2013-07-28, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWeHo
Finns säkert många själ, annars hade nog inte behovet funnits. Det är en ganska omdebatterad rättighet, och debatteras ofta och flitigt i komunhusen. Varför vet jag inte, i tex US har man rätt att ge upp alla sina lagliga rättigheter, inte sverige har man inte rätt att avsäga sig någon rättighet, då det skulle göra meningen betydelselös. Vilket visar hur sverige kommit 93 år längre än USA´s fängelsepolitik.

Jag menar att du har fel ang medborgarvittnen MEN det har inget som helst värde att diskutera det här i en redan lång tråd.
Citera
2013-07-28, 20:56
Medlem
Hej, ny här.
Jag har följt tråden med stort intresse från dag tre eller så (jag läste in från början så klart). Många intressanta teorier. Nu verkar det ha gått i stå lite, i väntan på att AJ ska komma in/bli inplockad, antar jag. Jag har ett par idéer när det gäller händelseförloppet.
Jag tror att det hände i trappuppgången, hon fick en smäll vid dörren, vid hissdörren slog hon skallen i och tuppade av. GM tar med henne upp i lägenheten. Panik, blod överallt. Han kanske försöker få liv i henne men det går inte, han stryper henne eller tar livet av henne på något annat sätt. Torkar upp blod så gott det går, sätter en plastpåse över huvudet på BO och tejpar runt halsen. Ringer efter skjuts, bär ut kroppen till hissen och tar hissen ner i källaren (enligt vad som har skrivits tidigare så krävdes nyckel för att ta sig med hissen till källaren, enkel sak att hitta BO's lägenhetsnyckel). Är han riktigt kall så stannar han hissen på entréplan och torkar upp framför hissdörren, där har det troligtvis funnits fotspår. På de bilder jag sett så ser det ut som att blodfläcken är tunnare framför hissdörren.
Att ta hissen ner i källaren och gå ut genom dörren till cykelkällaren verkar vettigare än att backa upp en bil till entrédörren. Risken finns ju att någon i huset går ut och tänder ljuset i trapphuset. Källardörren brukar vara på gaveln på de här husen.
Jag tror att GM och medhjälpare vill göra sig av med kroppen så fort som möjligt. Om Volvon användes så gäller kortaste, minst trafikerade vägen. Det tror jag är 45:an upp till Stallbackarondellen, rakt fram via Flygfältsvägen. Efter ca 200 m kommer en rondell, höger är en återvändsväg till några industrier, vänster slutar efter 50 m, en "blindtarm". Denna plats har nämnts tidigare i tråden några gånger. Stallbackaån rinner alldeles intill, helt klart en tänkbar dumpningsplats, helt ostört. Egentligen är båda sidor av Flygfältsvägen från den rondellen och ca 600 m norrut tänkbara som dumpningsplatser. Djupa diken, tät skog och sly.
Fortsatt väg blir Flygfältsvägen norrut hela vägen, höger i rondellen, genom Hol. Vänster efter Hol mot Hunneberg. Den vägen leder rätt upp på Hunneberg via Prästeklev, det finns bara tre eller fyra hus längs den vägen. Vägen genom Västra Tunhem är smal och har massor av hus och sommarstugor på båda sidor.
Enligt den fina kartan som Quarrel gjort, så är ju platsen för bilbranden på promenadavstånd från Salstad.
Citera
2013-07-28, 20:58
Medlem
Citat:
Mariestad endligt den gamla formen hårdare säkerhet än vänerborg (c respektive d), numera är dem bägge s.k tvåor. Mariestad har en avdelning för sexrelaterat våldsbrott, vänerborg har det inte, dem har 2 en som är normal-avdelning och en mer rehabliterings inriktad.
har Mariestad alltid haft samma?
Citera
2013-07-28, 21:00
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Google tog bilden augusti 2010. Mycket hinner hända med byggplast på tre år. Det kan t.ex. tas bort.
Och den kan blåsa sönder/bort.
Men den kan också sitta kvar, precis som den halv biten till vänster på väggen.

Tillägg:
Ooops, jag tittade på bilden, men augusti 2010 är ju bilddatumet.
Senast redigerad av Ull-Strumpa 2013-07-28 kl. 21:05.
Citera
2013-07-28, 21:02
Medlem
Citat:
Mariestad endligt den gamla formen hårdare säkerhet än vänerborg (c respektive d), numera är dem bägge s.k tvåor. Mariestad har en avdelning för sexrelaterat våldsbrott, vänerborg har det inte, dem har 2 en som är normal-avdelning och en mer rehabliterings inriktad.

Vet du eller gissar du? Skulle själv hålla på Gävle som ett troligt alternativ.
Skit samma det kommer frem så småningom. Det itressanta är att de träffades någonstans för samma brott. Sedan blir den ene arbetsgivare och den andra anställd.
Citera
2013-07-28, 21:02
Medlem
Koengkraeggs avatar
Citat:
Vatten från kran innehåller syre. Troll-fråga på det?

Det innehåller syre, men syret gör inte att "vattnet smetar ut sig enormt".

Troll-svar på det?
Citera
2013-07-28, 21:03
Medlem
Citat:
Nej, det var bara ett efterföljande resonemang till varför man i sverige inte kan avsäga sig rättigheter, men man kan alltidd avsäga sig att använda dessa. Däremot får man pga av juridiska medel inte avsäga sig rätten till försvarare vid brott som kan ge fängelse.

Eftersom du av okänd anledning snöat in totalt på medborgarvittnen (och därtill har fel) får du här lästips: förundersökningskungörelsens § 7 samt rättegångsbalken 23:10. Så slipper tråden förhoppningsvis tyngas mer av detta.

Inte heller rätt dessvärre ang att avsäga sig rätten till försvarare vid brott som kan ge fängelse. Du behöver inte ha någon försvarare om du inte önskar.
Senast redigerad av gnu2 2013-07-28 kl. 21:08.
Citera
2013-07-28, 21:05
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAR-skrift
Det kan ha en viss bäring på frågeställningen om huruvida kroppen begravdes i samband med en snabb, och förmodligen stressig, transport, eller inte. "Inte" är mitt förslag.

Not.: Bytte 'a' till '@' i citatet.
Tillgång till spade där och då har väl lika mycket relevans som det mesta andra som diskuteras i tråden. tvärtom välkomnar jag att man även kritiskt granskar olika teorier och försöker tänka i lite fler steg. Har saknat det när man bara öser ur sig teorier - där man försöker övertrumfa varann i kreativitet - utan att tänka dem hela vägen.

OK, vi har inte facit och kan kanske inte till 100% utesluta att likkistor m fl irrationella lösningar - ibland gör folk riktigt tokiga saker! Men det skadar inte att fundera över genomförbarhet och sannolikhet, tycker jag.

Sannolikheten att Id@ hade en spade hemma bedömer även jag som låg. Min pappa hade spade i förrådet fast han bodde i lägenhet. Jag hade det definitivt inte när jag var 23... Man tänker liksom inte på att köpa spade för att skotta lite snö på balkongen i den åldern - det är mer pensionärstänk - "bäst att skotta så det inte blir halt..." En 23-åring sparkar kanske undan lite snö när hon går ut och röker.

Det kan ha legat en spade i bilen, men det är väl, antar jag, något mer sannolikt att det inte gjorde det, eller? De kan ha hämtat på en kyrkogård eller i vaktmästarnas förråd, men då tillkommer ett moment - lite längre tid och kanske en liten omväg. Kan man skriva om syra och att svetsa in lik i bensindunkar på sin egen gamla buss, då måste man kunna prata om en spade!

EDIT: hade Id@ varit äventyrare/friluftsmänniska eller hobbyodlare med kolonilott ändras spad-oddsen. Men hon ser inte riktigt ut som den typen...
Senast redigerad av TigerKid 2013-07-28 kl. 21:12.
Citera
2013-07-28, 21:06
Medlem
Citat:
Nej, det var bara ett efterföljande resonemang till varför man i sverige inte kan avsäga sig rättigheter, men man kan alltidd avsäga sig att använda dessa. Däremot får man pga av juridiska medel inte avsäga sig rätten till försvarare vid brott som kan ge fängelse.

Det finns inget som säger att du måste ha en försvarare. Du har bara rätt till detta om du vill.
Nu har både DB och FH fått försvarare utsedda och AJ har sin egen.
Citera
2013-07-28, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxtyraxx
Jag menar att du har fel ang medborgarvittnen MEN det har inget som helst värde att diskutera det här i en redan lång tråd.

https://lagen.nu/1981:324

Skulle nog tro att dem använder dessa medborgarvittnerna mer än du verkar veta att dem inte finns. Finns ju ett antal tusen medborgarvittnen utöver dem som blivit valda. Att du inte känner till dem kan jag förstå, Termen är från början av 40-talet, och tjänade då ett annat syfte än att idag bevaka hur polis och kriminalvård arbetar när ingen ser på.

Dem har ju sekretess, och är inte på någons sida, har ingen formell utbildning och om ni vill kan ni alltid rösta på ett parti där medborgarvittnen inte finns och där man säkert har planer på att gräva bort skåne och annat. Ja menar, någonstans ska väll skattepengarna gå.
Citera
2013-07-28, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Vet du eller gissar du? Skulle själv hålla på Gävle som ett troligt alternativ.
Skit samma det kommer frem så småningom. Det itressanta är att de träffades någonstans för samma brott. Sedan blir den ene arbetsgivare och den andra anställd.
antagligen ett troll? har suttit i Mariestad för längesen. kan då inte minnas några sexualbrottslingar där då?+
Citera
2013-07-28, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soisju
ge inte krokodilen cred för de. va allt nån annan långt bak i tråden som sa det. krokodilen har inte kommit med nåt. bara idiotiskt gnällande om att DB är oskyldig å han vet inte ens vem han är?? men va iaf så tydligen att de träffades på anstalt å hade samma intresse.. " slå det kvinnliga könet"..

Hen måste ju hållas vid gott mod. Även en blind höna kan tappa ett korn.
Har ganska god koll på var olika typer av folk sitter inlåsta. Undrade bara om någon visste var båda dessa kvinnofridstörare kunde ha korsat sina vägar.
Ingen tycks dock veta detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in