktet/ Anstalten i gävle jag beskrev, och även att den var syster anstalt med Vänerborg (brinkeberg).

Svaret jag ställde var för att någo fråga om det träffades på gävle, var jag sa att det med så kort strafftid knappast kommer till en anstalt som tills nydligen var C klassad. Det är sådana som kommer Från A och B anstalter där. Häktet som är öppet som ligger i anstalten krävs enbart att du är häktad och haft din tid i rätten för att komm till, och ja transportjänst bilar dagligen mellan häkten i hela landet då det är en extrem brist på platser. Det är inte ens säkert att FH och DB är på samma häkte (vilket skulle vara udevalla alt skånegatan) enbart för att dem måste häktas vid en viss domstol.

Att FH och DB kan vara utan tv, radio och dagstidningar är inte heller omöjligt då häktnings dommaren har gått på åklagarns linje om den oerhärda kollitionsfaran (samt en vandlig notering av recediv). I dessa fall handlar det om att man tillreds extra personal samt att man sitter utan chans till att tala med andra häktade genom dörrar. Ni som är gamla nog att minnas mordet på Anna Lindh kanske känner till häktesprotokollet som läkte ut (det interna som görs upp vid morgonmötet och gås igenom på kvällen/ natten). Den situationen var givetvis annorlunda pga av mediabevakningen, men visar i vilken utsträckning dem håller vissa isolerade då dem i början inte hade något som band vår lille Milan, och testerna fick skickas till England osv, Milan erkände inte ett dyft, sa inget i förhören och hade media rest. i något halvår.

Eftersom att INGET har läkt, kan jag tänka mig att dem bägge just sitter i en sådan situation, man har även speciella vårdare som man håller koll på. Kan även tänka mig att lokalpolisen inte får veta något häller, värre skvallertanter finns ju nästan inte i sådana här fall.
Citera
2013-07-28, 22:55
Bannlyst
Citat:
Du tror ju att han mördat AJ, varför då få moralpanik om han blir några dagar försenad. Jag uppfattar det som att han är stolt över sig själv och mån om hur han uppfattas. Han kommer knappast medvetet att göra något som får folk att kalla honom feg. Jag ser inte det i hans sätt att agera och uttrycka sig... Men om han stöter på en tjej i Kiel, varför skulle han inte stanna en dag med henne?

Beror på, skall han spela kortet - "jag är oskyldig" - så rimmar det illa då han är häktad bla. för risken att förstöra bevis.
Ju längre tid du då håller dig borta, desto mer rätt kan man anse att Åklagaren har, dvs. vad är det som säger att han sätter på hamnhororna i Kiel istället för att flytta kroppen eller elda upp kläder och gräva ner mordvapnet ?

Moralpanik ? Bedöm själv om du varit oskyldig, vem ringer du för att meddela: Aftonhoran eller Polisen ?

Eller du tänker kanske att AJ avser erkänna ?
Citera
2013-07-28, 23:00
Medlem
Citat:
Jag håller med dig. Om AJ, DB och FH varit vid mordplatsen bör alla mobiler varit av.
Men då är frågan hur man vetat att bilen inte faktiskt var stulen. Är det inte högst rimligt att en mastning prickat in bilbranden och varför i så fall bara den?.

Har funderat lite kring det här med "mastningar" av mobiltelefoner! Visst kan det ge vägledning om att en mobil kan ha befunnit sig på en viss plats vid ett visst tillfälle men tusan vet om det håller rent rättsligt för att binda mobilens ägare till platsen? Jag tror det krävs mer än så för att binda någon till en brottsplats?
Det krävs nog att polisen antingen har vittnesmål eller annan teknisk bevisning också?
Senast redigerad av William.H.Grant 2013-07-28 kl. 23:08.
Citera
2013-07-28, 23:08
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William.H.Grant
Håller med dig fullständigt om att han inte vill framstå som feg! Det blir förmodligen samma race som det varit hittills! Självsäkert, världsvant, arrogant och med ett synnerligen välsmort munläder kommer han att fortsätta uttala sig i media för att bedyra sin oskuld och uttrycka sin starka vilja om att samarbeta med det svenska rättsväsendet!
Men han kommer att fortsätta att försöka hålla sig undan!

Men jag hoppas att jag har fel där och att han mot all förmodan snart inställer sig...
Jag hoppas också att du har fel.
Men hans utspel i AB, att han skulle försöka ta sig hem, kanske helt enkelt var för att han trodde sig kunna luras. I själva verket jobbade han på att fly.

Har de ett hum om var han är eller är det nåt de bara säger?
Citera
2013-07-28, 23:11
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
"...bör alla mobiler varit av"? Är dom verkligen så smarta i detta troligen rätt förvirrade läge?

Står det inte en mobilmast i brandplatsens omedelbara närhet?
Jag vet inte om det i sig underlättar positionsbestämningen om det är så?
Man triangulerar ju mellan 3 eller flera master, så om en är nära är det ju ingen nackdel.
Men som sagts. Om de valt att slå på GPS positioneringen i mobilen trianguleras det ju via satellit, som ger en noggrannhet i snitt på kanske 5 meter.
Men jag har min avstängd när jag inte använder den. Det ska gå att rensa de filerna som sparats ner i telefonen, plockar man sen bort apparna som använder gps positionering tror jag de är svårt att hitta positionerna.
Jag hade för egen del bytt telefon.
Citera
2013-07-28, 23:15
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Man triangulerar ju mellan 3 eller flera master, så om en är nära är det ju ingen nackdel.
Men som sagts. Om de valt att slå på GPS positioneringen i mobilen trianguleras det ju via satellit, som ger en noggrannhet i snitt på kanske 5 meter.
Men jag har min avstängd när jag inte använder den. Det ska gå att rensa de filerna som sparats ner i telefonen, plockar man sen bort apparna som använder gps positionering tror jag de är svårt att hitta positionerna.
Brukar du kolla om din position stämmer?
Min visar ibland jättefel, åtminstone på skärmen, det kan röra sig om flera km.
Men jag vet inte om visningen på skärmen är samma position som en expert skulle kunna plocka ur luren.

Tilläggas bör att jag faktiskt har hittat två telefoner genom att använda mig av GPSen.
Senast redigerad av Ull-Strumpa 2013-07-28 kl. 23:19.
Citera
2013-07-28, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Jag hoppas också att du har fel.
Men hans utspel i AB, att han skulle försöka ta sig hem, kanske helt enkelt var för att han trodde sig kunna luras. I själva verket jobbade han på att fly.

Har de ett hum om var han är eller är det nåt de bara säger?

Sjappar han så blir det slutgiltiga beviset på hans skuld, och det ligger honom till last.
Även om jag anser att hans skuld readn är befäst iom. den långa tiden som gått, oavsett om han valsar in hos Polisen med partyhatt och en flicka under varje arm

AJ kommer åka in, det finns en mycket liten handfull människor som lyckats fly utomlands och de har haft stora pengar till sin hjälp, alternativt goda nätverk i länderna de flyr till.
Men den stora majoriteten hittas, ibland döda.

I kråksången hör det till att dessa brott (oftast ekonomiska) preskiberats och därefter blivit tidsbegränsad flykt.
Citera
2013-07-28, 23:20
Medlem
Citat:

Man kan aldrig ta bort filer ordentligt, speciellt i en telefon. Finns vissa appar som kör liknande file-shredders som finns till dator. Men tror inte dessa herrar är sofistikerade nog att förstå det.

Filer behöver överskrivas mellan 3-5 gånger med ettor och nollor för det verkligen ska vara omöjligt att återskapa filerna. Vissa appar klarar upp till 35 överskrivningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in