2013-07-28, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Ja självklara frågan gäller det fetade: För det första så förstår jag inte riktigt vad du menar med "även visat sig via den klientfria förhandlingen", förklara gärna det så jag förstår.

För det andra: Jo dom behöver kroppen skulle jag tro. Ju längre tid det går desto knepigare kan det bli för dom att kanske kunna fastställa dödsorsak. Se på Lind* Ch*n och "dra sig i örat M*ts fallet.

Åklagare samt häktesdommare (nej det finns inga nämdemän med på häktesförhandlingar som vissa tror) tycker att det för tillfället inte behövs en kropp, därmed får man anse att det dem redan har är mkt övertygande. Kroppen visar inte mkt vid dethär laget om det legat i solen/värme och inte blivit styckat eller huggen på ett sådant sätt att man träffat skelett. Det finns flera fall då man hittat kroppen men inte kunnat fastställa dödsorsak. Text för strypning kollar man efter krossade luftrör och andra vitala delar som när på alltid skadas (då man av naturen får hålla ganska hålla ganska hårt dem första sekunderna man har ett sprattlande liv i sina händer)

Gifter kommer aldrig gå att bevisa efter 4 v i skogen. Inte gick det i Lind* Ch*n fallet som du refferera till. Inte heller en trolig hypotes i dethär fallet.

Han må vara häktad för mord, men det finns en väldig fin anledning till att man i tex USA väntar, fördröjjer och gärna sitter i motsvarigheten jail i US. Deras jail är inte som i sverige, faktum är att det nästan enbart sverige som använder isoleringcell medans man är häktad, därefter finns det inte jailhouse snitchers i sverige... Men tillbaka till ämnet, varför AJ håller sig undan sålänge han kan (han kommer åka fast, och prövas i domstol tids nog) är nog ett mkt klassigts fall av att ju längre tiden går så svalnar känslorna, folk kommer inte engagera sig på samma sätt dem gör nu och om du kan visa mig ett mer än säg bara 5-6 år gammal mord som först blivit löst nu där man delat ut livstid?

Nu tror jag inte att AJ blir dömd för mord men det är en annan historia, bevisningen kanske räcker i tinget men sällan i hovet. DB och FH får inte sitta häktade än vad straffet för vad dem är häktade för är, det är svensk lag och den kan man räkna ut själv eller enkelt fråga sin advokat som SKA vara ansluten till ASF för att praktisera som offentlig försvarare, förutom det har åklagare samma plikt samt att denne måste vara objektiv.
Citera
2013-07-28, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWeHo
Nu har jag inte mer än snokat i tråden, då dem flesta skribenter saknar basala kunskaper i flera ämnen som rör dem delar som diskuteras här.

1. Det är inte så att man blir "pressad" och sitter i långa utmanande förhör i häktet. -"FH kommer sjunga ut inom ett par dagar" osv som jag läste när dem blev häktade första gången. Mr Pleas! Man har inte ens förhör (såvida det inte är sveriges sämsta åklagare" förrens man suttut häktad i ca 1 vecka, sedan lägger förhörsledarna upp mkt noga upp vilken info man vill få ut och hur dem ska få ut den. DB och FH har dessutom rätt att ha sina advokater närvarande samt ett medborgarvittne ( vilket oftas består av tjänstemän av olika slag som absolut inte kan tänkas ha någon relation till den misstänkte eller brottet).

2. Skyddade av brottsling, grovt. Är sällan den rubricering som kommer användas om man utgår får Er teori. Det räcker med att det så mkt som tagit med en spade, kista, bil eller ens rört liket en millimeter för att det skall läggas till tex brott mot griftefrid för att nämna ett.

3. Ang. mängden blod så är det oftas så att ju mer man "tvättar bort blodet", destomera ökar det i volym då man tillsätter mer vatten, som isig innehåller syre som får vattnet att smeta ut sig något enormt. Det går inte att tvätta bort den sortens blod under ett dygn skulle jag vilja påstå, och enbart fragment av den tidsramen kan ha använts här. Sedan finns det tre kända blodbesudlingar som man använder sig i sverige: dropp, riktning, hastighet. Sedan använder säkert blodanalysister, civil anställda en rad fler metoder än polisens egna forensiker.

4. En väldigt snabb beräkning från min sida är att dem har AJ i form av att dem hittat mordvapnet redan i lägenheten, troligast en kniv. Man har vi samtalslistor, trapphus-uppgifter samt analysering av tidslinke kunna ställa honom till brottet. DB och FH har ringts i panik och jag skulle inte förstå hur ni tänker när ni inte heller tror dem fick panik. Well, ni tre står vid platsen och det är inga ljud som gäller. Det är inte rimligt att åka varken 2-4 mil med damen, risken att bli stoppad (i AJ´s hjärna sitter han då för mord), så man gör sig av med det innom 10-25 minuters bilväg genom att använda alla medel möjliga. Ingen motorväg. Kläder och bil bränns formodligen vid samma plats, arbetet utgår jag är DB´s som fallit av i hetsen med att få av sig kläderna. Vädret varm och kanske DB/FH hade fått ta med sig kläder. Ända anledningen till att dem är iblandade är för att AJ inte hade manskraft att genom sigsjälv frakta bort flickan. Dödvikt, är verkligen dödvikt, en grishal sådan ännuvärre.

5. Jag förstår att ni ser det hela som ett äventyr, och ja det är det oxå. Finns väll fler fall som med Nancy och Elin (båda i göteborg ) som angagerade en del. Ni får dock försöka se att detta inte längre på någotvis är ett polislett utan ett åklagarlett ärende. Man anser inte att man behöver kroppen (just nu), vilket även visat sig via den klientfria förhandlingen. En ny tid är satt till idag och ärligt talat så har denne man antingen fått så mkt information härifrån att han känner sig säker och vandrar rakt in i häktet där han kommer få sitta i minst 4 veckor även om det bara är två i teorin (2 veckors häkning + åtaloch sedan har åklagaren 2 veckor sedan 2010 av bestämma tid för huvudförhandling, tidigare 1 vecka).

Eller så fattar han precis det som du och jag förstår, att han kommer hålla sig borta. Det finns inget som han kan göra utan att bli häktad, i sverige är det inte på något sätt olagligt att som HMG hindra att lagen verkställs eller att försvåra för polis och åklagare, tillskillnad ifrån dem flesta länder som har mkt stränga straff för "lagvägran" / "förhindrande av rättvisa".

Frågor på det?

Eh, ja... En hel del frågor uppkommer nog eftersom din text har många felaktigheter, särskilt med tanke på den höga svansföringen...

Några exempel på felaktigheter: att man alltid har rätt att ha med medborgarvittnen (advokat har man dock alltid rätt att ha med (därmed inte sagt att staten alltid betalar)), att inga förhör sker förrän efter en vecka samt att det skulle vara åklagaren som bestämmer tid för huvudförhandling (vilket ju domstolen - inte åklagaren - självfallet gör).
Senast redigerad av gnu2 2013-07-28 kl. 17:56.
Citera
2013-07-28, 17:55
Medlem
Disasterbators avatar
Någon som vet exakt var tejpen och ölen hittades som det skrevs om för ett tag sedan? Det stod att det hittats i en grotta. Var det silvertejp man hittade?
Citera
2013-07-28, 18:02
Medlem
Citat:
Nu tror jag inte att AJ blir dömd för mord men det är en annan historia, bevisningen kanske räcker i tinget men sällan i hovet. DB och FH får inte sitta häktade än vad straffet för vad dem är häktade för är, det är svensk lag och den kan man räkna ut själv eller enkelt fråga sin advokat som SKA vara ansluten till ASF för att praktisera som offentlig försvarare, förutom det har åklagare samma plikt samt att denne måste vara objektiv.

Man kan inte vara advokat utan att vara medlem i advokatsamfundet. Man kan dock, undantagsvis, bli förordnad som offentlig försvarare utan att vara advokat (som f ö mig veterligen är den enda titeln som är skyddad på så sätt att det är ett brott redan om man utger sig för att vara advokat om man inte är det).
Citera
2013-07-28, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnu2
Eh, ja... En hel del frågor uppkommer nog eftersom din text har många felaktigheter, särskilt med tanke på den höga svansföringen...

Några exempel på felaktigheter: att man har rätt att ha med medborgarvittnen (advokat har man dock alltid rätt att ha med (därmed inte sagt att staten alltid betalar)), att inga förhör sker förrän efter en vecka samt att det skulle vara åklagaren som bestämmer tid för huvudförhandling (vilket ju domstolen - inte åklagaren - självfallet gör).

Man har rätt att ha ett medborgarvittne, i känsliga fall har dem personer som lyder under någon form av sekretess. Precis som med advokater så är inte det ett måste /skyldighet, utan även det en rättighet.

För sker först när åklagaren lagt ut sin strategi inför förhöret samt antingen är med eller preppat förhörsledaren. Man vill även få människan att känna sig ensam och övergiven så att denna vill prata, det är mkt strategi. Som sagt det gäller inte i alla fall. Utan i dem flesta om man har misstänkta som inte vill prata.

Åklagaren bestämmer indirekt. Om du sätt ett framställning någon gång, Då menar jag även inför häktning som för huvudförhandling så ser du att dem gör det omöjlig för domstolen att sätta ett datum. Sedan finns det ganska många udantags som gör, speciellt nu på sommaren (personal brist), dock är semestern över sedan 6 dagar sedan, om vi tittar på sveriges domstolar.
Citera
2013-07-28, 18:07
Medlem
Citat:
Man kan inte vara advokat utan att vara medlem i advokatsamfundet. Man kan dock, undantagsvis, bli förordnad som offentlig försvarare utan att vara advokat (som f ö mig veterligen är den enda titeln som är skyddad på så sätt att det är ett brott redan om man utger sig för att vara advokat om man inte är det).

Man får utöva massor av saker i domstol utan att vara medlem i ASF, men om staten ska betala är det endast som målsägande biträde, viket många arbetar med. Både privat och officiellt. Där kan du göra precis det som en advokat gör i alla 3 instanser. Men nu får vi gå OnT
Citera
2013-07-28, 18:12
Medlem
Citat:
Man har rätt att ha ett medborgarvittne, i känsliga fall har dem personer som lyder under någon form av sekretess. Precis som med advokater så är inte det ett måste /skyldighet, utan även det en rättighet.

För sker först när åklagaren lagt ut sin strategi inför förhöret samt antingen är med eller preppat förhörsledaren. Man vill även få människan att känna sig ensam och övergiven så att denna vill prata, det är mkt strategi. Som sagt det gäller inte i alla fall. Utan i dem flesta om man har misstänkta som inte vill prata.

Åklagaren bestämmer indirekt. Om du sätt ett framställning någon gång, Då menar jag även inför häktning som för huvudförhandling så ser du att dem gör det omöjlig för domstolen att sätta ett datum. Sedan finns det ganska många udantags som gör, speciellt nu på sommaren (personal brist), dock är semestern över sedan 6 dagar sedan, om vi tittar på sveriges domstolar.

Har svårt att förstå din text, men är du intresserad av vilka tidsfrister som gäller för både åklagare och domstol är det bara att läsa innantill i rättegångsbalken. En framställan av åklagaren har jag sett - varför du nu frågar mig det är oklart.

Semestrande domstolsanställda går f ö att finna fortfarande lite överallt i Sommarsverige - det förhåller sig inte på det sättet att semestern är slut. Än.
Senast redigerad av gnu2 2013-07-28 kl. 18:28. Anledning: Rättade stavfel
Citera
2013-07-28, 18:23
Medlem
bullskits avatar
Citat:
Nu har jag inte mer än snokat i tråden, då dem flesta skribenter saknar basala kunskaper i flera ämnen som rör dem delar som diskuteras här.

1. Det är inte så att man blir "pressad" och sitter i långa utmanande förhör i häktet. -"FH kommer sjunga ut inom ett par dagar" osv som jag läste när dem blev häktade första gången. Mr Pleas! Man har inte ens förhör (såvida det inte är sveriges sämsta åklagare" förrens man suttut häktad i ca 1 vecka, sedan lägger förhörsledarna upp mkt noga upp vilken info man vill få ut och hur dem ska få ut den. DB och FH har dessutom rätt att ha sina advokater närvarande samt ett medborgarvittne ( vilket oftas består av tjänstemän av olika slag som absolut inte kan tänkas ha någon relation till den misstänkte eller brottet).

2. Skyddade av brottsling, grovt. Är sällan den rubricering som kommer användas om man utgår får Er teori. Det räcker med att det så mkt som tagit med en spade, kista, bil eller ens rört liket en millimeter för att det skall läggas till tex brott mot griftefrid för att nämna ett.

3. Ang. mängden blod så är det oftas så att ju mer man "tvättar bort blodet", destomera ökar det i volym då man tillsätter mer vatten, som isig innehåller syre som får vattnet att smeta ut sig något enormt. Det går inte att tvätta bort den sortens blod under ett dygn skulle jag vilja påstå, och enbart fragment av den tidsramen kan ha använts här. Sedan finns det tre kända blodbesudlingar som man använder sig i sverige: dropp, riktning, hastighet. Sedan använder säkert blodanalysister, civil anställda en rad fler metoder än polisens egna forensiker.

4. En väldigt snabb beräkning från min sida är att dem har AJ i form av att dem hittat mordvapnet redan i lägenheten, troligast en kniv. Man har vi samtalslistor, trapphus-uppgifter samt analysering av tidslinke kunna ställa honom till brottet. DB och FH har ringts i panik och jag skulle inte förstå hur ni tänker när ni inte heller tror dem fick panik. Well, ni tre står vid platsen och det är inga ljud som gäller. Det är inte rimligt att åka varken 2-4 mil med damen, risken att bli stoppad (i AJ´s hjärna sitter han då för mord), så man gör sig av med det innom 10-25 minuters bilväg genom att använda alla medel möjliga. Ingen motorväg. Kläder och bil bränns formodligen vid samma plats, arbetet utgår jag är DB´s som fallit av i hetsen med att få av sig kläderna. Vädret varm och kanske DB/FH hade fått ta med sig kläder. Ända anledningen till att dem är iblandade är för att AJ inte hade manskraft att genom sigsjälv frakta bort flickan. Dödvikt, är verkligen dödvikt, en grishal sådan ännuvärre.

5. Jag förstår att ni ser det hela som ett äventyr, och ja det är det oxå. Finns väll fler fall som med Nancy och Elin (båda i göteborg ) som angagerade en del. Ni får dock försöka se att detta inte längre på någotvis är ett polislett utan ett åklagarlett ärende. Man anser inte att man behöver kroppen (just nu), vilket även visat sig via den klientfria förhandlingen. En ny tid är satt till idag och ärligt talat så har denne man antingen fått så mkt information härifrån att han känner sig säker och vandrar rakt in i häktet där han kommer få sitta i minst 4 veckor även om det bara är två i teorin (2 veckors häkning + åtaloch sedan har åklagaren 2 veckor sedan 2010 av bestämma tid för huvudförhandling, tidigare 1 vecka).

Eller så fattar han precis det som du och jag förstår, att han kommer hålla sig borta. Det finns inget som han kan göra utan att bli häktad, i sverige är det inte på något sätt olagligt att som HMG hindra att lagen verkställs eller att försvåra för polis och åklagare, tillskillnad ifrån dem flesta länder som har mkt stränga straff för "lagvägran" / "förhindrande av rättvisa".

Frågor på det?

Ja du vet mer än alla andra och din teori är helt rätt... Tror iaf du. (Det visar sej i FUP sen)

1) pressen ligger ju i att man som häktad med fulla restriktioner är inlåst 23 Tim av 24. Att man inte har förhör förens efter en vecka? De handlar om vad som sker i utredningen och är självklart olika från fall till fall. I detta fall har polis och åklagare vid flera tillfällen gått ut med att det hålls fortsatta förhör.

2) Då menar du att DB's bil inte har använts för att frakta I*a i? Dom har ingen kropp ännu så brott mot griftefriden blir ju svårt att hävda. Men inget säger att detta inte läggs till när/om kroppen hittas.

3) GM tvättar inte bort blodet för att det blir mer när man blandar med vatten? En annan tanke är ju att denne/dessa hade bråttom därifrån.

4) inget är väl rimligt i denna historien eller?

5) 18 § Då rätten beslutar om häktning skall, om inte åtal redan har väckts, rätten sätta ut den tid, inom vilken åtal skall väckas. Tiden får inte bestämmas längre än vad som är oundgängligen nödvändigt.

Är den utsatta tiden otillräcklig, får rätten medge förlängning av tiden, om detta begärs före tidens utgång. Den misstänkte eller hans försvarare skall om möjligt beredas tillfälle att yttra sig.

Väcks inte åtal inom två veckor, skall rätten, så länge den misstänkte är häktad och till dess åtal har väckts, med högst två veckors mellanrum hålla ny förhandling i häktningsfrågan och därvid särskilt se till att utredningen bedrivs så skyndsamt som möjligt. Är det med hänsyn till utredningen eller av annan anledning uppenbart att förhandling inom nu angiven tid skulle vara utan betydelse, får rätten bestämma längre tids mellanrum.
Citera
2013-07-28, 18:27
Medlem
Citat:
Har svårt att förstå din text, men är du intresserad av vilka tidsfrister som gäller för både åklagare och domstol är det bara att läsa innantill i rättegångsbalken. En framställan av åklagaren har jag sett - varför du nu frågar mig det är oklart.

Semestrande domstolsanställda går f ö att finna fortfarande lite överallt i sommarsverige- det förhåller sig inte på det sättet att semestern är slut. Än.

Min skrift på svenska är inte optimal även om jag är fädd här från början, men det är många år sedan nu. Du borde veta att det finns flera fall där man gått ifrån rättegångsbalken, och den som vill klaga på det kan vända sig till JO/ JK beronde vad fallet gäller. Det kan även finnas tekniska hinder, ja allt möjligt kan ske. Det som stör mig lite i detta fall är att varken DB eller FH har överklagat sin häktning.

Ja, det finns dem som verkar ha semester mest hela tiden om man har vart inne i en svensk rättssal, gäller från alla 3 vrår. Men måndag 22 juli finns inget längre som kallas semester utan det är ledighet som gäller samt beviljas om man arbetat över sommaren. Det som tidigare kallades semesterveckor / dagar.
Citera
2013-07-28, 18:28
Medlem
Är det inte ganska vanligt att homosexuella överkompenserar sina skamkänslor över sin homosexualitet med en sån livsstil som herrarna här har? Tuffa och hårda, väldigt hatiska och objektiviserande mot kvinnor för att ingen skall kunna misstänka någonting och sedan är det kvinnorna som får ta stryk för deras undertryckta ilska emot heteronormen som dom känner sig intvingade i.

Tänkte lite fritt med tanke på bilderna som cirkulerat.

Eller är det så att när kvinnorna kommit för nära och lärt känna dom så ser dom igenom fasaden och då brister det i ett försök att återuppbygga den.
Citera
2013-07-28, 18:29
Medlem

Vad är det du vill få fram?
Kan du göra en sammanfattning till oss som saknar basala kunskaper.
Citera
2013-07-28, 18:31
Medlem
Eftersom DB:s buss varit på tal så kommer nu en bild. Bilden togs igår.

https://anonfiles.com/file/66f1fb53b573937f8940748cf08413a1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in