Nein, det gör jag inte
Jag trodde brodern satt i västra Götaland.
Men det gör sig nog påmint ändå för DB
Jag tillhör nog de få härinne som faktiskt tycker DB ser snäll ut?
Och troligtvis är empatiskt intakt, om inte de senaste händelserna trubbat av det en aning.
Jag instämmer med dig. Jag känner inte DB personligen, men enligt vad jag hört från flera så är han en genomsnäll björn
Det var ju ett sök i onsdags, första på över en vecka. Ändå kom bara 70 personer. Tror inte de handlar om lathet. Man behöver bara få något att gå på. Att söka i stora områden utan att göra fynd funkar inte. Det man behöver nu är ett konkret tips.
Trollhättan/Uddevalla invånarna kunde engagerat sig lite mer, enligt mig.
Kan tala om för dig att även människor i södra Dalsland försöker dra sitt strå till stacken även om de inte gör direkt affär av det.
Det är märkligt dock hur en syndabock (FH) finns tillhands (AJ kunde inte veta att han hade ett bra alibi) och hur väl syndabocken passar in. Och för att gömma kroppen och klara sig själv så drar han in polarna medveten om att de kommer att få problem.
Om kroppen inte hittas så finns risken att AJ inte döms.
Enligt Leif GW Persson finns det en speciell typ av kapabla psykopater (han beskrev dem i sin roman 'Grisfesten') vilka kan improvisera snabbt och effektivt efter att ha försatt sig i svåra lägen pga sin våldsbenägenhet. Det är väl den sortens förmåga man skulle kunna tillskriva AJ.
Mijailo Mijailovic är en psykopat och hans erkännande av mordet gynnar mest honom själv.
Den bedömningen gör professor Leif GW Persson efter att ha tagit sig igenom förundersökningen.
– Han är påtagligt lik alla andra psykopater jag stött på i sådana här sammanhang. Totalt ointresserad av vad som hänt offret. Och den enda som det är synd om är dem själva, säger han.
Leif GW Persson är professor i kriminologi och bland annat verksam både vid Rikspolisstyrelsen och vid polishögskolan. Han kommer att följa rättegången mot Mijailo Mijailovic.
– Han framstår som en klassisk psykopat. Enda gången Mijailovic har någonting att säga är det ju för att berätta om hur jävla synd det är om honom. I själva sakfrågan är han ju ytterst kall.
I förhören med Mijailovic försöker förhörsledarna vädja och locka honom till att erkänna. Det är en teknik som inte fungerar, säger Leif GW Persson:
– Det är helt verkningslöst på en psykopat. Han upplever det som en djup jävla orättvisa att han sitter där. Det är egentligen han som är offret, beroende på taskig familj, taskigt samhälle och elaka kamrater i skolan, inga tjejer. Alla har varit dumma mot honom. Att vädja till hans medlidande är helt verkningslöst.
Hur borde han ha förhörts?
– Psykopater får inte dåligt samvete. Han har en tanke: han ska fixa detta. Men om de får utveckla sina egon genom att berätta vilka fenomenala gärningsmän de är, då kan de tänkas börja erkänna.
Bevisningen är så pass stark att Mijailovics erkännande för en vecka sedan bara gynnar honom själv, menar Leif GW Persson.
– Det kommer när han inser att han kan tjäna på ett erkännande. Titta på vad det här erkännandet består av. Det är ju optimalt för honom. Det var en slumphandling, han hade inga motiv, han tyckte bra om Anna Lindh.
Eftersom Mijailovic redan är bunden till brottet är detta erkännande ”juridiskt ointressant” och Persson förstår inte varför utredarna uttryckt lättnad. Om Mijailovic hade fortsatt att neka till mordet trots all teknisk bevisning hade rätten sett honom som ovanligt förhärdad och dömt honom till livstids fängelse, säger han. (SvD 25 oktober 2007)
DB har som diskuterats i tråden förlorat så mycket på sistone. Inte nog med att han förlorat far och bror - att brodern begick självmord gör det säkert ännu värre. Skuldkänslor, grubblerier - "kunde jag ha gjort något?". När allt är så hemskt att man tror det inte kan bli värre "dras han in" i ett mordfall. (Inte för att frånta honom ansvar, men ni förstår kanske... ). När han sitter maktlös och frihetsberövad händer detta med Stellan (hans hund). Hunden figurerar på väldigt många bilder på hans Facebook så vi kan nog dra slutsatsen att hunden är en kär vän/familjemedlem.
Om DB inte är en sådan psykopatnatur som AJ beskrivs som så gissar jag att han har skuldkänslor för att ha medverkat detta. Det bör bli en del ångest i cellen...
Han skulle kunna känna att han inte har något att förlora längre? Om han lättar sitt hjärta och berättar allt han vet - hur lång tid skulle det kunna bli då? Nu vet vi inte exakt vad han gjort men om vi antar att han kom in i bilden när mordet var fullbordat faktum och gjort sig skyldig till skyddande av brottsling och ev brott mot griftefriden?
Jag vet att vi inte har något system med kronvittnen men om han skulle samarbeta och exempelvis hjälpa till att hitta kroppen - skulle rätten kanske bli något mer välvilliga? Vad tror juridikkunniga att det skulle kunna landa på?
Om han skulle komma till insikten att lojaliteten till mellan AJ och honom kanske inte går båda vägar skulle nog offerviljan minska... Möjligen är det ett önsketänkande detta, att han skulle kunna krypa till korset och göra en omstart av sitt liv.
Senast redigerad av TigerKid 2013-07-27 kl. 15:57.
hjälp till att sprida bilderna på AJ så att han kan gripas så fort som möjligt.
Lägg tex. in nedan i eran signatur, enklast genom att svara på detta meddelande genom att citera och kopiera texten mellan ...
Klicka sedan på kontrollpanelen, de korslagda verktygen, och välj "Redigera signatur" och klistra in, och spara.
Maila era kompisar, ju fler som har detta i sin signatur, desto fler känner igen AJ.
...
Hjälp till att hitta den EFTERLYSTA & MISSTÄNKTE MÖRDAREN på Id@ i Trollhättan. Ser Ni Andre*s Joh*nsson, ring 112, Polisen. (*=a)
...
Snart tar vi dig AJ, you can run, but you cant hide !
Nu tror ju 99.99% av alla här att A.J gjort detta dåd. Men häromdagen pratade jag med en kompis, vars bästa kompis är väldigt nära släkt till A.J. H*n berättade "den nära släkten" är oerhört säkra på att A.J gjort detta. Och så fort det hade blivit känt att en person i Trollhättan troligtvis blivit mördad så visste "den nära släkten" DIREKT att A.J skulle vara inblandad. Säger väl en hel del?
Jag har bara träffat DB en gång.. på hans brors begravning.
Tycker också han verkar "för snäll" för att göra det han är skyldig till.
Krama han rätt länge och han grät som ett hungrigt spädbarn..
Skulle ng mera säga att han är rädd för AJ och är som en liten svans på honom, typ inte vågar säga nej till nåt AJ ber om.. men det är bara min åsikt.
Idag, 15:10 #15855
ReimerDenYngre
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Reg: Feb 2011
Finns det ngn i tråden som varit i Id@s lägenhet? Jag har hittat ett föremål i skogen som ingen har något som helst skäl att bära ut i skogen, ett föremål som kan vara bra när man bär en kropp. Inte långt därifrån, ca tio meter norr där om kändes distinkt liklukt ett par ggr men det blåser idag så jag fann inte källan.