2013-07-28, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Hotbilden mot Palme var ständigt närvarande, den tilltog efter valsegern 1985 och OP kände detta. Den här fredagkvällen hade han naturligtvis kunnat förbeställa en taxi, eller vinka in någon förbipasserande, men jag är rätt säker på att en alternativ skytt fanns placerad i närheten av bostaden.

Det som inte får komma fram om Palmes död är att högerfalangen inom (S) är inblandad på något sätt - OP blev förmodligen förrådd av sina egna.
Nej, Lisbet Palme är lika ointresserad av att hitta makens mördare som toppsossarna är, spåren leder ju in i socialdemokratin och LP är solidarisk mot partiet. Sönerna driver envist samma åsikt offentligt om den gärningsman som mamma sagt åt dem gäller ->Christer Pettersson. Och nästan ingen i Sverige tror längre på detta.

Palmeutredningarna avlöser varandra och vilken i ordningen som huserar i Palmerummet vet väl ingen, men drygt tjugosju år har passerat utan någon som helst synbar nytta av miljontals skattekronor. Man kan med fog fråga sig vad dessa Palmegrupper egentligen ägnar sina dagar åt ? Vad gör Dag Andersson utöver att avlyssna sin tipstelefon ? Har förhör skett med Lisbet Palme och Ingvar Carlsson ? Dessa två är stenar som måste vändas på om man är seriöst intresserad av att lösa Palmemordet, det går inte att komma runt dem. Så här långt är jakten på Olof Palmes mördare ett ovärdigt spektakel.

Palme borde ju inte valt att gå hem då tycker man ju men men. Lisbeth sitter på lösningen av mordet, visst är det så. Frågan är om PU någonsin gått in för att hitta någon mördare, jag menar dom borde ju också innerst inne förstå att CP är oskyldig när en vanlig människa förstår det. Bortkastade miljontals skattekronor är ju bara förnamnet. "Palmeutredningen" hade man kunnat avskaffat innan 90-talet började, så illa är det. Palmeutredningen har endast funnits för syns skull och så har det alltid varit.
Citera
2013-07-28, 18:30
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
SC-banden är en klipp & klistra produkt!

Vet man idag vilka som ingick i spaningen mot SC? Då vissa poliser setts senare under kvällen kan man ju anta att de var med där. Frågan är varför spaningen avbröts och vad de personerna gjorde mellan 22.00 till 23.20?
Eller avbröts operationen verkligen, eller tog den en ny skeppnad?

Knarkspan var bara en förevändning för att kunna förklara allmänhetens iakttagelser av osedvanligt många W/T-försedda individer. OM någon ur allmänheten eller en grävande journalist skulle vara ofin nog att föra W/T-försedda personer på tal. Det är noga förberett och inövat, ingenting av dessa "konstigheter" har skett av en slump, spaningsledningen måste ha svar på allt och nästan alla går att lura. Det är spelets idé och en förutsättning för framgång i attentatet och den efterföljande mörkläggningen som blir ogenomtränglig.
Citera
2013-07-28, 18:35
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Jag är övertygad om att lösningen ligger i händelseförloppet. Däremot så kommer vi tragiskt nog ALDRIG få reda på sanningen då det är hemligstämplat långt in i 2000-talet. Pettersson var ju en perfekt syndabock så att svenska folket som inte satt in sig i mordet är säkra på att det trots allt var han som sköt Palme.

Vi här inne som läst på är ju på det klara med att han är oskyldig, undantag finns tex Grandioso.

Grandioso tror inte ett dyft på vad han själv skriver. Men Grandioso är å andra sidan inte vem som helst ..
Citera
2013-07-28, 18:48
Medlem
Citat:
Grandioso tror inte ett dyft på vad han själv skriver. Men Grandioso är å andra sidan inte vem som helst ..

Så är det, ingen kan på allvar tro att det är CP som är skyldig.
Citera
2013-07-28, 18:50
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Palme borde ju inte valt att gå hem då tycker man ju men men. Lisbeth sitter på lösningen av mordet, visst är det så. Frågan är om PU någonsin gått in för att hitta någon mördare, jag menar dom borde ju också innerst inne förstå att CP är oskyldig när en vanlig människa förstår det. Bortkastade miljontals skattekronor är ju bara förnamnet. "Palmeutredningen" hade man kunnat avskaffat innan 90-talet började, så illa är det. Palmeutredningen har endast funnits för syns skull och så har det alltid varit.

Tror Palme förstod att hans dagar var räknade när (S) vann valet 1985. Utesluter inte att Olof Palme hotades att avgå - "Annars tar vi bort dig, det är upp till dig .." Typ. Kanske det var orsaken till att Palme lär ska ha yttrat att han tänkte dra sig tillbaka före valet 1988. Men han vägrade att låta sig skrämmas bort, och det kostade honom livet. Det ekonomisk/politiska motivet är det riktiga, det finns inget annat som håller.
Citera
2013-07-28, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Många frågor öppna. Thure Nässén var en av knarkspanarna. Att spaningen pågick mot Sigges bostad fram till 2215 pulveriserar närmast PUs teori att Christer Pettersson skulle hämta vapnet hemma hos Sigge, framför ögonen på knarkspan.

Knarkspan hade en spaningsposition även på Luntmakargatan när man spanade på Sigge. Även den ska ha dragits in klockan 2215. Några av de tidiga WT-observationerna är sannolikt knarkspanare.

Någon som har namnet på den person som tillsammans med Sigge Cedergren var delägare i OXEN?

Finns en person, omnämnd på annat forum, med namnet Tom Floberg. Skall ha ägt en restaurang och en del pekar t.o.m. ut honom som Palmes mördare. Ngn sa att CP hängt på hans restaurang, men kan ha varit en annan, så uppgiften är osäker...
Citera
2013-07-28, 19:21
Bannlyst
Citat:
Knarkspan var bara en förevändning för att kunna förklara allmänhetens iakttagelser av osedvanligt många W/T-försedda individer. OM någon ur allmänheten eller en grävande journalist skulle vara ofin nog att föra W/T-försedda personer på tal. Det är noga förberett och inövat, ingenting av dessa "konstigheter" har skett av en slump, spaningsledningen måste ha svar på allt och nästan alla går att lura. Det är spelets idé och en förutsättning för framgång i attentatet och den efterföljande mörkläggningen som blir ogenomtränglig.

Nej, alla dessa observerade WT-män kan bara inte vara inblandade i MOP. Omöjligt. Då skulle någon ha pratat vid mun vid det här laget. Men i och för sig, vid närmare eftertanke, så kan säkert poliser//militärer vara något mer tystlåtnare än allmänheten. De skall ju kunna vara det om inte annat. Men att dessa WT-män skulle vara skyldig till MOP, det tvivlar jag stort på. Däremot kan de ha klantat sig kanske? Tiänk om Olof Palme och Lisbet kan ha lämnat lägenheten utan livvaktsskydd för att agera "hare" i en ev. underrättelseoperation av något slag? Lisbet behövde kanske inte ens ha blivit informerad av varken sin man eller SÄPO innan bion, om att det var någon slags "spaningsgrej" på gång? Hon kanske skulle ha vägrat gå på bion i såfall? Det hade säkert jag vägrat. Och fick hon vetskap om något sådant efteråt, kan iallafall jag ha en enormt stor förståelse över att hon inte ville medverka i "utredningsarbetet" överhuvudtaget. Mindre förståelse skulle jag ha emellertid känna OM hon medvetet ( med eller utan påverkan) skulle ha pekat ut CP på falska grunder. Sånt är i princip oförlåtligt kan jag tycka.

"Anförtro dig till en, inte till två. Världen vet vad tre vet." (Havamal)
Senast redigerad av tundra2000 2013-07-28 kl. 19:35.
Citera
2013-07-28, 19:38
Bannlyst
Citat:

Va? Är Grandioso ingen snäll och vänlig pizzagubbe?! Vi vet ju att inte du är en snäll och vänlig pizzagubbe, men Grandioso?!
Citera
2013-07-28, 19:45
Medlem
Citat:
Tror Palme förstod att hans dagar var räknade när (S) vann valet 1985. Utesluter inte att Olof Palme hotades att avgå - "Annars tar vi bort dig, det är upp till dig .." Typ. Kanske det var orsaken till att Palme lär ska ha yttrat att han tänkte dra sig tillbaka före valet 1988. Men han vägrade att låta sig skrämmas bort, och det kostade honom livet. Det ekonomisk/politiska motivet är det riktiga, det finns inget annat som håller.

Det är helt klart ett tänkbart motiv men inte det enda. Läs på om hur Harvardakterna påverkade OP och att dom dessutom stals samma kväll som han tillslut blev avrättad på, hur sjukt är inte det?
Citera
2013-07-28, 19:58
Bannlyst
Citat:
Det är helt klart ett tänkbart motiv men inte det enda. Läs på om hur Harvardakterna påverkade OP och att dom dessutom stals samma kväll som han tillslut blev avrättad på, hur sjukt är inte det?

Om någon stal dem så var det kanske för att dölja ett brott av något slag? Men det behöver ju inte ha haft med mordet att göra? Det kanske kan ha rört sig om falska vittnesuppgifter eller nått sånt? Men isåfall kan inte de eller den personen som stal handlingen har varit så insatta i myndighetens arkivhantering, eftersom det "bara" var en kopia de fick med sig och ingen originalhandling. Man får lite "watergatekänningar" av den här stölden och då kan man ju undra om det var Sveriges "sittande president" som beordrade inbrottet eller kanske någon som ville åt "presidentposten" och som hade deltagit i något skumt när det gällde Harvardakten?
Citera
2013-07-28, 19:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Jag kan inte låta bli att kommentera det här.
Jag tycker det är närmast oförskämt, simpelt och otillständigt att antyda att jag
skulle ha en annan uppfattning om mordets lösning än den jag så länge förfäktat.
Att jag alltså inte ett dugg tror på vad jag själv skriver.
Det är lågt som sagt. Det borde du ha kunnat avhållit dig ifrån.

Det blir ju precis som om jag skulle påstå att du i själva verket inte tror ett dyft på vad
du skriver om ditt ekonomiska spår utan bara driver med tråden.
Nej, det var rejält lågklassigt. Visar en brist på respekt som är alldeles skriande.

Citat:
Så är det, ingen kan på allvar tro att det är CP som är skyldig.
Jo, det går faktiskt. Tro det eller ej. Och är ju i gott sällskap om att ha den tron som
i själva verket är en övertygelse, grundad i så mycket som vissa bara envisas
med att blunda inför. Men allt detta tänker jag minsann inte redogöra för igen.

Jag respekterar att du och blodkorvsmannen har era uppfattningar men låt gärna bli
att frånkänna mig vad jag kommit fram till.
Det är en ärlig uppfattning!

Edit: Och vad är det för ovana att diskutera andra användare och deras teorier?
Ska tråden sysselsätta sig med sånt egentligen? Jag bara undrar.
Senast redigerad av Grandioso 2013-07-28 kl. 20:05.
Citera
2013-07-28, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000
Om någon stal dem så var det kanske för att dölja ett brott av något slag? Men det behöver ju inte ha haft med mordet att göra? Det kanske kan ha rört sig om falska vittnesuppgifter eller nått sånt? Men isåfall kan inte de eller den personen som stal handlingen har varit så insatta i myndighetens arkivhantering, eftersom det "bara" var en kopia de fick med sig och ingen originalhandling. Man får lite "watergatekänningar" av den här stölden och då kan man ju undra om det var Sveriges "sittande president" som beordrade inbrottet eller kanske någon som ville åt "presidentposten" och som hade deltagit i något skumt när det gällde Harvardakten?

Ja nått lurt är det helt klart , även att Sigges ex jobbade just där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in