Citat:
Ursprungligen postat av
MrWeHo
Nu har jag inte mer än snokat i tråden, då dem flesta skribenter saknar basala kunskaper i flera ämnen som rör dem delar som diskuteras här.
1. Det är inte så att man blir "pressad" och sitter i långa utmanande förhör i häktet. -"FH kommer sjunga ut inom ett par dagar" osv som jag läste när dem blev häktade första gången. Mr Pleas! Man har inte ens förhör (såvida det inte är sveriges sämsta åklagare" förrens man suttut häktad i ca 1 vecka, sedan lägger förhörsledarna upp mkt noga upp vilken info man vill få ut och hur dem ska få ut den. DB och FH har dessutom rätt att ha sina advokater närvarande samt ett medborgarvittne ( vilket oftas består av tjänstemän av olika slag som absolut inte kan tänkas ha någon relation till den misstänkte eller brottet).
2. Skyddade av brottsling, grovt. Är sällan den rubricering som kommer användas om man utgår får Er teori. Det räcker med att det så mkt som tagit med en spade, kista, bil eller ens rört liket en millimeter för att det skall läggas till tex brott mot griftefrid för att nämna ett.
3. Ang. mängden blod så är det oftas så att ju mer man "tvättar bort blodet", destomera ökar det i volym då man tillsätter mer vatten, som isig innehåller syre som får vattnet att smeta ut sig något enormt. Det går inte att tvätta bort den sortens blod under ett dygn skulle jag vilja påstå, och enbart fragment av den tidsramen kan ha använts här. Sedan finns det tre kända blodbesudlingar som man använder sig i sverige: dropp, riktning, hastighet. Sedan använder säkert blodanalysister, civil anställda en rad fler metoder än polisens egna forensiker.
4. En väldigt snabb beräkning från min sida är att dem har AJ i form av att dem hittat mordvapnet redan i lägenheten, troligast en kniv. Man har vi samtalslistor, trapphus-uppgifter samt analysering av tidslinke kunna ställa honom till brottet. DB och FH har ringts i panik och jag skulle inte förstå hur ni tänker när ni inte heller tror dem fick panik. Well, ni tre står vid platsen och det är inga ljud som gäller. Det är inte rimligt att åka varken 2-4 mil med damen, risken att bli stoppad (i AJ´s hjärna sitter han då för mord), så man gör sig av med det innom 10-25 minuters bilväg genom att använda alla medel möjliga. Ingen motorväg. Kläder och bil bränns formodligen vid samma plats, arbetet utgår jag är DB´s som fallit av i hetsen med att få av sig kläderna. Vädret varm och kanske DB/FH hade fått ta med sig kläder. Ända anledningen till att dem är iblandade är för att AJ inte hade manskraft att genom sigsjälv frakta bort flickan. Dödvikt, är verkligen dödvikt, en grishal sådan ännuvärre.
5. Jag förstår att ni ser det hela som ett äventyr, och ja det är det oxå. Finns väll fler fall som med Nancy och Elin (båda i göteborg ) som angagerade en del. Ni får dock försöka se att detta inte längre på någotvis är ett polislett utan ett åklagarlett ärende. Man anser inte att man behöver kroppen (just nu), vilket även visat sig via den klientfria förhandlingen. En ny tid är satt till idag och ärligt talat så har denne man antingen fått så mkt information härifrån att han känner sig säker och vandrar rakt in i häktet där han kommer få sitta i minst 4 veckor även om det bara är två i teorin (2 veckors häkning + åtaloch sedan har åklagaren 2 veckor sedan 2010 av bestämma tid för huvudförhandling, tidigare 1 vecka).
Eller så fattar han precis det som du och jag förstår, att han kommer hålla sig borta. Det finns inget som han kan göra utan att bli häktad, i sverige är det inte på något sätt olagligt att som HMG hindra att lagen verkställs eller att försvåra för polis och åklagare, tillskillnad ifrån dem flesta länder som har mkt stränga straff för "lagvägran" / "förhindrande av rättvisa".
Frågor på det?
Ja du vet mer än alla andra och din teori är helt rätt... Tror iaf du. (Det visar sej i FUP sen)
1) pressen ligger ju i att man som häktad med fulla restriktioner är inlåst 23 Tim av 24. Att man inte har förhör förens efter en vecka? De handlar om vad som sker i utredningen och är självklart olika från fall till fall. I detta fall har polis och åklagare vid flera tillfällen gått ut med att det hålls fortsatta förhör.
2) Då menar du att DB's bil inte har använts för att frakta I*a i? Dom har ingen kropp ännu så brott mot griftefriden blir ju svårt att hävda. Men inget säger att detta inte läggs till när/om kroppen hittas.
3) GM tvättar inte bort blodet för att det blir mer när man blandar med vatten? En annan tanke är ju att denne/dessa hade bråttom därifrån.
4) inget är väl rimligt i denna historien eller?
5) 18 § Då rätten beslutar om häktning skall, om inte åtal redan har väckts, rätten sätta ut den tid, inom vilken åtal skall väckas. Tiden får inte bestämmas längre än vad som är oundgängligen nödvändigt.
Är den utsatta tiden otillräcklig, får rätten medge förlängning av tiden, om detta begärs före tidens utgång. Den misstänkte eller hans försvarare skall om möjligt beredas tillfälle att yttra sig.
Väcks inte åtal inom två veckor, skall rätten, så länge den misstänkte är häktad och till dess åtal har väckts, med högst två veckors mellanrum hålla ny förhandling i häktningsfrågan och därvid särskilt se till att utredningen bedrivs så skyndsamt som möjligt. Är det med hänsyn till utredningen eller av annan anledning uppenbart att förhandling inom nu angiven tid skulle vara utan betydelse, får rätten bestämma längre tids mellanrum.